OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld. Het succes van het project werd mee bepaald door de patroongenerator van Qimarox. Die oplossing genereert automatisch stapelpatronen en vertaalt ze naar instructies voor de palletiseermachine.

OMS International lost dagelijks zo’n honderd containers met non-foodartikelen voor een grote supermarktketen, een werk dat voor de medewerkers fysiek erg veeleisend is. Om zijn medewerkers te ontlasten, besloot OMS de Ergo van Cartonmover in te zetten. De Cartonmover Ergo is een mobiele machine met een transportband van 900mm breed en een platform van 2000mm breed dat op en neer kan bewegen. Medewerkers hoeven niet langer op de onderste dozen te staan om de bovenste dozen op te pakken. En aangezien de telescopische band tot 30cm van de bodem kan zakken, hoeven ze de onderste dozen nauwelijks nog op te tillen, wat tot aanzienlijk minder lichamelijke klachten leidt. Iedereen kan direct met deze machine aan de slag en tot 1800 dozen per uur verwerken.
 
De Cartonmover Ergo lost echter slechts een deel van het probleem op. De dozen die uit de container worden gelost, moeten nog wel op pallets worden gestapeld: een handmatig en arbeidsintensief karwei dat eveneens tot fysieke klachten leidde. Daarom ging Cartonmover samen met OMS op zoek naar een aanvullende oplossing voor het palletiseren van dozen.
De keuze viel uiteindelijk op de Highrunner HR9 van Qimarox. Deze palletiseermachine biedt volgens de leverancier meer capaciteit dan een palletiseerrobot, ruim voldoende om de stroom dozen uit de Cartonmover aan te kunnen. Bijkomend voordeel is dat, in tegenstelling tot een robot, de dozen aan de onderkant worden meegenomen, waardoor de kans op productbeschadiging beperkt blijft.
 
Doorslaggevend bij de keuze voor de Qimarox palletiseermachine was de nieuwe patroongenerator. Dit is vooral belangrijk bij het lossen van containers. Voor elke nieuwe container moet eerst de doosgrootte worden bepaald en vervolgens moet een nieuw stapelpatroon worden aangemaakt. “Het handmatig opmeten van dozen en het programmeren van stapelpatronen is een tijdrovende bezigheid. De kosten daarvan wegen niet op tegen de voordelen van automatisch palletiseren”, klinkt het.
De door Qimarox ontwikkelde patroongenerator werkt volledig automatisch. Dat betekent dat de medewerker alleen de eerste drie dozen in een 3D-scanner hoeft te plaatsen om de afmetingen te bepalen. De achterliggende software berekent automatisch de gemiddelde doosmaat inclusief toleranties. Staat de doosafmeting al in het geheugen, dan wordt het bijbehorende stapelpatroon opgeroepen. Is de doosafmeting nog niet bekend, dan genereert de software een aantal nieuwe stapelpatronen, waaruit de medewerker er één kan selecteren. Na de selectie wordt het patroon automatisch vertaald naar instructies voor de machine.
 
OMS International is het eerste bedrijf dat de patroongenerator toepast. De Qimarox Highrunner HR9 is geïnstalleerd op een vaste locatie in het magazijn van OMS. De dozen worden aangevoerd via rollenbanen en kettingbanen van Roltrax, dat ook de geïntegreerde palletwikkelaar en het bufferstation voor lege pallets leverde. Flexibele harmonicatransportbanden van Cartonmover verbinden die statische opstelling met de mobiele Cartonmover Ergo. De bekabeling, besturing en het locatiebeheer zijn in handen van DH Automation. Cartonmover trad als hoofdaannemer op.
 
Inmiddels draait de Cartonmover Ergo in combinatie met de Qimarox Highrunner HR9 24 uur per dag, 5 dagen per week. OMS is nu in staat 10.000 dozen per dag te verwerken. Oorspronkelijk was de Cartonmover Ergo ontworpen om drie docks te bedienen, maar door extra flexibele transportbanden te leveren, kan OMS de machine op vier docks inzetten, waardoor het bedrijf de hele nacht door kan werken zonder containers te hoeven verplaatsen. Het gehele systeem draait ondertussen ruim een jaar succesvol en heeft meerdere FTE's bespaard.

Bekijk hier de video. 

