Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Foto: Kardex Mlog / Nutrilo

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Het concept omvat een volledig geautomatiseerd kleingoedmagazijn (Mini-Load systeem) met één gang inclusief de vereiste transportsystemen voor de in- en uitslag en voor het verplaatsen van pallets en kratten naar de productie. Het complete magazijn draait vijf dagen per week in drieploegendiensten. De omgevingstemperatuur ligt in beide magazijnzones tussen de +15°C en +30°C.

In het bijna 37,5m lange kleingoedmagazijn met 3.124 opslaglocaties kunnen tot 120 kratten per uur worden in- en uitgeslagen. De kunststof kratten met de afmetingen 600×400×420mm en 600×400×200mm wegen maximaal 25kg en worden verplaatst met een 10,22m hoge magazijnkraan van het type Kardex MDynamic 25/11. Een krattentransportsysteem met automatische besturing en systeemvisualisering is in de levering inbegrepen. De transportbanen verbinden het kleingoedmagazijn met de goederenontvangst, de productie, een smallegangenmagazijn en de pickzone.

Nadat een krat bij de ontvangst of in de productie op de transportbaan is gezet, wordt hij automatisch gewogen en daarna gescand en op contour gecontroleerd. Het besturingssysteem bepaalt op basis van de gegevens of de krat wordt ingeslagen of niet. Bij een positieve beoordeling gaat er een transportorder naar het materiaalstroombeheersingssysteem MFlow dat vervolgens door de magazijnkraan wordt uitgevoerd. Voor pickorders worden de daarvoor benodigde kleingoedkratten uit het kleingoedmagazijn afgeroepen en naar de U-vormige pickzone getransporteerd. Zodra de kratten leeg zijn gemaakt, gaan ze terug naar het kleingoedmagazijn.

Het complete magazijn met transport- en besturingssystemen werd in twaalf maanden tijd opgeleverd. Kardex Mlog produceerde het grootste deel van het magazijn zelf in Duitsland. Enkel de drie vloeropzet liftunits, de twee snelloopdeuren en de vijf branddeuren zijn afkomstig van derden.

Ook de besturingsoplossingen werden door Kardex Mlog geleverd. Het order- en locatiebeheer verloopt met het materiaalstroombeheersingssysteem Kardex MFlow, terwijl voor de visualisering van het complete magazijnsysteem Kardex MVisu wordt gebruikt. Kardex MFlow heeft interfaces naar de onderliggende besturingssystemen van de transportbanen, liftsysteem, weegapparaten en de magazijnkraan. De software communiceert ook met het WMS SAP EWM van Nutrilo. SAP fungeert als centraal hostsysteem.

Naast de bouw van het kleingoedmagazijn heeft Kardex Mlog voor Nutrilo alvast een uitbreidingsconcept voor toekomstige groei ontwikkeld. Op dezelfde locatie kan een pallethoogbouwmagazijn met vijf gangen voor de opslag van halffabricaten en eindproducten worden gerealiseerd. Vier gangen bieden plek voor meer dan 5.000 pallets van het type EURO en CP1 en twee soorten kunststof pallets met een gewicht van maximaal 1.000kg. Vier magazijnkranen van het type Kardex MSingle A 1000/18-ZT met uitschuifbare vork maken de dubbeldiepe in- en uitslag van maximaal 80 pallets per uur mogelijk. Het ongeveer 18m hoge hoogbouwmagazijn is bijna 52m lang en 30m breed.

Recente nieuwsberichten

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting

Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Dematic klantendag bij Radial

Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.