Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Foto: Kardex Mlog / Nutrilo

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Het concept omvat een volledig geautomatiseerd kleingoedmagazijn (Mini-Load systeem) met één gang inclusief de vereiste transportsystemen voor de in- en uitslag en voor het verplaatsen van pallets en kratten naar de productie. Het complete magazijn draait vijf dagen per week in drieploegendiensten. De omgevingstemperatuur ligt in beide magazijnzones tussen de +15°C en +30°C.

In het bijna 37,5m lange kleingoedmagazijn met 3.124 opslaglocaties kunnen tot 120 kratten per uur worden in- en uitgeslagen. De kunststof kratten met de afmetingen 600×400×420mm en 600×400×200mm wegen maximaal 25kg en worden verplaatst met een 10,22m hoge magazijnkraan van het type Kardex MDynamic 25/11. Een krattentransportsysteem met automatische besturing en systeemvisualisering is in de levering inbegrepen. De transportbanen verbinden het kleingoedmagazijn met de goederenontvangst, de productie, een smallegangenmagazijn en de pickzone.

Nadat een krat bij de ontvangst of in de productie op de transportbaan is gezet, wordt hij automatisch gewogen en daarna gescand en op contour gecontroleerd. Het besturingssysteem bepaalt op basis van de gegevens of de krat wordt ingeslagen of niet. Bij een positieve beoordeling gaat er een transportorder naar het materiaalstroombeheersingssysteem MFlow dat vervolgens door de magazijnkraan wordt uitgevoerd. Voor pickorders worden de daarvoor benodigde kleingoedkratten uit het kleingoedmagazijn afgeroepen en naar de U-vormige pickzone getransporteerd. Zodra de kratten leeg zijn gemaakt, gaan ze terug naar het kleingoedmagazijn.

Het complete magazijn met transport- en besturingssystemen werd in twaalf maanden tijd opgeleverd. Kardex Mlog produceerde het grootste deel van het magazijn zelf in Duitsland. Enkel de drie vloeropzet liftunits, de twee snelloopdeuren en de vijf branddeuren zijn afkomstig van derden.

Ook de besturingsoplossingen werden door Kardex Mlog geleverd. Het order- en locatiebeheer verloopt met het materiaalstroombeheersingssysteem Kardex MFlow, terwijl voor de visualisering van het complete magazijnsysteem Kardex MVisu wordt gebruikt. Kardex MFlow heeft interfaces naar de onderliggende besturingssystemen van de transportbanen, liftsysteem, weegapparaten en de magazijnkraan. De software communiceert ook met het WMS SAP EWM van Nutrilo. SAP fungeert als centraal hostsysteem.

Naast de bouw van het kleingoedmagazijn heeft Kardex Mlog voor Nutrilo alvast een uitbreidingsconcept voor toekomstige groei ontwikkeld. Op dezelfde locatie kan een pallethoogbouwmagazijn met vijf gangen voor de opslag van halffabricaten en eindproducten worden gerealiseerd. Vier gangen bieden plek voor meer dan 5.000 pallets van het type EURO en CP1 en twee soorten kunststof pallets met een gewicht van maximaal 1.000kg. Vier magazijnkranen van het type Kardex MSingle A 1000/18-ZT met uitschuifbare vork maken de dubbeldiepe in- en uitslag van maximaal 80 pallets per uur mogelijk. Het ongeveer 18m hoge hoogbouwmagazijn is bijna 52m lang en 30m breed.

Recente nieuwsberichten

Siemens integreert realtime supply chain intelligence in Siemens Xcelerator

Siemens Digital Industries Software integreert het Supplyframe Design-to-Source Intelligence platform met zijn Siemens Xcelerator portfolio van software en diensten. De volledig geïntegreerde oplossing, die nu beschikbaar is, moet zorgen voor een meer veerkrachtige supply chain door realtime inzicht te bieden in de wereldwijde beschikbaarheid van componenten, vraag, kosten, compliance en bijbehorende data op het moment van ontwerp.

Snijden in je voorraad? Bekijk eerst je assortiment

(Advertorial) Consumenten verwachten telkens meer. Dus wil je als bedrijf al snel je assortiment uitbreiden. Alleen zorgt dat soms voor te hoge voorraden en te grote voorraden zijn nooit een goed voorteken. Dan maar snijden in je voorraad?

CMB.Tech & Ford Trucks bouwen samen dual fuel waterstoftrucks

CMB.Tech, gevestigd in Antwerpen, bouwt, bezit, exploiteert en ontwerpt grote maritieme en industriële toepassingen die werken op waterstof en ammoniak. Samen met Ford Trucks gaat CMB.Tech nu zorgen voor de conversie van Ford F-Max trucks naar dual fuel waterstoftrucks.

Kilometerheffing leverde afgelopen werkingsjaar 838,41 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land heeft in haar zevende werkingsjaar (van 1 april 2022 tot en met 31 maart 2023) 838,41 miljoen euro tol gegenereerd. Dat is 2% meer dan de 822,4 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor, zo blijkt uit de cijfers van Viapass, de interregionale entiteit die namens de drie gewesten de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert.

De Ando Group neemt IT-bedrijven Amista en Blents over

De Belgische ICT-spelers Amista en Blents maken voortaan deel uit van de Ando Group, gespecialiseerd in SAP-oplossingen, data-integratie en document automation. Door deze uitbreiding telt de Ando Group in totaal zo’n 250 medewerkers. Tot de groep behoren ook bedrijven als Anrova Solutions, RecoMatics, V-Chain, Zeibur en Domani Business Solutions.

Hoe evolueert ons geluk in 2023?

Sinds 2017 brengt het UGent-NN Nationaal Geluksonderzoek het geluksniveau van de bevolking in kaart. In een nieuwe studie gaan de onderzoekers een stapje verder en willen ze het geluk in onze samenleving opvolgen door gedurende een periode van zes maanden geïnteresseerde deelnemers maandelijks via een online vragenlijst te bevragen.

Bottobo Robotics integreert etaLINK 1000 oplaadsysteem van Wiferion

De Europese leverancier van autonome mobiele robots, Bottobo Robotics, zal zijn AMR’s voortaan standaard uitrusten met de inductieve oplaadtechnologie van Wiferion. Tegen het einde van 2025 zal die leverancier van energieoplossingen duizenden van zijn nieuwe etaLINK 1000 oplaadsystemen hebben geleverd aan het snelgroeiende roboticabedrijf in Turkije.

Atlas Copco Power Tools Distribution in Hoeselt breidt logistieke activiteiten verder uit

Atlas Copco, wereldwijde producent van onder andere mobiele compressoren en vacuümpompen, zal vanaf juni 2023 de logistieke activiteiten in Hoeselt (Power Tools Distribution Hoeselt, kortweg PTD) uitbreiden met een extra gamma vacuümproducten gekend onder het merk Leybold.

A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

Met veel waste ben je er geweest

(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.