OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

XPO Logistics voorziet e-commerce warehouses van Touchless Machine Vision Scanners

Logistiek dienstverlener XPO Logistics heeft 370 barcodescanners geïnstalleerd in magazijnen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk. De vast gemonteerde, geautomatiseerde scanners moeten het uitlezen van de voorraadgegevens versnellen, terwijl gedeelde, handheld scanners worden vervangen door een meer hygiënische oplossing.

Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

Duitse speelgoedhandelaar installeert AutoStore empowered by Swisslog

Naast meer dan 90 winkels heeft de Duitse speelgoedhandelaar ROFU ook een groeiend online bedrijf. De retailer reageert daarop met de bouw van een geautomatiseerd magazijn voor speelgoed, kantoorbenodigdheden en decoratie-artikelen. Om de leveringscapaciteit te verbeteren en de efficiëntie te verhogen, koos ROFU voor Swisslog om een AutoStore-systeem te leveren, compleet met software en conveyortechnologie.

DSV telt magazijnvoorraad met autonome drones

DSV rust momenteel enkele van zijn warehouses uit met autonome drones die de voorraad moeten helpen beheren. Daarvoor werkt de logistiek dienstverlener samen met technologiebedrijf Verity. Beide partners testten de oplossing eerst in het warehouse van DSV in Moerdijk.

Leuze Electronic verhuist

Belgische klanten van Leuze Electronic kunnen vanaf 1 januari 2021 terecht op een nieuw adres: De Regenboog 11, 2800 Mechelen. Daarmee ruilt Leuze na dertig jaar zijn kantoor in Machelen in voor een nieuwe locatie. Leuze levert o.a. schakel- en meetsensoren, identificatiesystemen, datatransmissie- en beeldverwerkingsoplossingen en machineveiligheidscomponenten en -systemen voor de intralogistiek, verpakking, gereedschapsmachines, automobielindustrie en laboratoriumautomatisering.

Managementwissel bij Universal Robots

Teradyne, het moederbedrijf van Universal Robots, heeft aangekondigd dat Jürgen von Hollen, de voorzitter van Universal Robots, besloten heeft op 31 december 2020 het bedrijf te verlaten. Jürgen von Hollen, die sinds oktober 2016 aan het hoofd stond van Universal Robots, wil een nieuwe uitdaging aangaan in een andere branche.

Leroy Merlin automatiseert nieuw dc met TGW

Om de leveringen te verbeteren, heeft de Franse doe-het-zelfketen Leroy Merlin een nieuw distributiecentrum gelokaliseerd in Réau, ten zuidoosten van Parijs. Met dit nieuwe platform wil Leroy Merlin de stroom van zijn producten tussen de leveranciers, het magazijn en de distributie naar winkels en e-commerceklanten optimaal kunnen beheersen.

Royal Reesink focust met de divisie Reesink Logistic Solutions op geautomatiseerde magazijnoplossingen

Het hoeft niet gezegd dat de geautomatiseerde opslag en material handling in de lift zit. Om succesvol op deze evolutie in te spelen deed Royal Reesink aan rebranding. De divisie Reesink Logistic Solutions heeft voor de zusterfirma’s AM Automation, belangrijke intralogistieke leverancier in Duitsland en Lalesse bekend van de magazijnkranen met in hoofdzaak de Benelux als markt, de naam aangepast.

WDP bouwt multimodaal dc van 150.000m² in North Sea Port

WDP breidt zijn multimodale locatie in North Sea Port (het WDPort of Ghent) uit met een multitenant distributiecentrum van circa 150.000m². Het dc zal voor lange termijn worden gehuurd door retailers X²O Badkamers, Overstock Home en Overstock Garden.

PostNL Pharma & Care is klaar voor transport coronavaccin

PostNL zegt klaar te zijn om het coronavaccin te vervoeren, zowel naar ziekenhuizen, zorginstellingen als naar particulieren in België. Daartoe investeerde Pharma & Care, het netwerk van PostNL dat geconditioneerd transport van gezondheidsmiddelen verzorgt, in extra overslagcapaciteit.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.