Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Foto: Kardex Mlog / Nutrilo

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Het concept omvat een volledig geautomatiseerd kleingoedmagazijn (Mini-Load systeem) met één gang inclusief de vereiste transportsystemen voor de in- en uitslag en voor het verplaatsen van pallets en kratten naar de productie. Het complete magazijn draait vijf dagen per week in drieploegendiensten. De omgevingstemperatuur ligt in beide magazijnzones tussen de +15°C en +30°C.

In het bijna 37,5m lange kleingoedmagazijn met 3.124 opslaglocaties kunnen tot 120 kratten per uur worden in- en uitgeslagen. De kunststof kratten met de afmetingen 600×400×420mm en 600×400×200mm wegen maximaal 25kg en worden verplaatst met een 10,22m hoge magazijnkraan van het type Kardex MDynamic 25/11. Een krattentransportsysteem met automatische besturing en systeemvisualisering is in de levering inbegrepen. De transportbanen verbinden het kleingoedmagazijn met de goederenontvangst, de productie, een smallegangenmagazijn en de pickzone.

Nadat een krat bij de ontvangst of in de productie op de transportbaan is gezet, wordt hij automatisch gewogen en daarna gescand en op contour gecontroleerd. Het besturingssysteem bepaalt op basis van de gegevens of de krat wordt ingeslagen of niet. Bij een positieve beoordeling gaat er een transportorder naar het materiaalstroombeheersingssysteem MFlow dat vervolgens door de magazijnkraan wordt uitgevoerd. Voor pickorders worden de daarvoor benodigde kleingoedkratten uit het kleingoedmagazijn afgeroepen en naar de U-vormige pickzone getransporteerd. Zodra de kratten leeg zijn gemaakt, gaan ze terug naar het kleingoedmagazijn.

Het complete magazijn met transport- en besturingssystemen werd in twaalf maanden tijd opgeleverd. Kardex Mlog produceerde het grootste deel van het magazijn zelf in Duitsland. Enkel de drie vloeropzet liftunits, de twee snelloopdeuren en de vijf branddeuren zijn afkomstig van derden.

Ook de besturingsoplossingen werden door Kardex Mlog geleverd. Het order- en locatiebeheer verloopt met het materiaalstroombeheersingssysteem Kardex MFlow, terwijl voor de visualisering van het complete magazijnsysteem Kardex MVisu wordt gebruikt. Kardex MFlow heeft interfaces naar de onderliggende besturingssystemen van de transportbanen, liftsysteem, weegapparaten en de magazijnkraan. De software communiceert ook met het WMS SAP EWM van Nutrilo. SAP fungeert als centraal hostsysteem.

Naast de bouw van het kleingoedmagazijn heeft Kardex Mlog voor Nutrilo alvast een uitbreidingsconcept voor toekomstige groei ontwikkeld. Op dezelfde locatie kan een pallethoogbouwmagazijn met vijf gangen voor de opslag van halffabricaten en eindproducten worden gerealiseerd. Vier gangen bieden plek voor meer dan 5.000 pallets van het type EURO en CP1 en twee soorten kunststof pallets met een gewicht van maximaal 1.000kg. Vier magazijnkranen van het type Kardex MSingle A 1000/18-ZT met uitschuifbare vork maken de dubbeldiepe in- en uitslag van maximaal 80 pallets per uur mogelijk. Het ongeveer 18m hoge hoogbouwmagazijn is bijna 52m lang en 30m breed.

Recente nieuwsberichten

Eerste zelfrijdende truck voor Katoen Natie

Op 24 oktober jl. werd de eerste zelfrijdende truck van Katoen Natie in gebruik benomen bij ExxonMobil in Singapore. De truck vervoert goederen tussen de verpakkingseenheid van de onderneming en de tussentijdse opslag. Bij wijze van pilootproject zal de truck 24/7 operationeel zijn en jaarlijks zo’n 250.000 ton aan goederen transporteren.

