OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Petfood e-tailer Zoomalia breidt intralogistiek uit met Boa Concept

Zoomalia, dat in 2009 door de huidige CEO Pierre-Adrien Thollet werd opgericht, realiseerde in 2019 een groei van 60% met een omzet van bijna 40 miljoen euro. Om aan de blijvende groei en het toenemende aantal bestellingen te kunnen blijven voldoen, besloot de Franse e-tailer gespecialiseerd in de online verkoop van dierenvoeding, zijn intralogistieke installatie uit te breiden.

Phi Data lanceert SmartProximity voor safety distancing op de werkvloer

Phi Data, ontwikkelaar en integrator van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie- en lokalisatie, lanceert met SmartProximity, een gebruiksklare oplossing om safety distancing op de werkvloer te ondersteunen en op te volgen.

Maggy helpt social distancing op de werkvloer te respecteren

Een aantal Belgische ondernemers heeft de koppen bij elkaar gestoken om met technologie een antwoord te bieden op de vraag hoe we straks weer veilig aan het werk kunnen. In minder dan een week tijd zijn Allan Segebarth, Bart Embrechts (Gumption Group), Nicolas Van Odijk en Ruben Miessen erin geslaagd met ‘Maggy’ een betaalbaar en betrouwbaar apparaat te ontwikkelen om de social distancing te ondersteunen.

Transport- en logistieke sector bloedt

Ook Febetra (de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs) constateert uit een bevraging bij haar leden dat het coronavirus zware gevolgen heeft voor de transport- en logistieke sector. Waar transporteurs gemiddeld 48,49% omzetdaling kennen, is dat voor logistieke dienstverleners 40,98%.

Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers. Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v.

Hema doopt winkels om tot orderpicklocaties

Twintig Nederlandse filialen van winkelketen Hema krijgen een extra rol toebedeeld. Ze gaan namelijk ook fungeren als distributiecentrum voor online bestellingen. Hoewel de fysieke winkels van Hema in Nederland gewoon open zijn, zit de online verkoop de laatste weken duidelijk in de lift.

Ceva Logistics zet cobots aan het werk

Een tweetal maanden geleden ging Ceva Logistics als eerste bedrijf op het Europese vasteland aan de slag met robots van het Amerikaanse Locus Robotics. Sindsdien werken vijftien zogenaamde cobots zij aan zij met de orderpickers in een van Ceva’s warehouses in Nederland.

Still sluit partnership met Van den Dorpe Material Handling Group

Still NV, verdeler van trucks, service en intralogistieke oplossingen in België, gaat een partnership aan met Van den Dorpe Material Handling Group. Dat familiebedrijf heeft meer dan 30 jaar ervaring in de verkoop en service van handling equipment, met een sterke vertegenwoordiging in Oost- en West-Vlaanderen.

Siemens baant met Digital Enterprise-portfolio de weg naar digitale transformatie

Digital Enterprise is de volgende stap in de digitale transformatie van Siemens, op weg naar flexibele modulaire productie. De onderneming integreert in haar portfolio geavanceerde technologieën zoals ‘Edge’ en ‘cloud computing’, artificiële intelligentie en ‘additive manufacturing’.

UPTR klaagt tariefverhoging kilometerheffing aan

Bij UPTR, de Belgische unie van professionele transporteurs en logistieke ondernemers, lopen de gemoederen opnieuw hoog op. “We vragen ons af hoe de Vlaamse politiek erin slaagt te applaudisseren voor de nog steeds werkende chauffeurs en tegelijkertijd met diezelfde handen in de zakken van de vervoerder zit te graaien”, klinkt het.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.