OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld. Het succes van het project werd mee bepaald door de patroongenerator van Qimarox. Die oplossing genereert automatisch stapelpatronen en vertaalt ze naar instructies voor de palletiseermachine.

OMS International lost dagelijks zo’n honderd containers met non-foodartikelen voor een grote supermarktketen, een werk dat voor de medewerkers fysiek erg veeleisend is. Om zijn medewerkers te ontlasten, besloot OMS de Ergo van Cartonmover in te zetten. De Cartonmover Ergo is een mobiele machine met een transportband van 900mm breed en een platform van 2000mm breed dat op en neer kan bewegen. Medewerkers hoeven niet langer op de onderste dozen te staan om de bovenste dozen op te pakken. En aangezien de telescopische band tot 30cm van de bodem kan zakken, hoeven ze de onderste dozen nauwelijks nog op te tillen, wat tot aanzienlijk minder lichamelijke klachten leidt. Iedereen kan direct met deze machine aan de slag en tot 1800 dozen per uur verwerken.
 
De Cartonmover Ergo lost echter slechts een deel van het probleem op. De dozen die uit de container worden gelost, moeten nog wel op pallets worden gestapeld: een handmatig en arbeidsintensief karwei dat eveneens tot fysieke klachten leidde. Daarom ging Cartonmover samen met OMS op zoek naar een aanvullende oplossing voor het palletiseren van dozen.
De keuze viel uiteindelijk op de Highrunner HR9 van Qimarox. Deze palletiseermachine biedt volgens de leverancier meer capaciteit dan een palletiseerrobot, ruim voldoende om de stroom dozen uit de Cartonmover aan te kunnen. Bijkomend voordeel is dat, in tegenstelling tot een robot, de dozen aan de onderkant worden meegenomen, waardoor de kans op productbeschadiging beperkt blijft.
 
Doorslaggevend bij de keuze voor de Qimarox palletiseermachine was de nieuwe patroongenerator. Dit is vooral belangrijk bij het lossen van containers. Voor elke nieuwe container moet eerst de doosgrootte worden bepaald en vervolgens moet een nieuw stapelpatroon worden aangemaakt. “Het handmatig opmeten van dozen en het programmeren van stapelpatronen is een tijdrovende bezigheid. De kosten daarvan wegen niet op tegen de voordelen van automatisch palletiseren”, klinkt het.
De door Qimarox ontwikkelde patroongenerator werkt volledig automatisch. Dat betekent dat de medewerker alleen de eerste drie dozen in een 3D-scanner hoeft te plaatsen om de afmetingen te bepalen. De achterliggende software berekent automatisch de gemiddelde doosmaat inclusief toleranties. Staat de doosafmeting al in het geheugen, dan wordt het bijbehorende stapelpatroon opgeroepen. Is de doosafmeting nog niet bekend, dan genereert de software een aantal nieuwe stapelpatronen, waaruit de medewerker er één kan selecteren. Na de selectie wordt het patroon automatisch vertaald naar instructies voor de machine.
 
OMS International is het eerste bedrijf dat de patroongenerator toepast. De Qimarox Highrunner HR9 is geïnstalleerd op een vaste locatie in het magazijn van OMS. De dozen worden aangevoerd via rollenbanen en kettingbanen van Roltrax, dat ook de geïntegreerde palletwikkelaar en het bufferstation voor lege pallets leverde. Flexibele harmonicatransportbanden van Cartonmover verbinden die statische opstelling met de mobiele Cartonmover Ergo. De bekabeling, besturing en het locatiebeheer zijn in handen van DH Automation. Cartonmover trad als hoofdaannemer op.
 
Inmiddels draait de Cartonmover Ergo in combinatie met de Qimarox Highrunner HR9 24 uur per dag, 5 dagen per week. OMS is nu in staat 10.000 dozen per dag te verwerken. Oorspronkelijk was de Cartonmover Ergo ontworpen om drie docks te bedienen, maar door extra flexibele transportbanden te leveren, kan OMS de machine op vier docks inzetten, waardoor het bedrijf de hele nacht door kan werken zonder containers te hoeven verplaatsen. Het gehele systeem draait ondertussen ruim een jaar succesvol en heeft meerdere FTE's bespaard.

Bekijk hier de video. 

