Ondernemingen verkiezen herindustrialisatie boven winstgevendheid op korte termijn

Foto: Pixabay

Volgens een nieuw rapport van het Capgemini Research Institute, ‘The Resurgence of manufacturing: Reindustrialization strategies in Europe and the US’, richten grote organisaties in Europa en de VS zich meer op herindustrialisatie om hun zorgen over de druk op supply chains, stijgende tarieven en handelsgeschillen te verminderen. De herschikking van de wereldwijde supply chains en productiecapaciteit, waaronder ‘reshoring’, ‘nearshoring’ en diversificatie, krijgt strategische prioriteit boven winstgevendheid op korte termijn. Zestig procent van de bedrijfsleiders is vastbesloten hun inspanningen voort te zetten ondanks de hoge kosten. De meeste ondernemingen (65%) verminderen hun afhankelijkheid van Chinese producten. In plaats daarvan zullen ze de komende drie jaar investeren in ‘friendshoring’ om hun supply chains minder risicovol te maken.

Het onderzoek, dat tussen 1 en 20 januari 2025 werd uitgevoerd, toont dat de spanningen op de markten ervoor zorgen dat grote Europese en Amerikaanse organisaties hun plannen om hun productie- en toeleveringsketens te diversifiëren versneld uitvoeren. Twee derde heeft een actieve of lopende strategie voor herindustrialisatie, een stijging ten opzichte van 59% in 2024.

“Na decennia van globalisering is de noodzaak om te herindustrialiseren duidelijk. Organisaties vergroten hun inspanningen om de risico’s te verminderen en hun productie- en toeleveringsketens te diversifiëren door middel van friendshoring om de nabijheid van markten te versterken”, zegt Capgemini CEO Aiman Ezzat. “De complexiteit en de kosten die gepaard gaan met het reorganiseren van supply chains mogen niet worden onderschat. Bedrijfsleiders doen investeringen om de onvoorspelbare macro-omgeving te doorkruisen en het concurrentievermogen op lange termijn te verbeteren. Ze maken daarbij gebruik van geavanceerde technologieën. In een wereldwijd landschap in beweging zal regionale samenwerking met leveranciers, technologieproviders en beleidsmakers essentieel zijn om een veerkrachtig en aanpasbaar productie-ecosysteem op te bouwen.”

Drijfveren voor herindustrialisatie

Veerkracht van de supply chain, geopolitieke zorgen en de wens om dichter bij de klant te zitten, komen naar voren als de belangrijkste drijfveren voor herindustrialisatie. De druk op de supply chain wordt genoemd door een overweldigende meerderheid (95%) van de bedrijfsleiders, een aanzienlijke stijging ten opzichte van 69% in 2024. De wens om dichter bij de klant te zitten wordt voor het eerst genoemd en komt op de tweede plaats (92%).

Stijgende tarieven zorgen voor nog grotere uitdagingen in de supply chain. Ruim negen op de tien (93%) bedrijfsleiders uiten hun bezorgdheid over de impact ervan. Herindustrialisatie wordt steeds meer gezien als een strategisch antwoord op het geopolitieke klimaat, met name voor de productie van batterijen/energieopslag, auto’s en telecom. Meer dan de helft van de bedrijfsleiders in alle regio’s verklaart dat handelstarieven hun inspanningen op het gebied van reshoring en herindustrialisatie versnellen.

Bedrijfsleiders erkennen de complexiteit en de kosten van herindustrialisatie. Meer dan zes op de tien (62%) verwachten stijgende kapitaalkosten in de komende drie jaar, maar de helft voorziet lagere logistieke en supply chain-kosten in dezelfde periode dankzij een grotere nabijheid tot klanten. Daarnaast ziet bijna twee derde de binnenlandse ‘skills gap’ nog steeds als een grote uitdaging, een status quo ten opzichte van 2024.

Stijging in nearshore en friendshore productie

Het afgelopen jaar hebben bedrijfsleiders in alle sectoren hun strategie verscherpt om hun productie en supply chain te verplaatsen. Meer dan de helft (56%) heeft geïnvesteerd in nearshoring of een combinatie van reshoring en nearshoring, tegenover 42% in 2024. Verwacht wordt dat die trend zich zal voortzetten. In de komende drie jaar zullen onshore en nearshore activiteiten naar verwachting toenemen tot respectievelijk 48% (een stijging van 7 procentpunten) en 24% (een stijging van 2 procentpunten) van de totale productiecapaciteit.

Volgens het rapport zal friendshoring voor de meeste organisaties (73%) een belangrijke strategie worden voor inkoop en productie. Het aandeel van friendshoring in de totale productiecapaciteit zal naar verwachting stijgen tot 41% in de komende drie jaar, tegenover 37% in 2024. Meer dan acht op de tien (82%) bedrijfsleiders geven aan hun afhankelijkheid van China in de supply chain te willen verminderen, een aanzienlijke stijging ten opzichte van 58% in 2024. In plaats daarvan richten de bevraagde organisaties hun herindustrialisatie op regio’s zoals Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Mexico, Vietnam, India en Noord-Afrika.

