OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld. Het succes van het project werd mee bepaald door de patroongenerator van Qimarox. Die oplossing genereert automatisch stapelpatronen en vertaalt ze naar instructies voor de palletiseermachine.

OMS International lost dagelijks zo’n honderd containers met non-foodartikelen voor een grote supermarktketen, een werk dat voor de medewerkers fysiek erg veeleisend is. Om zijn medewerkers te ontlasten, besloot OMS de Ergo van Cartonmover in te zetten. De Cartonmover Ergo is een mobiele machine met een transportband van 900mm breed en een platform van 2000mm breed dat op en neer kan bewegen. Medewerkers hoeven niet langer op de onderste dozen te staan om de bovenste dozen op te pakken. En aangezien de telescopische band tot 30cm van de bodem kan zakken, hoeven ze de onderste dozen nauwelijks nog op te tillen, wat tot aanzienlijk minder lichamelijke klachten leidt. Iedereen kan direct met deze machine aan de slag en tot 1800 dozen per uur verwerken.
 
De Cartonmover Ergo lost echter slechts een deel van het probleem op. De dozen die uit de container worden gelost, moeten nog wel op pallets worden gestapeld: een handmatig en arbeidsintensief karwei dat eveneens tot fysieke klachten leidde. Daarom ging Cartonmover samen met OMS op zoek naar een aanvullende oplossing voor het palletiseren van dozen.
De keuze viel uiteindelijk op de Highrunner HR9 van Qimarox. Deze palletiseermachine biedt volgens de leverancier meer capaciteit dan een palletiseerrobot, ruim voldoende om de stroom dozen uit de Cartonmover aan te kunnen. Bijkomend voordeel is dat, in tegenstelling tot een robot, de dozen aan de onderkant worden meegenomen, waardoor de kans op productbeschadiging beperkt blijft.
 
Doorslaggevend bij de keuze voor de Qimarox palletiseermachine was de nieuwe patroongenerator. Dit is vooral belangrijk bij het lossen van containers. Voor elke nieuwe container moet eerst de doosgrootte worden bepaald en vervolgens moet een nieuw stapelpatroon worden aangemaakt. “Het handmatig opmeten van dozen en het programmeren van stapelpatronen is een tijdrovende bezigheid. De kosten daarvan wegen niet op tegen de voordelen van automatisch palletiseren”, klinkt het.
De door Qimarox ontwikkelde patroongenerator werkt volledig automatisch. Dat betekent dat de medewerker alleen de eerste drie dozen in een 3D-scanner hoeft te plaatsen om de afmetingen te bepalen. De achterliggende software berekent automatisch de gemiddelde doosmaat inclusief toleranties. Staat de doosafmeting al in het geheugen, dan wordt het bijbehorende stapelpatroon opgeroepen. Is de doosafmeting nog niet bekend, dan genereert de software een aantal nieuwe stapelpatronen, waaruit de medewerker er één kan selecteren. Na de selectie wordt het patroon automatisch vertaald naar instructies voor de machine.
 
OMS International is het eerste bedrijf dat de patroongenerator toepast. De Qimarox Highrunner HR9 is geïnstalleerd op een vaste locatie in het magazijn van OMS. De dozen worden aangevoerd via rollenbanen en kettingbanen van Roltrax, dat ook de geïntegreerde palletwikkelaar en het bufferstation voor lege pallets leverde. Flexibele harmonicatransportbanden van Cartonmover verbinden die statische opstelling met de mobiele Cartonmover Ergo. De bekabeling, besturing en het locatiebeheer zijn in handen van DH Automation. Cartonmover trad als hoofdaannemer op.
 
Inmiddels draait de Cartonmover Ergo in combinatie met de Qimarox Highrunner HR9 24 uur per dag, 5 dagen per week. OMS is nu in staat 10.000 dozen per dag te verwerken. Oorspronkelijk was de Cartonmover Ergo ontworpen om drie docks te bedienen, maar door extra flexibele transportbanden te leveren, kan OMS de machine op vier docks inzetten, waardoor het bedrijf de hele nacht door kan werken zonder containers te hoeven verplaatsen. Het gehele systeem draait ondertussen ruim een jaar succesvol en heeft meerdere FTE's bespaard.

