OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld. Het succes van het project werd mee bepaald door de patroongenerator van Qimarox. Die oplossing genereert automatisch stapelpatronen en vertaalt ze naar instructies voor de palletiseermachine.

OMS International lost dagelijks zo’n honderd containers met non-foodartikelen voor een grote supermarktketen, een werk dat voor de medewerkers fysiek erg veeleisend is. Om zijn medewerkers te ontlasten, besloot OMS de Ergo van Cartonmover in te zetten. De Cartonmover Ergo is een mobiele machine met een transportband van 900mm breed en een platform van 2000mm breed dat op en neer kan bewegen. Medewerkers hoeven niet langer op de onderste dozen te staan om de bovenste dozen op te pakken. En aangezien de telescopische band tot 30cm van de bodem kan zakken, hoeven ze de onderste dozen nauwelijks nog op te tillen, wat tot aanzienlijk minder lichamelijke klachten leidt. Iedereen kan direct met deze machine aan de slag en tot 1800 dozen per uur verwerken.
 
De Cartonmover Ergo lost echter slechts een deel van het probleem op. De dozen die uit de container worden gelost, moeten nog wel op pallets worden gestapeld: een handmatig en arbeidsintensief karwei dat eveneens tot fysieke klachten leidde. Daarom ging Cartonmover samen met OMS op zoek naar een aanvullende oplossing voor het palletiseren van dozen.
De keuze viel uiteindelijk op de Highrunner HR9 van Qimarox. Deze palletiseermachine biedt volgens de leverancier meer capaciteit dan een palletiseerrobot, ruim voldoende om de stroom dozen uit de Cartonmover aan te kunnen. Bijkomend voordeel is dat, in tegenstelling tot een robot, de dozen aan de onderkant worden meegenomen, waardoor de kans op productbeschadiging beperkt blijft.
 
Doorslaggevend bij de keuze voor de Qimarox palletiseermachine was de nieuwe patroongenerator. Dit is vooral belangrijk bij het lossen van containers. Voor elke nieuwe container moet eerst de doosgrootte worden bepaald en vervolgens moet een nieuw stapelpatroon worden aangemaakt. “Het handmatig opmeten van dozen en het programmeren van stapelpatronen is een tijdrovende bezigheid. De kosten daarvan wegen niet op tegen de voordelen van automatisch palletiseren”, klinkt het.
De door Qimarox ontwikkelde patroongenerator werkt volledig automatisch. Dat betekent dat de medewerker alleen de eerste drie dozen in een 3D-scanner hoeft te plaatsen om de afmetingen te bepalen. De achterliggende software berekent automatisch de gemiddelde doosmaat inclusief toleranties. Staat de doosafmeting al in het geheugen, dan wordt het bijbehorende stapelpatroon opgeroepen. Is de doosafmeting nog niet bekend, dan genereert de software een aantal nieuwe stapelpatronen, waaruit de medewerker er één kan selecteren. Na de selectie wordt het patroon automatisch vertaald naar instructies voor de machine.
 
OMS International is het eerste bedrijf dat de patroongenerator toepast. De Qimarox Highrunner HR9 is geïnstalleerd op een vaste locatie in het magazijn van OMS. De dozen worden aangevoerd via rollenbanen en kettingbanen van Roltrax, dat ook de geïntegreerde palletwikkelaar en het bufferstation voor lege pallets leverde. Flexibele harmonicatransportbanden van Cartonmover verbinden die statische opstelling met de mobiele Cartonmover Ergo. De bekabeling, besturing en het locatiebeheer zijn in handen van DH Automation. Cartonmover trad als hoofdaannemer op.
 
Inmiddels draait de Cartonmover Ergo in combinatie met de Qimarox Highrunner HR9 24 uur per dag, 5 dagen per week. OMS is nu in staat 10.000 dozen per dag te verwerken. Oorspronkelijk was de Cartonmover Ergo ontworpen om drie docks te bedienen, maar door extra flexibele transportbanden te leveren, kan OMS de machine op vier docks inzetten, waardoor het bedrijf de hele nacht door kan werken zonder containers te hoeven verplaatsen. Het gehele systeem draait ondertussen ruim een jaar succesvol en heeft meerdere FTE's bespaard.

