OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Datalogic introduceert Memor 11-serie mobiele computers

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de Memor 11-serie van mobiele computers gelanceerd. Met deze toevoeging aan de bestaande Memor-serie levert Datalogic verbeterde, robuuste PDA’s voor toepassing in de detailhandel, opslag, transport en logistiek en productie.

Cambrex opent temperatuurgecontroleerde opslagfaciliteit in België

Cambrex is een wereldwijde organisatie die onderaannemingsdiensten levert voor de ontwikkeling en productie (CDMO) van geneesmiddelensubstanties, farmaceutische producten en levenscyclusanalyse voor geneesmiddelen. Q1 Scientific, de afdeling van Cambrex die instaat voor opslag bij gecontroleerde temperaturen, heeft een nieuwe cGMP-vestiging van 1.850m² geopend in Villers-le-Bouillet, vlak bij Luik en op ongeveer 90km van Brussel   De nieuwe vestiging is voorzien van temperatuurcontrole en monitoring en biedt 35.000 opslagruimtes voor alle belangrijke klimaatzones van ICH, inclusief langdurige, tussentijdse en versnelde stabiliteitsproeven, bij 2-8 C, 25 C/60% RV en 40 C/75% RV.

Sonepar installeert automatische verpakkingsmachines van Savoye

De Franse Sonepar Group, opgericht in 1969, is een grote speler in de b2b-distributie van elektrische apparatuur en componenten. Het bedrijf is actief op vijf continenten en in 40 landen en haalde in 2021 een omzet van 26,4 miljard euro met 45.000 medewerkers en meer dan 2.800 verkooppunten.

COROOS standaardiseert magazijnbeheer met Generix WMS

Het Nederlandse familiebedrijf Coroos produceert sinds 1957 oplossingen voor groenten, fruit en peulvruchten. Die producten worden zowel vanuit eigen A-merken, zoals Coroos Export en Servero, alsook vanuit een breed assortiment aan private labels aangeboden.

Nomeco digitaliseert koudeketen-leveringen en track & trace met ZetesChronos

De Deense farmaceutische groothandel Nomeco A/S investeert in een nieuwe leveringsoplossing met volledige track & trace mogelijkheden om de distributie van geneesmiddelen in Denemarken te verbeteren. Door de leveringsprocessen te digitaliseren met de ZetesChronos ePOD-oplossing (electronic Proof of Delivery) kan de groothandel alle processtromen volgen en tegelijkertijd zorgen voor een ononderbroken koudeketen om kwetsbare geneesmiddelen te beschermen.

OMP Unison Planning optimaliseert supply chain bij Beiersdorf in Afrika

De Afrikaanse vestigingen van Beiersdorf maken gebruik van de Unison Planning-oplossing van OMP. Beiersdorf, een huidverzorgingsconcern met 20.000 medewerkers in meer dan 170 vestigingen wereldwijd, is vooral bekend van merken als Nivea, La Prairie, Eucerin en Hansaplast/Elastoplast.

De Vries Hallum tekent langdurige huurovereenkomst op Prologis Park Veghel DC1

Internationaal transportbedrijf De Vries Hallum heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor ruim 20.000m² op Prologis Park Veghel DC1. Daarmee breidt het familiebedrijf – gespecialiseerd in transport, distributie en opslag in de foodsector – uit om aan de verwachtingen en behoeften van hun klanten te voldoen.

Nieuwe country manager en general manager Dachser België

Tom Verheyen (50), general manager European Logistics van Dachser in Moeskroen, bekleedt sinds 1 april 2023 ook de nieuwe functie van country manager European Logistics Belgium als aanvulling op zijn huidige functie. Vanuit zijn nieuwe rol zal hij blijven rapporteren aan Aat van der Meer, die zijn functie als managing director Dachser Benelux blijft voortzetten.

Contargo neemt Transport Clynhens J. over

Sinds 1 april 2023 is het transportbedrijf Transport Clynhens J. in handen van Contargo Berry BV. Met de overname versterkt Contargo zijn productportfolio op het vlak van het containervervoer te water, op het spoor en op de weg binnen zijn trimodale concept.

Trimble rondt overname Transporeon af

Trimble heeft bekendgemaakt dat het de eerder aangekondigde overname van Transporeon heeft afgerond. Trimble financierde de transactie met een combinatie van middelen, waaronder preferente obligaties, een termijnlening, bestaande kredietfaciliteiten en liquide middelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.