Recente nieuwsberichten

Eén op twee werkgevers in transport/logistiek gaat aanwerven

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer wordt verwacht dat de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het derde kwartaal van 2024 zal toenemen. De helft van de werkgevers (51%) die in januari 2024 in deze sector zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van september uit te breiden, terwijl 21% van plan is dat te verminderen. De zogenaamde nettotewerkstellingsprognose – het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die medewerkers willen ontslaan – bereikt volgens ManpowerGroup een bemoedigende +30%. Dat is een stijging ten opzichte van het vorige kwartaal en een status-quo ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Arvato bouwt nieuw DC in het Nederlandse Echt

Arvato, leverancier van supply chain oplossingen en onderdeel van Bertelsmann, bouwt aan een nieuw hoogwaardig distributiecentrum in bedrijvenpark De Loop in het Nederlands-Limburgse Echt, gelegen tussen Maastricht en Roermond. Met de nieuwbouw wil Arvato zijn operationele capaciteiten versterken en zijn positie in de logistieke 3PL-sector verder uitbreiden.

UPS Healthcare breidt Europese hub in Roermond uit

UPS Healthcare breidt zijn bestaande Europese hub in Roermond (Nederland) uit met 21.860 vierkante meter. Tegelijk vergroot de logistiek dienstverlener ook zijn koelketencapaciteit. Die laatste is een cruciale schakel in een betrouwbare toeleveringsketen voor een groot aantal complexe biofarmaceutische producten. De vernieuwde logistieke hub staat in nauw contact met de faciliteiten in Heist-op-den-Berg, waardoor die op hun beurt extra capaciteit en flexibiliteit in leveringen kunnen aanbieden.

Distrilog automatiseert met zelfrijdende AGV-vloot van Toyota

De Belgische Distrilog Group, actief in de markt van logistiek en transport in de Benelux, heeft een deel van de activiteiten in zijn magazijn in Breendonk geautomatiseerd. Distrilog deed daarvoor een beroep op Toyota Material Handling, een van de vaste technologiepartners van het familiebedrijf uit Willebroek.

All Sport Group live met Locus WMS

All Sport is een Belgisch familiebedrijf dat in de jaren ‘70 werd opgericht in Arendonk, waar het hoofdkantoor en magazijn zich nog steeds bevinden. In de loop der jaren is de groothandel voor sport- en lifestylemerken – met merken als Nike, Speedo en de tassen van Converse – internationaal gegroeid.

All Sport heeft een grote verscheidenheid aan seizoensartikelen en -orders, met veel specifieke vereisten voor opslag, pickmethoden en waardetoevoegende activiteiten. De bouw van een nieuw magazijn was de ideale gelegenheid om een sturend warehouse management systeem te integreren om de algemene efficiëntie te verhogen. De keuze viel op Locus WMS, waarvan onlangs de go-live plaatsvond.

Igus brengt bionische hand voor ReBeL cobot op de markt

Robots zijn niet meer weg te denken uit de industrie en vinden steeds vaker hun weg naar kleine en middelgrote bedrijven in de vorm van cobots. Ze sorteren, picken en verplaatsen met behulp van camera’s, zuigers en grijpersystemen. Igus, fabrikant van hoogwaardige polymeren voor beweging, heeft nu een vingergrijper ontwikkeld voor zijn ReBeL cobot, zodat deze ook humanoïde taken kan uitvoeren. De vingergrijper is volledig vervaardigd uit kunststoffen die vrij zijn van smeermiddelen en is eenvoudig te integreren.

Vanas Engineering in Italiaanse handen

De Belgische integrator Vanas Engineering, gespecialiseerd in het implementeren van pick- en opslagsystemen voor magazijnoptimalisering, maakt voortaan integraal deel uit van Modula S.p.A., een Italiaanse leverancier van geautomatiseerde intralogistieke oplossingen. De overname moet zorgen voor een voortzetting van de groei die beide bedrijven de laatste jaren hebben gerealiseerd.

Supply chain- en logistieke bedrijven focussen op automatisering om personeelstekort te beperken

Meer dan de helft van de supply chain- en logistieke leiders (54%) wil personeelstekorten opvangen door te focussen op het automatiseren van repetitieve taken om de productiviteit van medewerkers te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

GUD Filters optimaliseert voorraadtelling in DC met ZetesMedea

GUD Filters, Zuid-Afrika’s toonaangevende autofiltermerk sinds 1949, optimaliseert zijn magazijnprocessen met ZetesMedea Full Pallet Inventory. Met behulp van ‘machine vision’ garandeert die technologie de integriteit van de voorraadtelling en wordt de efficiëntie in het distributiecentrum verhoogd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.