Normative helpt Europese bedrijven emissierapportage na te leven

Binnenkort wordt in de EU de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) ingevoerd. Die uitgebreide wetgeving houdt in dat meer bedrijven de uitstoot van hun waardeketen (ook wel scope 3-emissies genoemd) zullen moeten rapporteren. Normative, het Zweedse bedrijf dat in 2014 werd opgericht om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen, wil met zijn rekenmodel voor CO2-uitstoot bedrijven helpen om hun volledige CO2-voetafdruk te meten, inclusief de uitstoot van hun waardeketen.

Uit recent onderzoek van McKinsey is gebleken dat de markt voor consumptiegoederen voor een enorme milieu-uitdaging staat. Van bedrijven in die sector wordt verwacht dat ze hun CO2-uitstoot tegen 2030 met meer dan de helft terugdringen. Volgens de CSRD dienen ongeveer 50.000 Europese bedrijven vanaf het boekjaar 2023 verslag uit te brengen over hun emissies.

Het is ingewikkeld om de totale uitstoot van de waardeketen van een bedrijf te meten. Dat komt deels omdat het moeilijk in kaart te brengen is hoeveel afzonderlijke leveranciers een bedrijf heeft. Dat geldt met name voor grote bedrijven, waarvan het aantal leveranciers vaak in de duizenden loopt.

Uit een onderzoek van de Boston Consulting Group blijkt dat bedrijven die hun emissies handmatig berekenen, een gemiddelde foutmarge tot 40% hebben. Dat bijna 40% van de emissies niet wordt meegerekend, betekent dat bedrijven hun volledige emissie niet correct rapporteren. Dat wil zeggen dat zij mogelijk niet aan de wettelijke voorschriften voldoen en van ‘greenwashing’ kunnen worden beschuldigd. Bovendien zullen alle maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan die op basis van onvolledige informatie worden genomen, niet de gewenste resultaten opleveren. Dat vormt een belemmering voor de wereldwijde inspanningen om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen.

Normative, aanbieder van het eerste rekenmodel voor CO2-uitstoot, wil bedrijven helpen om hun volledige CO2-voetafdruk te meten, inclusief de uitstoot van hun waardeketen. De emissies van die waardeketen worden gemeten met behulp van de hybride methodologie, zoals aanbevolen door het Greenhouse Gas Protocol. Daarbij wordt een eerste meting uitgevoerd op basis van de uitstootgegevens van een bedrijf. Normative baseert zich op een wetenschappelijk onderbouwde database van 30 miljoen datapunten om de uitstoot van de waardeketen te berekenen, die vervolgens kan worden verfijnd met op activiteit gebaseerde gegevens. De CO2-calculator past automatisering toe, waardoor het rekenproces wordt versneld en menselijke fouten tot een minimum worden beperkt. De uiteindelijke metingen kunnen worden gebruikt voor audits, naleving, reductiecertificeringen zoals SBTi, en andere bedrijfsrapportages.

Het meten van emissies biedt ook zakelijke kansen. In het genoemde McKinsey-onderzoek werd geconstateerd dat merken die op geloofwaardige wijze duurzaamheid in hun merkidentiteit hebben verankerd, goede groeicijfers laten zien.

Foto: Matthias Heyde via Unsplash

Recente nieuwsberichten

Klein magazijn inrichten?

(Advertorial) Klein begonnen maar ondertussen is uw magazijn te klein geworden? Bedrijven hebben steeds vaker behoefte aan partners die hen begeleiden vanaf het magazijn in de garage tot aan een efficiënt magazijn. Een hoge schaalbaarheid en modulair systeem draagt bij tot succesvolle groei.

Axfood optimaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Supermarktketen Axfood levert huismerken zoals Willys, Hemköp, Snabbgross en Dagab en heeft meer dan 12.000 medewerkers in dienst, waaronder honderden magazijnmedewerkers op een groot aantal locaties in Zweden. Om de magazijnprocessen te optimaliseren en de doorvoersnelheid te verhogen, was de Zweedse supermarktketen op zoek naar een nieuw warehouse execution system (WES), dat consistente en efficiënte bedrijfsprocessen op alle locaties mogelijk moet maken.

PwC’s 2022 Digital Procurement Survey

(Advertorial) De levering van goederen en diensten is de afgelopen jaren steeds uitdagender geworden, waardoor inkoop steeds moeilijker wordt. Aanbodtekorten. Prijsverhogingen. Inflatie. Gezondheidscrisissen. Het is duidelijk dat de lijst met uitdagingen lang is, maar dat geldt ook voor de lijst met kansen.

Yusen Logistics breidt healthcare netwerk uit met smart pharma hub in Gembloux

Met de opening van nieuwe warehouses in Roosendaal, Antwerpen en Herentals voegde Yusen Logistics Benelux de afgelopen jaren ruim 40.000m² aan zijn ‘smart pharma’ operaties toe. Nu investeert Yusen Logistics opnieuw in een geautomatiseerd ‘pharma & healthcare’ logistiek centrum, dit keer in het Waalse Gembloux.

Bol.com opent uitbreiding van fulfilment center

De uitbreiding van het fulfilment center van Bol.com in Waalwijk is een feit. Het eigen fulfilment center dat de e-commercegigant in 2017 in gebruik nam, werd voorzien van een aansluitend pand, waarmee het totale grondoppervlak van het centrum werd verdubbeld naar 100.000m², vergelijkbaar met vijftien voetbalvelden.

Interroll lanceert nieuwe conveyor-oplossingen voor voeding en farma

Interroll breidt zijn bestaande aanbod van conveyor-oplossingen uit met nieuwe platformtechnologieën die voldoen aan strenge hygiënische eisen. Het nieuwe Modular Hygienic Platform (MHP) stelt nu ook flexibel inzetbare modulaire oplossingen ter beschikking die gebaseerd zijn op de principes van hygiënisch product design.

Jungheinrich gestart met bouwwerken fabriek in Tsjechië

De bouwwerken voor de nieuwe fabriek van Jungheinrich in Chomutov (Tsjechië) zijn gestart. Op een oppervlakte van ongeveer 37.000m² bouwt vastgoedontwikkelaar Panattoni een energiezuinige en CO2-geoptimaliseerde nieuwbouw volgens de built-to-suit-methode.

Breng een gratis beursbezoek aan HANNOVER MESSE 2022

(Advertorial) Eindelijk! De toonaangevende vakbeurs voor industriële technologieën vindt weer plaats in Hannover. Van 30 mei t.e.m. 2 juni 2022 zet HANNOVER MESSE haar deuren open voor de industriële gemeenschap. Ontdek de jongste innovaties op vlak van AI, robotica, logistieke IT, automatisering, material handling en meer.

5 stappen voor het bepalen van het juiste goods-to-person systeem voor uw warehouse

(Advertorial) WAT IS EEN GTP-SYSTEEM? Een Goods-to-Person systeem brengt de verschillende bestelde artikelen van een order naar de picker op zijn werkstation. Het concept is eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens met behulp van liften, conveyors en shuttles naar een uitgiftestation (orderverzamelen of palletiseren) gebracht.

Industrie versnelt investeringen in energie-efficiëntie volgens onderzoek ABB

Door de steeds groter wordende impact van energiekosten op de winst wordt een hogere prioriteit toegekend aan energie-efficiëntie. Wel vormen kosten en stilstand nog belangrijke obstakels voor investeringen. Dat blijkt uit een wereldwijde enquête in opdracht van ABB Motion, leverancier van elektrische aandrijflijnen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.