OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Logtex automatiseert opnieuw met Boa Concept

Logtex is een Franse logistiek dienstverlener gericht op de textielsector. Voor de automatisering van twee van zijn twaalf logistieke platformen in Frankrijk kiest het bedrijf opnieuw voor Boa Concept. Na een eerste installatie van een modulair conveyorsysteem in Wancourt in 2016, zijn nu de logistieke platformen van Cholet en Moussey aan de beurt.

Databril gecombineerd met pick-by-voice zet scanner opzij

CIM Logistics doet zijn intrede op de Nederlandse WMS-markt met de spraakgestuurde pick-by-vision-applicatie Prolag Go, een hybride oplossing die pick-by-voice en pick-by-vision combineert. Het systeem is gebaseerd op orderpicking met pick-by-vision; de door CIM ontwikkelde app Prolag Go draait namelijk op een databril.

Lange en zware voertuigen blijven verboden in Brussel

UPTR, de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke Ondernemers, betreurt het dat een uitkomst in het dossier van de LZV’s (lange en zware voertuigen) in Brussel niet meer voor deze legislatuur zal zijn. LZV’s blijven momenteel dan ook verboden op het Brusselse grondgebied, waaronder ook een stukje van de Brusselse ring valt.

AO kiest voor BluJay’s DropShip-oplossing

AO, ook wel bekend als AO.com, is wereldwijd een van de grootste online retailers van witgoed, technologie en elektronica. Voor de levering van zijn groeiende productaanbod kiest het bedrijf voor de DropShip-oplossing van BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten.

Fieldlab AML test robotica in de supply chain

Het Fieldlab Advanced Manufacturing Logistics, dat deel uitmaakt van het innovatieprogramma ‘Fabriek van de Toekomst’, heeft zijn real-life testomgeving gelanceerd op de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven. In die testomgeving experimenteert het fieldlab met onder andere AGV’s (automated guided vehicles) en andere robotica om kennis te ontwikkelen op het gebied van productielogistiek, optimale productieplanning en voorraadoptimalisering, niet alleen op de productievloer maar in de gehele supply chain van de maakindustrie.

Veiligheidsfunctie van Volvo Trucks helpt afstand tussen trucks te houden

Ongevallen waarbij een voertuig achter op een ander voertuig rijdt, maken momenteel ongeveer 20% uit van alle ernstige aanrijdingen met trucks. Volvo Trucks ontwikkelde daarom Distance Alert, een veiligheidsfunctie waarmee truckchauffeurs een veilige afstand tot hun voorligger kunnen houden en zo kritieke situaties kunnen voorkomen.

Witron bouwt opnieuw voor Spaanse supermarktketen Mercadona

Witron bouwt momenteel al het zesde volledig geautomatiseerde distributiecentrum voor diepvriesproducten voor Mercadona, de grootste supermarktketen in Spanje. Het nieuwe complex in Guadix (in de provincie Granada in het zuiden van Spanje) is 17.600m² groot en is uitgerust met 7 volledig automatische COM-machines.

H.Essers rijdt duurzaam met nieuwe LNG-trucks

Nu de minder vervuilende brandstof LNG (liquified natural gas) steeds beter verkrijgbaar is, besloot logistiek dienstverlener H.Essers te investeren in de aankoop van een eerste reeks LNG-trucks. Daarvoor klopte het aan bij vrachtwagen- en bestelbusfabrikant Iveco, die de sleutels van vijf Stralis NP-trucks overhandigde.

Iptor kondigt Versie 11 van DC1 en IP1 aan

Iptor’s ERP-oplossingen DC1 en IP1 zijn platformen voor respectievelijk de distributiesector en de uitgeverssector. Versie 11 moet zowel een echte cloud-oplossing als rijke functionaliteit in één bieden. De nieuwe versie voorziet eenvoudige migratiepaden naar de cloud via zijn ingebouwde connectiviteit en AI-mogelijkheden.

Contargo neemt eerste van zes e-trucks voor containertransport in gebruik

Onlangs leverde de Nederlandse vrachtwagenbouwer DAF de eerste trekker met e-motor aan Rhenus Trucking. Rhenus stelt die truck en andere e-trucks uit zijn vloot als dienstverlener ter beschikking aan zijn klant, containerbedrijf Contargo. De eerste e-truck in de vloot wordt door DIT Duisburg Intermodal Terminal ingezet voor het aanleveren en afhalen van containers.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.