Recente nieuwsberichten

Witron wendt ervaring aan bij nieuwste generatie stapelkranen

De nieuwste generatie stapelkranen van Witron kan worden ingezet in dynamische distributiecentra voor supermarkten, e-commerce en andere distributiekanalen. Het gestandaardiseerde voertuig is geschikt voor normale omgevingstemperatuur, maar ook voor koel- en vriesruimten en is bedoeld voor continubedrijf, 365 per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag.

5000 robots aan de slag bij XPO Logistics

XPO Logistics, leverancier van transport- en logistieke oplossingen, is van plan 5.000 intelligente robots in te zetten in zijn logistieke centra in Noord-Amerika en Europa. De aanschaf van de robots kadert in de plannen van XPO om dit jaar 450 miljoen dollar in technologie te investeren.

Still stelt nieuwe multifunctionele heftruck voor

De Still LTX-FF 05/10 kan zowel trekken, stapelen als transporteren. De compacte allrounder trekt aanhangerbelastingen tot 5.000kg en heft lasten van maximaal 1.000kg tot een hoogte van 1.750mm De breedte van de truck (800mm) en de korte draaicirkel van nog geen 1,5 meter zorgen ervoor dat de LTX-FF ook in heel smalle gangpaden nauwkeurig kan werken.

Australische supermarktketen kiest piece picking robot van Dematic

Drakes Supermarkets, een van de grootste onafhankelijke supermarktketens van Australië, bouwt momenteel een geavanceerd nieuw distributiecentrum op een site van 17 hectare in Zuid-Australië. Om binnen het distributiecentrum een hoge productiviteit en efficiëntie te garanderen, bestelde Drakes bij Dematic de RapidPick 1-to1 Good-To-Person (GTP) oplossing, inclusief het buffering- en sequencingsysteem Multishuttle en de piece picking robot die Dematic in augustus op de markt bracht.

DSV vestigt zich in Menen

Projectontwikkelaar Global Estate Group is gestart met de eerste funderingen en grondwerken van een cross-docking magazijn in LAR-Zuid, de grootste industriezone in de regio Menen. De bouw van het distributiecentrum van 6.000m², vergelijkbaar met de oppervlakte van een voetbalveld, rondt de ontwikkeling van de site zo goed als af.

GLS investeert 20 miljoen euro in nieuw depot in Tongeren

Logistiek dienstverlener GLS bouwt een nieuwe Belgische vestiging op een terrein van ongeveer 60.000m² op het bedrijventerrein Tongeren-Oost, centraal gelegen tussen Hasselt en Luik, vlakbij de A13. De vestiging, die in het najaar van 2019 operationeel zal zijn, bestaat uit twee gebouwen die apart zullen worden ingezet voor de verwerking van pakket- en vrachtzendingen.

H.Essers opent chemie-site in Gentse haven

Gezien de toenemende activiteiten van H.Essers voor chemiebedrijven en de groeiende vraag van klanten naar totaaloplossingen in dat segment, kon een eigen site in Gent volgens de logistiek dienstverlener niet uitblijven. De nieuwe site, gelegen aan het Kluizendok in de Haven van Gent, werd officieel geopend in het bijzijn van strategische partner North Sea Port en geïnteresseerde chemiebedrijven met productieactiviteiten in Oost-Vlaanderen.

Productiviteitsstijging van 30 procent

(advertorial) American Dental Trading (ADT), marktleider in de Benelux op het gebied van levering van tandheelkundige producten, heeft door een investering in een mix van diverse opslag- en orderpicksystemen in zijn distributiecentrum in Oisterwijk (NL) een productiviteitsstijging van 30 procent behaald.

Netwerk Benelux heeft nieuwe general manager

Op 1 oktober ging Patricia de Wilde van start als general manager bij Netwerk Benelux. Zij richtte in 1997 haar eigen adviesbureau Qtrans op en was daarnaast de afgelopen jaren ook beleidsadviseur en manager vervoer bij Evofenedex. Het samenwerkingsverband Netwerk Benelux bestaat uit dertien transportbedrijven met locaties in Nederland en België.

Transportvakbonden staken gesprekken met Ikea

De ITF (International Transport Workers’ Federation) en de ETF (European Transport Workers’ Federation), die de transportvakbonden in respectievelijk de wereld en Europa onder hun vleugels hebben, hebben een punt gezet achter jarenlange onderhandelingen met Ikea.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.