Normative lanceert gratis Carbon Legislation Tracker

Normative introduceert de Carbon Legislation Tracker. De gratis tool is ontwikkeld om bedrijven te helpen voldoen aan de snel veranderende wetgeving op het gebied van koolstofuitstoot in de EU, het Verenigd Koninkrijk en de VS.

Normative werd in 2014 opgericht om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen. Het bedrijf, met hoofdzetel in Stockholm, biedt een rekenmodel voor koolstofuitstoot en helpt bedrijven hun volledige klimaatvoetafdruk te berekenen en hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
 
“Bedrijven, consumenten en investeerders zijn steeds meer geïnteresseerd in hun CO2-voetafdruk. CO2-uitstoot, carbon accounting, in kaart brengen is daarbij een cruciaal onderdeel”, klinkt het. “Tegelijkertijd wordt de wetgeving strenger en wordt van bedrijven verwacht dat ze verantwoording afleggen over hun emissies. Bovendien nemen de alternatieve kosten voor bedrijven toe, aangezien klanten eisen dat de merken waarmee ze zakendoen, bezig zijn met koolstofreducties en initiatieven om netto nul te bereiken.”
 
Concurrerend blijven en voldoen aan de huidige wetgeving zijn twee redenen waarom bedrijven hun emissies willen meten en verminderen. De gratis Legislation Tracker moet bedrijven helpen een weg te vinden in het oerwoud van bestaande en toekomstige regelgeving. Door enkele basisgegevens van het bedrijf te verstrekken, zoals regio, sector en grootte, laat de tracker zien aan welke regels het bedrijf zich moet houden. 
 
De Carbon Legislation Tracker dekt bestaande en toekomstige wetgeving in enkele van de belangrijkste markten voor veel bedrijven, waaronder:

  • De CSRD van de EU, die alle grote bedrijven in de EU verplicht hun volledige scope 1, 2 en 3 emissies te rapporteren;
  • De TCFD en SECR van het Verenigd Koninkrijk, die vereisen dat alle grote Britse bedrijven hun emissies rapporteren, inclusief scope 1, 2, en (in het geval van TCFD) vaak ook scope 3;
  • Het recente voorstel van de SEC, dat alle beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven verplicht om scope 1, 2, en meestal ook scope 3 emissies bekend te maken. 
De Carbon Legislation Tracker zal voortdurend worden geüpdatet om een realtime momentopname van de actuele wetgeving te bieden.
Foto: Gerd Altmann via Pixabay

Recente nieuwsberichten

Ravas combineert wegen en ergonomisch transporteren in Ergo-Truck 2

Met de Ergo-Truck 2 lanceert Ravas een vernieuwde en verbeterde versie van zijn bestaande Ergo Truck. Volgens de producent en leverancier van mobiele weegoplossingen zet de Ergo-Truck 2 een nieuwe standaard in de wereld van mobiele weegsystemen en biedt hij bedrijven een handzame en ergonomische oplossing voor het efficiënt wegen en verplaatsen van goederen.

Op veiligheid mag u niet besparen… of toch?

(Advertorial) Momenteel alleszins wel, want tot 25 juni 2024 ontvangt u aantrekkelijke kortingen op een selectie veiligheidsopties bij aankoop van een nieuwe Linde heftruck.

Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Kellanova opent grootste logistieke site voor Europa in Mechelen

Kellanova, voorheen gekend als Kellogg’s, heeft in Mechelen een nagelnieuw magazijn van 65.000m² geopend. Deze Europese hub centraliseert de opslag- en copackingactiviteiten van vijf sites. Niet alleen is dit de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Deze strategische uitbreiding bevindt zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die 650 medewerkers tewerkstelt en jaarlijks 104.000 ton aardappelchips maakt.

H.Essers neemt het Franse transportbedrijf TFMO over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Frans transportbedrijf TFMO (Transports Frigorifiques des Monts d’Or) overgenomen. TFMO, gevestigd in Lissieu, in de buurt van Lyon, is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerde transporten voor healthcare en voeding.

Postgraduaat Smart Logistics – nieuwe editie start 27 september 2024

(Advertorial) Het Postgraduaat Smart Logistics geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics zoals supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. We laten je kennismaken met de nieuwste technologische omwentelingen en hebben aandacht voor zowel theorie als praktijk.

Datalogic stelt Magellan 900i scanner voor

Datalogic lanceert de nieuwe Magellan 900i scanner, een aanpasbaar instapmodel op basis van imaging dat de GPS44XX-serie zal vervangen. De Magellan 900i moet zorgen voor hoge prestaties bij het lezen van 1D- en 2D- barcodes, vooral bij weergave op smartphone-schermen. Door zijn aanpassingsvermogen is het toestel inzetbaar bij verschillende toepassingen, waaronder bemande kassa’s, zelfscankassa’s en kiosken die getrouwheids- en betaalopties verwerken.

Collect&Go verzamelt bestellingen met zelfrijdende voertuigen

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft zijn distributiecentrum in Londerzeel uitgerust met slimme autonome voertuigen. Daarmee wil Collect&Go de efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum verhogen. Momenteel rijden er 22 ‘self driving vehicles’ (SDV’s) in het DC rond, waardoor het rondhalen van verse producten 20% sneller verloopt.

Mediq optimaliseert order fulfilment met ZetesMedea Voice

Het Europese zorgaanbieder Mediq heeft in zijn magazijn in Denemarken de ZetesMedea magazijnoplossing met de nieuwste voice technologie geïmplementeerd. Dankzij de implementatie kan Mediq de orderpickprocessen aanzienlijk optimaliseren en tegelijkertijd een snellere orderverwerking voor klanten en een vlottere onboarding van nieuwe medewerkers realiseren.

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.