OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld. Het succes van het project werd mee bepaald door de patroongenerator van Qimarox. Die oplossing genereert automatisch stapelpatronen en vertaalt ze naar instructies voor de palletiseermachine.

OMS International lost dagelijks zo’n honderd containers met non-foodartikelen voor een grote supermarktketen, een werk dat voor de medewerkers fysiek erg veeleisend is. Om zijn medewerkers te ontlasten, besloot OMS de Ergo van Cartonmover in te zetten. De Cartonmover Ergo is een mobiele machine met een transportband van 900mm breed en een platform van 2000mm breed dat op en neer kan bewegen. Medewerkers hoeven niet langer op de onderste dozen te staan om de bovenste dozen op te pakken. En aangezien de telescopische band tot 30cm van de bodem kan zakken, hoeven ze de onderste dozen nauwelijks nog op te tillen, wat tot aanzienlijk minder lichamelijke klachten leidt. Iedereen kan direct met deze machine aan de slag en tot 1800 dozen per uur verwerken.
 
De Cartonmover Ergo lost echter slechts een deel van het probleem op. De dozen die uit de container worden gelost, moeten nog wel op pallets worden gestapeld: een handmatig en arbeidsintensief karwei dat eveneens tot fysieke klachten leidde. Daarom ging Cartonmover samen met OMS op zoek naar een aanvullende oplossing voor het palletiseren van dozen.
De keuze viel uiteindelijk op de Highrunner HR9 van Qimarox. Deze palletiseermachine biedt volgens de leverancier meer capaciteit dan een palletiseerrobot, ruim voldoende om de stroom dozen uit de Cartonmover aan te kunnen. Bijkomend voordeel is dat, in tegenstelling tot een robot, de dozen aan de onderkant worden meegenomen, waardoor de kans op productbeschadiging beperkt blijft.
 
Doorslaggevend bij de keuze voor de Qimarox palletiseermachine was de nieuwe patroongenerator. Dit is vooral belangrijk bij het lossen van containers. Voor elke nieuwe container moet eerst de doosgrootte worden bepaald en vervolgens moet een nieuw stapelpatroon worden aangemaakt. “Het handmatig opmeten van dozen en het programmeren van stapelpatronen is een tijdrovende bezigheid. De kosten daarvan wegen niet op tegen de voordelen van automatisch palletiseren”, klinkt het.
De door Qimarox ontwikkelde patroongenerator werkt volledig automatisch. Dat betekent dat de medewerker alleen de eerste drie dozen in een 3D-scanner hoeft te plaatsen om de afmetingen te bepalen. De achterliggende software berekent automatisch de gemiddelde doosmaat inclusief toleranties. Staat de doosafmeting al in het geheugen, dan wordt het bijbehorende stapelpatroon opgeroepen. Is de doosafmeting nog niet bekend, dan genereert de software een aantal nieuwe stapelpatronen, waaruit de medewerker er één kan selecteren. Na de selectie wordt het patroon automatisch vertaald naar instructies voor de machine.
 
OMS International is het eerste bedrijf dat de patroongenerator toepast. De Qimarox Highrunner HR9 is geïnstalleerd op een vaste locatie in het magazijn van OMS. De dozen worden aangevoerd via rollenbanen en kettingbanen van Roltrax, dat ook de geïntegreerde palletwikkelaar en het bufferstation voor lege pallets leverde. Flexibele harmonicatransportbanden van Cartonmover verbinden die statische opstelling met de mobiele Cartonmover Ergo. De bekabeling, besturing en het locatiebeheer zijn in handen van DH Automation. Cartonmover trad als hoofdaannemer op.
 
Inmiddels draait de Cartonmover Ergo in combinatie met de Qimarox Highrunner HR9 24 uur per dag, 5 dagen per week. OMS is nu in staat 10.000 dozen per dag te verwerken. Oorspronkelijk was de Cartonmover Ergo ontworpen om drie docks te bedienen, maar door extra flexibele transportbanden te leveren, kan OMS de machine op vier docks inzetten, waardoor het bedrijf de hele nacht door kan werken zonder containers te hoeven verplaatsen. Het gehele systeem draait ondertussen ruim een jaar succesvol en heeft meerdere FTE's bespaard.