Impact van geavanceerde technologieën

De meeste organisaties (62%) richten zich op het moderniseren van hun productiefaciliteiten om ze ‘smart’ en technologisch geavanceerd te maken. Meer dan de helft heeft dankzij digitale technologieën al meer dan 20% kostenbesparing gerealiseerd binnen hun herindustrialisatietrajecten. Bovendien is een grote meerderheid (84%) van plan te investeren in geavanceerde productietechnologieën om de kosten verder te verlagen.

Meer dan zes op de tien organisaties zetten in op cruciale technologieën zoals data analyse en AI/Machine Learning ter ondersteuning van hun herindustrialisatie in de komende drie jaar. Ook opkomende technologieën zoals Gen AI, 5G en edge computing, blockchain, digital twins en quantumtechnologieën staan op de radar.

Daarnaast verwacht bijna drie kwart (73%) van de ondernemingen dat herindustrialisatie zal bijdragen aan een verschuiving naar duurzame en milieuvriendelijke productiepraktijken, een aanzienlijke toename ten opzichte van 56% in 2024.

Het volledige rapport kunt u hier lezen.

Onderzoeksmethodologie

In de periode tussen 1 en 20 januari 2025 bevroeg het Capgemini Research Institute 1.401 bedrijfsleiders die werkzaam zijn bij organisaties met een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar in de VS, het VK en continentaal Europa (Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Scandinavië en Spanje). De deelnemende organisaties zijn actief in 13 belangrijke industriële en productiesectoren. De bevraagde bedrijfsleiders waren op directeursniveau en werken in verschillende bedrijfs-, technologie- en productiegerelateerde functies. Het Capgemini Research Institute bevroeg ook bedrijfsleiders en experts op het gebied van supply chain en productie bij grote organisaties wereldwijd.

Recente nieuwsberichten

Lidl investeert 122 miljoen euro in logistieke site in Herentals

Met het bereiken van het hoogste punt heeft supermarktketen Lidl de ruwbouwfase van zijn nieuwe distributiecentrum in Herentals zo goed als voltooid. Lidl investeert in totaal 122 miljoen euro in het project van 43.000 vierkante meter – vergelijkbaar met vijf voetbalvelden – langs de E313. Het complex is het zesde distributiecentrum van Lidl in ons land en komt er op de voormalige Henrad-site, waar vroeger radiatoren van de band rolden. Het distributiecentrum moet niet alleen erg duurzaam worden, maar ook meteen het meest toekomstgerichte logistieke knooppunt van de supermarktketen in België.

Kuehne+Nagel breidt activiteiten op Liege Airport uit

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel gaat zijn activiteiten op Liege Airport (LGG) verder uitbreiden met de ondersteuning van Atlas Air Worldwide, de wereldwijde dienstverlener op het gebied van uitbestede luchtvaartlogistiek. Met die uitbreiding vergroot ook Atlas zijn aanwezigheid op de luchthaven van Luik, waar het nog namens andere klanten actief is.

Rhenus neemt resterende aandelen Wijnands Groep over

De Rhenus Groep, een wereldwijde speler op het gebied van logistiek en supply chain management, heeft de resterende twintig procent van de aandelen in Wijnands Bulk Care overgenomen. Daarmee is de volledige overname van het bedrijf afgerond. Deze stap volgt op de initiële overname van tachtig procent van de aandelen in Wijnands in 2021.

Jungheinrich en Merantix gaan samen AI bevorderen

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een strategisch partnership gesloten met Merantix, een AI-groep die zich richt op investeringen, ontwikkeling en groei op het gebied van artificiële intelligentie. Tot de Merantix Group behoort Merantix Capital, een durfkapitaalbedrijf dat meewerkt aan de integratie van AI-toepassingen in diverse sectoren. De nieuwe samenwerking heeft als doel op AI gebaseerde toepassingen in de industrie te bevorderen.

Solid WMS in handen van Consafe Logistics

Softwarebedrijf Consafe Logistics, gespecialiseerd in warehouse management systemen (WMS), warehouse execution systemen (WES) en warehouse control systemen (WCS), heeft Solid WMS overgenomen, een Nederlandse aanbieder van SaaS-gebaseerde WMS-oplossingen gevestigd in Breda.

Helft van beroepschauffeurs overweegt andere job door stress

De overgrote meerderheid (91%) van de chauffeurs van bedrijfsvoertuigen in Europa zegt dat werkgerelateerde stress een negatieve invloed heeft op hun rijgedrag, terwijl 70% vindt dat stress een factor is die bijdraagt tot meer gevaar op de weg. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Geotab, een wereldwijde aanbieder van geconnecteerde transportoplossingen. Voor het onderzoek werden ruim 3.000 vrachtwagen- en bestelwagenchauffeurs bevraagd in Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.