OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Savoye neemt retail softwarebedrijf SoCloz over

Savoye, ontwikkelaar, producent en integrator van standaard- en maatwerkoplossingen voor de intralogistiek, neemt SoCloz over, dat digitale omnichannel platforms (SaaS) voor fysieke winkelketens ontwikkelt. Met de overname wil Savoye zijn aanbod van supply chain producten aanvullen met een omnichannel retail oplossing.

Zalando en TGW bestendigen succesvolle samenwerking

Op 20 februari 2020 opende Zalando een state-of-the-art distributiecentrum in het Poolse Lodz. De Oostenrijkse systeemintegrator TGW installeerde voor de derde keer op rij sterk geautomatiseerde conveyor- en sorteertechnologie bij het Europese fashion platform.

Efficiëntere opvolging van pakketten met farmaceutische producten voor Febelco dankzij IDdelivery

(Advertorial) Febelco is een coöperatieve groothandel met het aandelenkapitaal in handen van de Belgische zelfstandige apothekers. Meer dan 3.200 apotheken worden dagelijks tot drie keer bevoorraad met 250 voertuigen vanuit acht vestigingen verspreid over heel België.

Beumer Group presenteert nieuwe compacte cross-belt sorter

Met de BG Sorter Compact CB stelt Beumer Group een nieuwe compacte cross-belt sorter voor. Het systeem is geschikt voor een breed scala aan artikelen: van kleine, lichte zendingen tot pakketten tot 12kg. Ook kwetsbare goederen of artikelen waarvan de verpakking moeilijk te hanteren is voor conventionele apparatuur, zoals gladde plasticfolie, kunnen gemakkelijk worden behandeld.

Delhaize verwacht 40% meer capaciteit na uitbreiding door Witron

Delhaize Le Lion / De Leeuw breidt zijn geautomatiseerde flow-through versgoeddistributiecentrum in Zellik (distributiecentrum B3) uit. Daarbij schakelt de supermarktketen Witron Logistik + Informatik GmbH als hoofdaannemer in. Het distributiecentrum bevoorraadt sinds eind 2013 ruim 800 winkels met meer dan 900 verschillende verse en ultra-verse producten in de +2°C-temperatuurzone.

Interroll verhuist naar nieuwe locatie in China

In het voorjaar van 2022 wil Interroll zijn intrek nemen in een nieuwe productiesite in de buurt van het Chinese Suzhou. De bestaande fabriek in Suzhou gaat dan dicht. Met de nieuwe site will Interroll niet alleen zijn productiecapaciteit opvoeren, maar ook inspelen op de verdere groeiverwachtingen in de regio Asia Pacific, vooral in China, de ASEAN-regio (Association of Southeast Asian Nations), Korea en Australië.

Goodman verkoopt Oost-Europese portefeuille en focust op grote Europese consumentenmarkten

Het Goodman European Partnership (GEP) en Goodman Group hebben een overeenkomst ondertekend met GLP voor de verkoop van de Goodman activa in Oost-Europa, meer bepaald Polen, Hongarije, Tsjechië en Slovakije. De verkoop ligt in lijn met de strategie van de vastgoedontwikkelaar om zijn portefeuille volledig te concentreren op de belangrijkste stedelijke regio’s en consumentenmarkten op het Europese vasteland (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Benelux en Italië).

Inther Group breidt uit in de VS

De Nederlandse system integrator Inther Group heeft een nieuwe locatie geopend in het Financial District van San Francisco (Californië). Inther Group was al op de Amerikaanse markt actief met een locatie in Monroe (North Carolina), maar opent een extra locatie om zijn producten en oplossingen voor interne logistieke automatisering in de VS verder uit te breiden en de klanten er beter te kunnen bedienen.

Van Marcke levert vlotter, eenvoudiger, transparanter en goedkoper dankzij IDdelivery® van PHI DATA

(Advertorial) Van Marcke is een gespecialiseerde groothandel voor distributie van badkamers, keukens, verwarmingsinstallaties, sanitair en installatiemateriaal. Voor het transporteren van producten doet Van Marcke een beroep op externe diensten en op een eigen vloot van vrachtwagens en chauffeurs.

Linde stelt vernieuwde Linde V08 orderpicktruck voor

Met de nieuwe V08 mikt Linde Material Handling op een hogere werksnelheid, een maximum aan comfort en meer bescherming tegen aanrijdingen. Daarnaast noemt de heftruckfabrikant ook de werkhoogte van de V08 een belangrijk pluspunt. Doordat het bestuurderscompartiment apart omhoog kan worden getild, biedt de verticale orderpicktruck een grijphoogte tot 2,80m, terwijl de comfortabele werkhoogte van een standaard orderpicktruck ongeveer 1,60m bedraagt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.