OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld. Het succes van het project werd mee bepaald door de patroongenerator van Qimarox. Die oplossing genereert automatisch stapelpatronen en vertaalt ze naar instructies voor de palletiseermachine.

OMS International lost dagelijks zo’n honderd containers met non-foodartikelen voor een grote supermarktketen, een werk dat voor de medewerkers fysiek erg veeleisend is. Om zijn medewerkers te ontlasten, besloot OMS de Ergo van Cartonmover in te zetten. De Cartonmover Ergo is een mobiele machine met een transportband van 900mm breed en een platform van 2000mm breed dat op en neer kan bewegen. Medewerkers hoeven niet langer op de onderste dozen te staan om de bovenste dozen op te pakken. En aangezien de telescopische band tot 30cm van de bodem kan zakken, hoeven ze de onderste dozen nauwelijks nog op te tillen, wat tot aanzienlijk minder lichamelijke klachten leidt. Iedereen kan direct met deze machine aan de slag en tot 1800 dozen per uur verwerken.
 
De Cartonmover Ergo lost echter slechts een deel van het probleem op. De dozen die uit de container worden gelost, moeten nog wel op pallets worden gestapeld: een handmatig en arbeidsintensief karwei dat eveneens tot fysieke klachten leidde. Daarom ging Cartonmover samen met OMS op zoek naar een aanvullende oplossing voor het palletiseren van dozen.
De keuze viel uiteindelijk op de Highrunner HR9 van Qimarox. Deze palletiseermachine biedt volgens de leverancier meer capaciteit dan een palletiseerrobot, ruim voldoende om de stroom dozen uit de Cartonmover aan te kunnen. Bijkomend voordeel is dat, in tegenstelling tot een robot, de dozen aan de onderkant worden meegenomen, waardoor de kans op productbeschadiging beperkt blijft.
 
Doorslaggevend bij de keuze voor de Qimarox palletiseermachine was de nieuwe patroongenerator. Dit is vooral belangrijk bij het lossen van containers. Voor elke nieuwe container moet eerst de doosgrootte worden bepaald en vervolgens moet een nieuw stapelpatroon worden aangemaakt. “Het handmatig opmeten van dozen en het programmeren van stapelpatronen is een tijdrovende bezigheid. De kosten daarvan wegen niet op tegen de voordelen van automatisch palletiseren”, klinkt het.
De door Qimarox ontwikkelde patroongenerator werkt volledig automatisch. Dat betekent dat de medewerker alleen de eerste drie dozen in een 3D-scanner hoeft te plaatsen om de afmetingen te bepalen. De achterliggende software berekent automatisch de gemiddelde doosmaat inclusief toleranties. Staat de doosafmeting al in het geheugen, dan wordt het bijbehorende stapelpatroon opgeroepen. Is de doosafmeting nog niet bekend, dan genereert de software een aantal nieuwe stapelpatronen, waaruit de medewerker er één kan selecteren. Na de selectie wordt het patroon automatisch vertaald naar instructies voor de machine.
 
OMS International is het eerste bedrijf dat de patroongenerator toepast. De Qimarox Highrunner HR9 is geïnstalleerd op een vaste locatie in het magazijn van OMS. De dozen worden aangevoerd via rollenbanen en kettingbanen van Roltrax, dat ook de geïntegreerde palletwikkelaar en het bufferstation voor lege pallets leverde. Flexibele harmonicatransportbanden van Cartonmover verbinden die statische opstelling met de mobiele Cartonmover Ergo. De bekabeling, besturing en het locatiebeheer zijn in handen van DH Automation. Cartonmover trad als hoofdaannemer op.
 
Inmiddels draait de Cartonmover Ergo in combinatie met de Qimarox Highrunner HR9 24 uur per dag, 5 dagen per week. OMS is nu in staat 10.000 dozen per dag te verwerken. Oorspronkelijk was de Cartonmover Ergo ontworpen om drie docks te bedienen, maar door extra flexibele transportbanden te leveren, kan OMS de machine op vier docks inzetten, waardoor het bedrijf de hele nacht door kan werken zonder containers te hoeven verplaatsen. Het gehele systeem draait ondertussen ruim een jaar succesvol en heeft meerdere FTE's bespaard.