Bekijk hier de video. 

Recente nieuwsberichten

Bpost neemt Leen Menken Foodservice Logistics over

Het familiebedrijf uit het Nederlandse Zoetermeer werd ruim dertig jaar geleden opgericht als koel-vrieshuis, maar specialiseerde zich steeds meer in logistieke oplossingen. In 2012 werd het bedrijf actief in de e-commerce van levensmiddelen, waarbij het gekoelde en diepgevroren pakketten bij de eindklant aan huis levert.

Mirka kiest voor insourcing in nieuwe Belgische vestiging

Het Finse Mirka levert oplossingen voor oppervlaktebehandeling en de precisie-industrie. Het familiebedrijf beschikt over vestigingen in achttien landen en verkoopt zijn producten in meer dan honderd landen wereldwijd. Een van de grootste distributiecentra van Mirka was de afgelopen jaren gevestigd in het Limburgse Opglabbeek.

Electrifying!

Sneak-preview van STILL. Nieuwe truck is onderweg, de meest compacte in zijn soort.

Schrauwen optimaliseert in nieuw logistiek centrum

Om ruimte te kunnen bieden aan zijn groeiambities besloot de technische groothandel Schrauwen afgelopen najaar een nieuw logistiek centrum te betrekken. Op de nieuwe locatie in Herentals verrees een 10.000m² groot centrum, waar dankzij een entresolvloer de beschikbare oppervlakte tot 12.000m² werd opgetrokken.

Amazon plant mega-dc vlakbij Belgische grens

E-commercegigant Amazon heeft bouwplannen voor een nieuw distributiecentrum in Mönchengladbach, vlak over de grens met België. Het stadsbestuur van Mönchengladbach heeft al toestemming gegeven voor de bouw van het megamagazijn. Dat meldt de Duitse krant Rheinische Post, die het nieuws op basis van bronnen, betrokken bij het dossier kenbaar maakte.

Port of Antwerp kiest opnieuw voor e-communicatiedienst van Descartes

Descartes Systems Group heeft een tender bij Port of Antwerp gewonnen. De aanbesteding houdt een voortzetting van de huidige activiteiten in, waarbij Port of Antwerp opnieuw kiest voor het Descartes Global Network voor elektronische communicatiediensten.

SigmaCert en BMWT-Keur erkennen elkaars veiligheidscertificatie

BMWT-Keur is een bekend begrip in Nederland. Jaarlijks krijgen meer dan 280.000 machines er een periodieke veiligheidskeuring volgens BMWT-Keur. In 2011 creëerde Sigma, naar analogie met de BWMT-Keur, het Belgische veiligheidslabel SigmaCert voor zowel heftrucks (machines goederenbehandeling) als voor de bouwmachines (burgerlijke bouwkunde/bouw) en betonpompen.

P&O Ferries piekte in 2017 op route Zeebrugge-Tilbury

P&O Ferries vervoerde in 2017 het meeste vracht tussen Zeebrugge en Tilbury dan ooit in het tienjarige bestaan van de route. Van januari tot december 2017 werden er 185.908 vrachteenheden verscheept, goed voor een stijging met 4,3% in vergelijking met 2016, dat ook al een recordjaar was.

Toyota komt met nieuwe reeks geautomatiseerde trucks

Toyota Material Handling brengt een nieuwe reeks geautomatiseerde magazijntrucks op de Europese markt. De trucks passen bij Toyota’s lean methode en zijn ontworpen om repetitieve palletbehandeling te automatiseren. De nieuwe Autopilot-serie omvat elektrische pallettrucks (LAE250), stapelaars (SAE160), reachtrucks (RAE160-250), stapelaars met tegengewicht (OAE120CB) en zware trekkers (TAE500) voor alle gangbare toepassingen: pallettransport, blokstapelen, opslag op grote hoogte en trekken.

Transporteurs rekenen file-uren door aan klanten

2017 was een recordjaar wat de files betreft. De recente filebarometer van Touring Mobilis en andere tellingen tonen aan dat naast de ochtend- en avondspits, de files ook overdag fors toenemen. Gezien de eisen van de klanten, kunnen transporteurs onmogelijk nog de drukte en files vermijden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.