Bekijk hier de video. 

Recente nieuwsberichten

UPS versnelt met non-stop vlucht zendingen van de VS naar het Midden-Oosten

UPS start met een dagelijkse non-stop vlucht vanuit zijn wereldwijde hub Worldport in Louisville (Kentucky) naar Dubai. Het traject Louisville-Dubai is onderdeel van een vluchtroute ‘rond de wereld’ die begint en eindigt in UPS Worldport. Voor het volume dat vanuit Noord- en Zuid-Amerika via Worldport gaat, betekent de nieuwe route een verbetering van de time-in-transit naar Dubai met een volledige dag.

Nieuwe eisen voor verklaring over verbruik en CO2-uitstoot van zware trucks

Vanaf 1 januari 2019 wordt het in de EU wettelijk verplicht om nieuw geproduceerde vrachtwagens te voorzien van een verklaring met betrekking tot het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Dat moet het voor kopers gemakkelijker maken om zuinige voertuigen met minder negatieve effecten op het klimaat aan te schaffen, waardoor de uitstoot van het vrachtverkeer daalt.

The Rackpal 1208M – One product, three sectors, the ideal solution for automated logistics

(advertorial) Schoeller Allibert’s constant strive for innovative solutions in each sector just hit a new level with this ideal base for automated handling systems. The Rackpal 1208M is indeed answering to a growing demand in various sectors.

Toyota bouwt verder op ‘slimme trucks’ systeem

Tien jaar geleden al introduceerde Toyota het telematicaplatform I_Site en riep daarmee het concept van een slimme truck in het leven, die prestatiegegevens en activiteitsniveaus registreert en een effectief beheer van truckwerkzaamheden mogelijk maakt.

TomTom Telematics lanceert nieuwe generatie fleet management

De Software-as-a-Service (SaaS) oplossing, Webfleet is volledig opnieuw opgebouwd en aangevuld met nieuwe functionaliteit en een frisse, meer intuïtieve gebruikersinterface die naar eigen wens kan worden aangepast. De vernieuwde software komt volgens de leverancier nog beter tot zijn recht wanneer hij wordt gekoppeld met de nieuwe serie TomTom Pro driver terminals.

SSI Schäfer lanceert de fulfilmentfabriek

De leverancier van producten en systemen voor intercompany goederenstromen en afval- en milieu engineering kondigt aan dat enkele van zijn klanten al het nieuwe ‘fulfilment factory’ implementeren. Het gaat om een oplossing voor bedrijven die hun e-commerce-activiteiten willen combineren met hun standaard logistieke processen.

Vanden Borre krijgt nieuw dc in Willebroek

Na de fusie tussen Fnac en Vanden Borre in 2016 was er nood aan een versterking van de huidige vestiging van Vanden Borre in Sint-Pieters-Leeuw. De elektroretailer heeft daarop een huurovereenkomst gesloten met MG Real Estate voor een sleutel-op-de-deurproject van 14.000m² aan logistieke oppervlakte en 600m² aan bureauruimte.

Knapp automatiseert grootste distributiecentrum van Zuid-Korea

Met meer dan 1.200 lifestyle winkels is A-Sung Daiso de nummer één retailer van huishoudartikelen in Zuid-Korea. Het uitgebreide productassortiment van A-Sung Daiso omvat 30.000 verschillende artikelen. Naast huishoudartikelen zijn dat cosmetica, sportuitrusting, speelgoed, gezondheidsproducten en tuinartikelen.

Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Jungheinrich stelt reeks innovaties voor

In de aanloop naar Logimat in maart presenteert Jungheinrich alvast enkele nieuwigheden. Zo stelt de fabrikant voor het eerst trucks voor die exclusief met lithium-ionbatterij verkrijgbaar zijn. Daartoe behoort ook de EKX 516 combitruck, die vanaf dit jaar ook als Automated Guided Vehicle beschikbaar is onder de naam EKX 516a.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.