Bekijk hier de video. 

Recente nieuwsberichten

Storopack beschermt zware goederen tijdens transport met nieuw systeem

Met zijn nieuwe PAPERplus Coiler²-systeem mikt Storopack op fabrikanten en dienstverleners die grote, zware en breekbare producten moeten verzenden. De machine verwerkt het opvulpapier voorgevormd met de PAPERplus Classic, PAPERplus Crossover of PAPERplus Track-papiermachines tot stevige papieren coilers.

Fource rekent op TGW voor automatisering van intralogistiek

Fource maakt deel uit van de Amerikaanse LKQ-groep en verkoopt auto-onderdelen, gereedschappen en componenten via een netwerk van distributeurs. De belangrijkste doelmarkten van Fource, dat 3.000 medewerkers telt, zijn Nederland en België.

Prof. Dr. ir. Egbert-Jan Sol, Program Director Smart Industry – TNO-Industry, geeft de middag keynote op SC Innovations 2020

Supply Chain Innovations dat doorgaat op donderdag 19 03 2020 in Antwerp Expo biedt een uitgebreid programma met een dertigtal parallelle sessies. De plenaire middag keynote van Prof. Dr. Ir. Egbert-Jan Sol heeft als titel: ‘Industriële waardeketens in de 4e (digitalisering) en de komende 5e (sustainability) industriële revoluties’.

Eqeep optimaliseert last mile met WorkWave Route Manager

Het Nederlandse IT-bedrijf Eqeep, aanbieder van oplossingen voor field service management (FSM) en ERP, wil met het pakket Route Manager van de Zweedse IFS-dochter WorkWave inspelen op de problematiek van de ‘last mile’. Zo wil het leveranciers in staat stellen ook die laatste stap in het leverproces – het bezorgen van producten aan consumenten of bedrijven – te automatiseren en te optimaliseren.

Reële kans op EU-subsidie voor opslag CO2 onder Noordzee

De Europese Unie is waarschijnlijk bereid subsidie te geven aan een project om CO2 van de havens van Antwerpen, Gent, Zeeland en Rotterdam op te slaan onder de Noordzee. Dat blijkt uit de lijst met energieprojecten die het Europees Parlement heeft goedgekeurd.

Heylen Warehouses en AG Real Estate bouwen krachtig zonnedak

Het Belgische bedrijf voor logistiek vastgoed Heylen Warehouses gaat een joint venture aan met AG Real Estate. Op de logistieke site VE Commerce Campus in het Nederlandse Venlo bouwen zij samen een zonnedak met een oppervlakte van 12.6 hectare (ongeveer 20 voetbalvelden) en met een gezamenlijke capaciteit van meer dan 18 Megawattpiek.

Shippeo haalt investering van 20 miljoen euro binnen

Shippeo, de Europese start-up actief in supply chain visibility, heeft een Series B-ronde van 20 miljoen euro afgerond, geleid door de investeerders NGP Capital en ETF Partners, in samenwerking met Bpifrance Digital Venture en Partech. Shippeo biedt voorspellend en realtime inzicht in de levering van goederen.

UPS breidt elektrische vloot uit met 10.000 bestelwagens

UPS Ventures, de durfkapitaalafdeling van UPS, heeft zopas een minderheidsinvestering in Arrival afgerond. Arrival produceert platforms voor elektrische voertuigen (EV) en op maat gemaakte voertuigen die een competitief voordeel moeten bieden in vergelijking met zowel traditionele verbrandingsmotorvoertuigen als bestaande EV’s.

Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce

In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op. De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter.

Renault Trucks levert 20 elektrische trucks aan de Carlsberg Groep

Renault Trucks heeft een contract getekend met de Carlsberg Groep voor de levering van twintig D Wide Z.E. trucks. Deze 100% elektrische vrachtwagens met een GVW van 26 ton worden nog dit jaar geleverd en zullen worden ingezet door de Feldschlösschen-brouwerij, de Zwitserse dochteronderneming van de Carlsberg Groep.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.