OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Vacature Sr. Adviseur Warehouse & Logistics Systems Engineering

(Senior) Adviseur Warehouse & Logistics Systems Engineering Groenewout biedt je de unieke mogelijkheid om het gehele proces te doorlopen van ontwerp tot aan de opstart van een Europees logistieke operatie. Binnen deze projecten heb je een grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Onderzoek Progress duidt op sterke opmars van SaaS, databeveiliging, open analytics en datastandaarden

Progress heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn 2017 Data Connectivity Outlook-onderzoek. Voor dat onderzoek peilde Progress bij 1200 informatici binnen diverse rollen en variërende industrieën wereldwijd naar hun kijk op adoptietrends, prioriteiten en uitdagingen op het gebied van big data en analytics.

Corneel Geerts bestelt 20 beveiligde opleggers voor groei in wijntransport

Wijntransport is al jaren een corebusiness voor Corneel Geerts. Wekelijks zijn ongeveer 40 van de in totaal 120 trailers van het bedrijf onderweg met wijn. Terwijl vroeger vooral in Frankrijk wijn werd opgehaald, ervaart het transportbedrijf de laatste tijd een forse groei van de vraag in heel Zuid-Europa.

Vacature Adviseur Supply Chain / Logistics Modeler

Groenewout biedt je de unieke mogelijkheid om te werken in een flexibele, professionele en ambitieuze werkomgeving waarin Logistieke en Supply Chain Management projecten centraal staan. Binnen deze projecten heb je een grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Salesforce lanceert Sales Cloud Einstein Forecasting

CRM-aanbieder Salesforce kondigt de nieuwe generatie van Sales Cloud Einstein aan en introduceert daarmee AI in elke stap van de verkoopcyclus. De nieuwe Einstein Forecasting moet sales managers een beter beeld en meer informatie bieden om de inkomsten uit de verkoop preciezer te voorspellen in elk stadium van de verkoopcyclus.

Planningstool Terneuzen nu ook bestemd voor binnenvaart

Met de Planningstool Binnenvaart Terneuzen kunnen schippers zich voortaan vooraf melden om door de sluis te varen. Zo kunnen binnenvaartschepen eerder worden ingepland voor een schutting. Van 2018 tot en met 2022 wordt aan de Nieuwe Sluis Terneuzen gebouwd en kunnen de wachttijden voor de scheepvaart oplopen.

PostNL verhoogt traceablity met handhelds van Panasonic

Panasonic Computer Product Solutions sloot recent een overeenkomst met PostNL voor de levering van bijna 5.000 robuuste Toughpad FZ-N1 handhelds. De nieuwe handhelds moeten ervoor zorgen dat de klanten van PostNL kunnen vertrouwen op een steeds betere, realtime traceability van hun bestelling, vanaf de sorteercentra tot aan het leveradres.

Swisslog brengt volledig geautomatiseerde mixed pallet oplossing

De robotgebaseerde ACPaQ-oplossing is ontworpen om het palletiseerproces volledig te automatiseren en is de nieuwste mijlpaal in de samenwerking van Swisslog en roboticaleverancier KUKA. Het nieuwe palletiseersysteem kent een erg modulair ontwerp, dat robotica-oplossingen voor depalletiseren en palletiseren combineert met CycloneCarrier shuttle technologie.

UPS laat handelaars retourzendingen beter beheren

Met ‘UPS Returns Manager’, een gratis online tool, wil UPS e-commerce handelaars de mogelijkheid bieden retourzendingen op hun maat af te stemmen en te beheren zonder dat ze daarvoor nieuwe technologie in hun eigen IT-systemen hoeven te integreren.

Hoogvliet kiest Witron voor automatisering van omnichannel logistiek

Witron realiseert in Bleiswijk (Zuid-Holland) een modern geautomatiseerd distributiecentrum voor alle distributiekanalen van de Nederlandse supermarktketen Hoogvliet. Het strategische doel van Hoogvliet bestaat erin de “meest attractieve omnichannel supermarkt binnen zijn marktgebied” te worden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.