OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld. Het succes van het project werd mee bepaald door de patroongenerator van Qimarox. Die oplossing genereert automatisch stapelpatronen en vertaalt ze naar instructies voor de palletiseermachine.

OMS International lost dagelijks zo’n honderd containers met non-foodartikelen voor een grote supermarktketen, een werk dat voor de medewerkers fysiek erg veeleisend is. Om zijn medewerkers te ontlasten, besloot OMS de Ergo van Cartonmover in te zetten. De Cartonmover Ergo is een mobiele machine met een transportband van 900mm breed en een platform van 2000mm breed dat op en neer kan bewegen. Medewerkers hoeven niet langer op de onderste dozen te staan om de bovenste dozen op te pakken. En aangezien de telescopische band tot 30cm van de bodem kan zakken, hoeven ze de onderste dozen nauwelijks nog op te tillen, wat tot aanzienlijk minder lichamelijke klachten leidt. Iedereen kan direct met deze machine aan de slag en tot 1800 dozen per uur verwerken.
 
De Cartonmover Ergo lost echter slechts een deel van het probleem op. De dozen die uit de container worden gelost, moeten nog wel op pallets worden gestapeld: een handmatig en arbeidsintensief karwei dat eveneens tot fysieke klachten leidde. Daarom ging Cartonmover samen met OMS op zoek naar een aanvullende oplossing voor het palletiseren van dozen.
De keuze viel uiteindelijk op de Highrunner HR9 van Qimarox. Deze palletiseermachine biedt volgens de leverancier meer capaciteit dan een palletiseerrobot, ruim voldoende om de stroom dozen uit de Cartonmover aan te kunnen. Bijkomend voordeel is dat, in tegenstelling tot een robot, de dozen aan de onderkant worden meegenomen, waardoor de kans op productbeschadiging beperkt blijft.
 
Doorslaggevend bij de keuze voor de Qimarox palletiseermachine was de nieuwe patroongenerator. Dit is vooral belangrijk bij het lossen van containers. Voor elke nieuwe container moet eerst de doosgrootte worden bepaald en vervolgens moet een nieuw stapelpatroon worden aangemaakt. “Het handmatig opmeten van dozen en het programmeren van stapelpatronen is een tijdrovende bezigheid. De kosten daarvan wegen niet op tegen de voordelen van automatisch palletiseren”, klinkt het.
De door Qimarox ontwikkelde patroongenerator werkt volledig automatisch. Dat betekent dat de medewerker alleen de eerste drie dozen in een 3D-scanner hoeft te plaatsen om de afmetingen te bepalen. De achterliggende software berekent automatisch de gemiddelde doosmaat inclusief toleranties. Staat de doosafmeting al in het geheugen, dan wordt het bijbehorende stapelpatroon opgeroepen. Is de doosafmeting nog niet bekend, dan genereert de software een aantal nieuwe stapelpatronen, waaruit de medewerker er één kan selecteren. Na de selectie wordt het patroon automatisch vertaald naar instructies voor de machine.
 
OMS International is het eerste bedrijf dat de patroongenerator toepast. De Qimarox Highrunner HR9 is geïnstalleerd op een vaste locatie in het magazijn van OMS. De dozen worden aangevoerd via rollenbanen en kettingbanen van Roltrax, dat ook de geïntegreerde palletwikkelaar en het bufferstation voor lege pallets leverde. Flexibele harmonicatransportbanden van Cartonmover verbinden die statische opstelling met de mobiele Cartonmover Ergo. De bekabeling, besturing en het locatiebeheer zijn in handen van DH Automation. Cartonmover trad als hoofdaannemer op.
 
Inmiddels draait de Cartonmover Ergo in combinatie met de Qimarox Highrunner HR9 24 uur per dag, 5 dagen per week. OMS is nu in staat 10.000 dozen per dag te verwerken. Oorspronkelijk was de Cartonmover Ergo ontworpen om drie docks te bedienen, maar door extra flexibele transportbanden te leveren, kan OMS de machine op vier docks inzetten, waardoor het bedrijf de hele nacht door kan werken zonder containers te hoeven verplaatsen. Het gehele systeem draait ondertussen ruim een jaar succesvol en heeft meerdere FTE's bespaard.

Bekijk hier de video. 

Recente nieuwsberichten

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare

Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.

Supply Chain Company opent deuren in Spanje en het VK

De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien. Het bedrijf opende eerder dit jaar een vestiging in Spanje en afgelopen maand een in het Verenigd Koninkrijk. De expansie is volgens Supply Chain Company te danken aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.

TGW brengt LivePick op de markt

De LivePick bestaat uit een slim opslagsysteem met mobiele robots. Door de modulaire opbouw en de plug-and-play-opzet van deze installatie duurt het slechts zes tot twaalf maanden om de LivePick operationeel te krijgen. Belangrijke voordelen van het systeem zijn de schaalbaarheid van de oplossing en de hoge flexibiliteit. De LivePick is zowel geschikt voor e-commerce- als klassieke retailomgevingen.

Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek

Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Het basisprincipe achter de nieuwe L10 - L16 B stapelaars is om een compacte oplossing te bieden voor nauwe werkruimtes. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een breed scala aan transporttaken in magazijnen en productieruimtes.

Vandewiele automatiseert met magazijnrobots van Exotec

Ontwerper en producent van textielmachines Vandewiele gaat samenwerken met aanbieder van magazijnrobots Exotec. Vandewiele wil zijn magazijn in Marke verder automatiseren met het Skypodsysteem, om zo de workflow en opslagruimte te optimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.