Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Foto: Kardex Mlog / Nutrilo

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Het concept omvat een volledig geautomatiseerd kleingoedmagazijn (Mini-Load systeem) met één gang inclusief de vereiste transportsystemen voor de in- en uitslag en voor het verplaatsen van pallets en kratten naar de productie. Het complete magazijn draait vijf dagen per week in drieploegendiensten. De omgevingstemperatuur ligt in beide magazijnzones tussen de +15°C en +30°C.

In het bijna 37,5m lange kleingoedmagazijn met 3.124 opslaglocaties kunnen tot 120 kratten per uur worden in- en uitgeslagen. De kunststof kratten met de afmetingen 600×400×420mm en 600×400×200mm wegen maximaal 25kg en worden verplaatst met een 10,22m hoge magazijnkraan van het type Kardex MDynamic 25/11. Een krattentransportsysteem met automatische besturing en systeemvisualisering is in de levering inbegrepen. De transportbanen verbinden het kleingoedmagazijn met de goederenontvangst, de productie, een smallegangenmagazijn en de pickzone.

Nadat een krat bij de ontvangst of in de productie op de transportbaan is gezet, wordt hij automatisch gewogen en daarna gescand en op contour gecontroleerd. Het besturingssysteem bepaalt op basis van de gegevens of de krat wordt ingeslagen of niet. Bij een positieve beoordeling gaat er een transportorder naar het materiaalstroombeheersingssysteem MFlow dat vervolgens door de magazijnkraan wordt uitgevoerd. Voor pickorders worden de daarvoor benodigde kleingoedkratten uit het kleingoedmagazijn afgeroepen en naar de U-vormige pickzone getransporteerd. Zodra de kratten leeg zijn gemaakt, gaan ze terug naar het kleingoedmagazijn.

Het complete magazijn met transport- en besturingssystemen werd in twaalf maanden tijd opgeleverd. Kardex Mlog produceerde het grootste deel van het magazijn zelf in Duitsland. Enkel de drie vloeropzet liftunits, de twee snelloopdeuren en de vijf branddeuren zijn afkomstig van derden.

Ook de besturingsoplossingen werden door Kardex Mlog geleverd. Het order- en locatiebeheer verloopt met het materiaalstroombeheersingssysteem Kardex MFlow, terwijl voor de visualisering van het complete magazijnsysteem Kardex MVisu wordt gebruikt. Kardex MFlow heeft interfaces naar de onderliggende besturingssystemen van de transportbanen, liftsysteem, weegapparaten en de magazijnkraan. De software communiceert ook met het WMS SAP EWM van Nutrilo. SAP fungeert als centraal hostsysteem.

Naast de bouw van het kleingoedmagazijn heeft Kardex Mlog voor Nutrilo alvast een uitbreidingsconcept voor toekomstige groei ontwikkeld. Op dezelfde locatie kan een pallethoogbouwmagazijn met vijf gangen voor de opslag van halffabricaten en eindproducten worden gerealiseerd. Vier gangen bieden plek voor meer dan 5.000 pallets van het type EURO en CP1 en twee soorten kunststof pallets met een gewicht van maximaal 1.000kg. Vier magazijnkranen van het type Kardex MSingle A 1000/18-ZT met uitschuifbare vork maken de dubbeldiepe in- en uitslag van maximaal 80 pallets per uur mogelijk. Het ongeveer 18m hoge hoogbouwmagazijn is bijna 52m lang en 30m breed.

Recente nieuwsberichten

Ordina helpt nu ook Nederlandse Douane te automatiseren

De Belgische Douane doet al langer een beroep op Ordina voor de erg complexe planning van douanecontroles. De komende jaren zal Ordina nu ook de Nederlandse Douane (onderdeel van de Belastingdienst) bijstaan om het douanetoezicht te optimaliseren en ervoor te zorgen dat het controleproces efficiënt verloopt en het bedrijfsleven geen onnodige vertragingen oploopt.

SAS bundelt Belgische en Nederlandse sales teams

Vanaf 1 januari 2019 worden de sales-afdelingen van SAS in België, Nederland en Luxemburg ondergebracht in één organisatiestructuur. Jeroen van Godtsenhoven, country manager voor SAS België en Luxemburg, zal die Benelux salesdivisie gaan leiden.

Prologis bouwt dc van 11.000m² op Schiphol

Dienstverlener in logistiek vastgoed Prologis heeft de eerste paal in de grond geslagen voor een nieuw distributiecentrum (DC2B) op Prologis Fokker Logistics Park in Oude Meer (NL). Prologis Fokker Logistics Park is met een oppervlakte van circa 170.000m² aan distributieruimte het grootste luchthavengerelateerde logistieke park in Europa in particulier eigendom.

Interroll introduceert nieuw DC platform

Met zijn nieuwe DC (direct current) platform wil de material handling aanbieder onder meer inspelen op de nieuwe eisen die de opmars van Industrie 4.0 met zich meebrengt. De sleutelcomponent van het nieuwe platform is de RollerDrive EC500.

Whitepaper: 10 HighLights SMART LOGISTICS event

‘The Future of Logistics Starts Today’; het thema van het eerste SMART LOGISTICS event. Met 100 Logistiek, ICT en Supply Chain Managers is een blik op de logistieke toekomst geworpen. Wat staat ons in 2025 te wachten en hoe kunnen we daar vanaf vandaag op inspelen.

Meer aanwervingen in Transport en Logistiek in 2019

Uit de recentste ManpowerGroup Barometer blijkt dat de werkgevers in alle tien de bevraagde sectoren van plan zijn in de eerste drie maanden van 2019 nieuwe jobs te creëren. Ook de aanwervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek zou in het eerste kwartaal van 2019 versnellen.

Hardis Group stelt voice picking-systeem Reflex Voice voor

Adviesbureau en softwareontwikkelaar Hardis Group lanceert Reflex Voice, een multimodale oplossing voor het gebruik van spraakherkenning en -synthese bij het picken van orders. De nieuwe module moet het volledige orderpickproces sturen en is standaard geïntegreerd in Reflex WMS.

NaviTrans voortaan beschikbaar op MS Dynamics 365 Business Central

Begin oktober 2018 lanceerde Microsoft Dynamics 365 Business Central, de opvolger van Dynamics NAV en Navision. Business Central richt zich tot bedrijven die op zoek zijn naar een alles-in-één ERP-oplossing die eenvoudig aan te passen is. Twee maanden na die Microsoft-release, wordt nu ook NaviTrans – een out-of-the box softwareoplossing voor de logistieke sector – op dat nieuwe platform uitgebracht.

Nieuwe country manager Benelux bij Generix Group

Koenraad Verduyn werd recent aangesteld als country manager voor Generix Group Benelux. Koenraad Verduyn heeft ruim vijftien jaar ervaring in het opzetten en uitbouwen van internationale sales teams binnen de transport- en softwarewereld en deed o.a.

Infor neemt Alfa-Beta Solutions over

Adviesbureau Alfa-Beta Solutions is een Gold Infor Channel Partner, gespecialiseerd in Infor M3 en BI. Alfa-Beta concentreert zich op de food & beverage-markt in de Benelux en Duitsland en focust met name op de microverticals zuivel, agrofood en klant-en-klare-levensmiddelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.