OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Zalando test same day delivery voor adidas.fr

Adidas en Zalando testen momenteel in Parijs hoe ze hun logistieke capaciteiten gezamenlijk efficiënter kunnen inzetten. Tijdens de pilot fase verstuurt Zalando goederen vanuit het eigen logistieke centrum in Moissy-Cramayel en levert deze dezelfde dag of de volgende dag bij Adidas-klanten in Parijs.

DHL Express België test elektrische bestelwagen StreetScooter

Bij wijze van proefproject zet de koerierdienst gedurende een maand de elektrische StreetScooter in voor een klant in de automobielsector, met de bedoeling dringende wisselstukken op een meer duurzame manier te vervoeren. De test, die kadert in het ‘GoGreen’-programma van DHL, moet uitwijzen of het haalbaar is om elektrische bestelwagens op niet stedelijke routes in te zetten.

Schweizerzug lanceert nieuwe rechtstreekse spoorverbinding naar Rotterdam

Schweizerzug, een onderdeel van de Zwitserse logistieke groep Swissterminal, heeft zijn service uitgebreid met een tweewekelijkse, rechtstreekse link naar de haven van Rotterdam. Met de nieuwe dienst verbindt Schweizerzug de faciliteiten in het door Swissterminal bediende Frenkendorf en Niederglatt met Maasvlakte II in Europa’s grootste containerhaven.

DHL rust Europese vloot uit met telematicasysteem van idem telematics

Deutsche Post DHL gaat zijn Europese vloot trailers uitrusten met het telematicasysteem van het Duitse idem telematics. Deze leverancier maakt deel uit van de BPW Group en heeft vestigingen in München en Ulm. Een van de redenen voor DHL om te kiezen voor idem telematics was het open systeem.

Coyote Logistics voegt nieuwe functionaliteit toe aan online vrachtplatform

Logistieke dienstverlener Coyote Logistics versterkt zijn online vrachtplatform met functionaliteit die het bedrijven eenvoudiger moet maken om toegang te krijgen tot een grote en gevarieerde marktplaats. Zo betekent de nieuwe functie voor het online boeken van ladingen – die beschikbaar is voor de ruim 7.500 Europese vervoerders in het netwerk van Coyote – een grote stap voorwaarts.

Aneka en Edmond Van Dyck & Sons smelten samen

Vanaf 2020 zullen de twee Antwerpse expediteurs een nieuw bedrijf vormen. Ze voegen hun structuur en personeel samen om hun meer dan 350 klanten samen optimaal te bedienen. De tweede helft van 2019 zal de fusie praktisch en organisatorisch verder worden uitgewerkt, om vanaf het voorjaar 2020 volledig operationeel te zijn onder de naam Steelduxx.

Geodis vertrouwt automatisering van Franse site toe aan Boa Concept

De logistieke dienstverlener heeft zijn logistieke platform in Douvrin (Noordwest-Frankrijk) geautomatiseerd met behulp van de modulaire conveyortechnologie van Boa Concept. Het conveyorsysteem van maar liefst 300 meter leidt er de operaties van verpakking tot de uitsortering in goede banen.

Prettige vakantie

Na een goedgevulde eerste jaarhelft gaat het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 20 augustus mag u opnieuw onze nieuwsbrieven verwachten, telkens op dinsdag en donderdag.

Millennials versnellen wijzigingen in b2b-inkoop

De opkomst van millennials op de werkvloer stelt de traditionele regels binnen b2b-inkoop op de proef. Dat blijkt uit de derde editie van de Europe Industrial Buying Dynamics studie van UPS. Niet alleen wenst de jonge generatie technisch georiënteerde klanten snelle leveringen, ook vinden ze aanvullende diensten en ondersteuning achteraf steeds belangrijker.

VMS biedt nieuw concept voor modulaire plug-and-play conveyors

Avancon introduceert een nieuw concept om complexe interne transportsystemen met een uniforme basis te bouwen. Daarmee betreedt het Zwitserse bedrijf de snelgroeiende markt voor distributie- en sorteercentra. Vanaf 1 juli fungeert Veer Motion Solutions (VMS) als partner van Avancon in Nederland.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.