Febetra en TLV misnoegd over uitbreiding kilometerheffing

Vandaag wordt in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken een studie voorgesteld over de kilometerheffing. Die studie, die werd uitgevoerd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, toont aan dat vrachtwagens het betolde hoofdwegennet niet ontwijken om gebruik te maken van het niet-betolde onderliggende wegennet, aldus Febetra.

Montea schept ruimte voor Bas Logistics

Montea heeft in Nederland een logistiek distributiecentrum aangekocht op Bedrijventerrein Vosdonk in Etten-Leur, tussen Breda en Roosendaal. Het dc bestaat uit 6.870m² opslagruimte en 1.730m² kantoren en is verhuurd aan logistiek dienstverlener Bas Logistics.

Speedy (DPDgroup) bespaart kosten met Transmetrics’ Predictive Analytics Tool

Speedy maakt deel uit van de DPDgroup en behandelt jaarlijks ruim 16 miljoen pakketten met een netwerk van 700 voertuigen en 10 hubs. Voordat het met Transmetrics in zee ging, ondervond Speedy vaak moeilijkheden met de capaciteitsplanning als gevolg van de hoge snelheid waarmee het bedrijf groeit en seizoenschommelingen in de volumes.

Febetra eist controles bij herziening detacheringsrichtlijn

De Europese ministers van Werk hebben bevestigd dat de notie ‘detachering’ ook van toepassing is op de transportsector, maar dat de specifieke regels omwille van het mobiele karakter van de werknemers in de transportsector aan de hand van een zogenaamde ‘lex specialis’ in het kader van de ‘Mobility Package’ geconcretiseerd zullen worden.

Opel neemt Jungheinrich in de arm voor nieuw dc

Autofabrikant Opel opende recent zijn Europees distributiecentrum voor reserve-onderdelen in het Duitse Langendreer, in de buurt van Bochum. Meer dan elf miljoen Opel-chauffeurs in heel Europa worden voortaan voorzien van reserve-onderdelen uit dit magazijn, dat ongeveer twaalf voetbalvelden groot is.

Goed tussentijds rapport voor haven Antwerpen

De overslag in de Antwerpse haven blijft groeien. Na negen maanden staat de totale overslag op 167,1 miljoen ton, een stijging van 3,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In nagenoeg alle sectoren werd tot en met september een sterke groei genoteerd: containers gingen er in tonnage met +3,7% op vooruit (91,9 miljoen ton), vloeibaar massagoed, zoals aardoliederivaten, dikte verder aan met +2,4% (54,4 miljoen ton), conventioneel stukgoed, zoals staal, ging er met +7,7% (7,8 miljoen ton) op vooruit en roro sluit met +10,7% (3,7 miljoen ton) het lijstje van groeiers af.

Havenfusie Gent en Zeeland Seaports weer een stap dichterbij

Het Vlaamse Havenbedrijf Gent en het Nederlandse Zeeland Seaports kondigden in november vorig jaar een fusieverkenning aan. Momenteel spreken de aandeelhouders zich over de fusieovereenkomst uit. Om die fusie tot stand te brengen is ook een wijziging van het Vlaamse Havendecreet nodig.

Bestelwagens aan opmars toe voor goederenvervoer over de weg

In Nederland wordt de bestelwagen steeds vaker ingezet voor goederenvervoer over de weg. Dat blijkt uit recente cijfers die het Nederlandse Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), in zijn Mobiliteitsbeeld 2017 publiceert. Zo blijkt dat de Nederlandse bestelauto’s in 2016 ruim 64 miljoen ton goederen vervoerden, waarvan 63 miljoen ton binnen Nederland.

Omschakeling naar lean manufacturing

Een efficiëntere aanpak van de productie, meer opslagruimte, kortere doorlooptijden …, verneem hoe Bito dit realiseert bij haar klanten. Handige magazijnbakken met laag eigengewicht - makkelijk verplaatsbaar, maar met een hoge draagkracht voor zware onderdelen - , een betere oplossing voor identificatie en labeling in de productie   - minder verloren tijd met zoeken naar onderdelen -  … het is maar een greep uit de vele voordelen die BITO haar klant bezorgde.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.