OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Lineas haalt wekelijks 5.300 containers uit de Oosterweel-files

Om de impact van de Oosterweelwerken op de Belgische mobiliteit te verlichten, verdubbelt spoorvrachtoperator Lineas de capaciteit op de treinen in en uit Antwerpen. Met die verdubbeling kan Lineas 5.300 containers per week uit de Antwerpse files halen, in vergelijking met 2.600 voordien.

Contargo heeft kantoor in Bremen geopend

Sinds 1 september heeft het logistieke containernetwerk Contargo ook een kantoor in Bremen. Daarmee wil het bedrijf zijn positie in het directe achterland van de Duitse Noordzee-havens versterken. Het kantoor in Bremen staat onder leiding van Contargo in Hamburg en bevindt zich in het gebouw van NWL Norddeutsche Wasserweg Logistik, een zusterbedrijf van Contargo.

Logistieke sector investeert in real-time inzicht en BI voor betere klantervaring

BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten aan o.a. retailers, distributeurs en logistieke dienstverleners, heeft wereldwijd onderzoek laten uitvoeren naar de huidige trends, prioriteiten en investeringen in de supply chain.

Autonoom varend binnenschip op de IJzer blijkt succesvol

Het autonome vaartuig de Cogge, een schaalmodel van een onbemand en zelfsturend binnenschip, heeft gedurende enkele maanden verschillende testvaarten van meerdere kilometers lang afgelegd op de IJzer, tussen Diksmuide en Nieuwpoort. De partners in deze wereldprimeur – De Vlaamse Waterweg, POM West-Vlaanderen en KU Leuven – hebben nu de eerste testresultaten voorgesteld.

Nieuwe generatie meerverdiepssysteem!

(Advertorial) Meegroeien met de marktvraag van start-up tot véél meer artikelen opslaan in de toekomst? BITO helpt je hierbij met de lancering van een nieuwe generatie meerverdiepsstellingen. Wil je in de toekomst uitbreiden en zo ook uw investering spreiden, dan is dit meerverdiepssysteem ideaal.

Webfleet Solutions wordt nieuwe naam van TomTom Telematics

Na de overname van TomTom Telematics door Bridgestone Europe op 1 april 2019, heeft Bridgestone aangekondigd dat de bedrijfsnaam van TomTom Telematics vanaf 1 oktober ‘Webfleet Solutions’ wordt. Met Webfleet Solutions wil Bridgestone zijn klanten wereldwijd een ruimere waaier aan digitale mobiliteits- en fleetoplossingen bieden.

Uitzicht op tewerkstelling blijft stabiel in transport en logistiek

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zal de rekruteringsactiviteit in de sector Transport en Logistiek gematigd blijven in aanloop naar het volgende trimester. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector voorziet 4% hun personeelsbestand tegen eind december 2019 uit te breiden, terwijl 93% van de respondenten geen enkele verandering in hun personeelsbestand verwacht.

DPD rijdt elektrisch door Mechelen

Omdat het goederenvervoer tegen 2050 naar verwachting met ongeveer 80% zal toenemen in vergelijking met 2005, staat de transportsector voor de zware uitdaging om zijn impact op het milieu en klimaat terug te dringen. Daarom lanceerde pakketbezorgdienst DPDGroup het DrivingChange programma, met onder meer een actief CO2-reductieplan.

Migros Luzern automatiseert magazijn met Knapp

De coöperatieve Migros Luzern, met 6000 medewerkers de grootste privé-werkgever in Centraal-Zwitserland, heeft Knapp in de arm genomen om zijn bestaande versmagazijn in de gemeente Dierikon te automatiseren. Naast 55 supermarkten en hypermarkten beheert de coöperatieve verschillende outlets en Migros-partners, ruim 20 gespecialiseerde winkels, 21 gastronomische sites en verschillende sport-, fitness- en golfterreinen.

Kuehne + Nagel start bouw van Europese hub voor On Running

Kuehne + Nagel bouwt in Luxemburg een nieuw contract logistics centre voor het Zwitserse merk van performance loopschoenen On. Met de eerste spadesteek werd meteen ook het contract tussen de logistiek dienstverlener en On (dat sinds 2010 loopt) met tien jaar verlengd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.