Bekijk hier de video. 

Recente nieuwsberichten

Solidariteit voor het Gezin implementeert Quintiq met Ordina

Omdat zorgbedrijf Solidariteit voor het Gezin al zijn diensten centraliseert, heeft het in de eerste plaats nood aan een geïntegreerd platform voor personeelsplanning. Daarom nam het zorgbedrijf Ordina Belgium in de arm om er de Quintiq operations planning en scheduling oplossing te implementeren.

Prologis bouwt nieuw distributiecentrum voor Hema

Vastgoedbedrijf Prologis heeft op bedrijvenpark Het Klooster in Nieuwegein (NL) een terrein van ruim 57.000m² gekocht. Daarop bouwt het een pand met een oppervlakte van 34.000m² voor Hema. De winkelketen heeft naar eigen zeggen een nieuw distributiecentrum nodig vanwege de ambitie om (internationaal) door te groeien.

Volvo Trucks wil ontwikkeling van milieuvriendelijker transport versnellen

Op 18 februari ll. heeft de EU definitief besloten de CO2-emissies van zware voertuigen (die in of na 2019 zijn geproduceerd en geregistreerd) te reguleren. Zo moeten de gemiddelde emissies vanaf 2025 met 15% en vanaf 2030 met 30% worden verminderd, ten opzichte van waarden van 2019.

Linde Roadster nu ook met brandstofcelaandrijving

In 2010 paste Linde Material Handling voor het eerst brandstofceltechnologie op zijn heftrucks en magazijntrucks toe. Ondertussen kan dat type aandrijving op zo’n 80% van het gamma worden toegepast. Ook de Linde Roadster, die vooral in magazijnen wordt ingezet, is voortaan met brandstofcelaandrijving beschikbaar.

Panalpina buigt zich over gewijzigd overnamebod van DSV

Panalpina bevestigt eerdere berichtgeving in de media dat er onderhandelingen lopen over een fusie met Agility Group uit Koeweit. Daarbij zou Panalpina de Koeweitse logistieke groep overnemen en zou Agility een participatie in Panalpina nemen.

H.Essers en Lineas sporen rechtstreeks tussen Genk en Triëst

Logistiek dienstverlener H.Essers en de private spoorwegmaatschappij Lineas Intermodal starten samen een rechtstreekse treinverbinding voor goederenvervoer tussen Genk en Triëst, een van de drukste havens van Italië. De nieuwe lijn is de eerste rechtstreekse treinverbinding van België naar dit belangrijke knooppunt aan de Adriatische Zee.

Jungheinrich neemt meerderheidsbelang in ISI Automation

Jungheinrich staat op het punt het Duitse ISI Automation, een aanbieder van kant-en-klare automatiseringsoplossingen, over te nemen. De ISIPlus- en ISIPro-producten van het bedrijf zullen het assortiment van de groep uitbreiden in het gebied tussen ERP en de werkvloer.

Dematic levert nieuw automatisch hoogbouwmagazijn voor Agristo

Voor de uitbreiding van zijn site in Wielsbeke doet Agristo, producent van voorgebakken en diepgevroren aardappelproducten, voor de vierde keer op rij een beroep op zijn automatiseringspartner Dematic. Naast het bestaande volautomatische hoogbouw-diepvriesmagazijn van Agristo komt een nieuw hoogbouwmagazijn, uitgerust met een modern transportsysteem en acht kraangangen.

iFacto Group opent vestiging in Kortrijk

iFacto, implementatiepartner voor ERP, CRM en e-commerce-software gebaseerd op Microsoft Dynamics 365, NAV of AX, ambieert voor de komende vijf jaar niet alleen verdere groei, maar wil zich bovendien in West-Vlaamse grond verankeren. Daartoe opent het in 2019 een extra vestiging in Kortrijk.

CooperVision focust op de toekomst met Savoye

CooperVision, producent en distributeur van zachte contactlenzen, bedient vanuit zijn distributiecentrum in het Belgische Herstal dagelijks klanten van Scandinavië tot het zuiden van Italië. Het paneuropese dc telt 120.000 referenties en behandelt 30.000 bestellingen per dag, die worden geleverd volgens het D+1 of D+2 principe.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.