Normative helpt Europese bedrijven emissierapportage na te leven

Binnenkort wordt in de EU de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) ingevoerd. Die uitgebreide wetgeving houdt in dat meer bedrijven de uitstoot van hun waardeketen (ook wel scope 3-emissies genoemd) zullen moeten rapporteren. Normative, het Zweedse bedrijf dat in 2014 werd opgericht om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen, wil met zijn rekenmodel voor CO2-uitstoot bedrijven helpen om hun volledige CO2-voetafdruk te meten, inclusief de uitstoot van hun waardeketen.

Uit recent onderzoek van McKinsey is gebleken dat de markt voor consumptiegoederen voor een enorme milieu-uitdaging staat. Van bedrijven in die sector wordt verwacht dat ze hun CO2-uitstoot tegen 2030 met meer dan de helft terugdringen. Volgens de CSRD dienen ongeveer 50.000 Europese bedrijven vanaf het boekjaar 2023 verslag uit te brengen over hun emissies.

Het is ingewikkeld om de totale uitstoot van de waardeketen van een bedrijf te meten. Dat komt deels omdat het moeilijk in kaart te brengen is hoeveel afzonderlijke leveranciers een bedrijf heeft. Dat geldt met name voor grote bedrijven, waarvan het aantal leveranciers vaak in de duizenden loopt.

Uit een onderzoek van de Boston Consulting Group blijkt dat bedrijven die hun emissies handmatig berekenen, een gemiddelde foutmarge tot 40% hebben. Dat bijna 40% van de emissies niet wordt meegerekend, betekent dat bedrijven hun volledige emissie niet correct rapporteren. Dat wil zeggen dat zij mogelijk niet aan de wettelijke voorschriften voldoen en van ‘greenwashing’ kunnen worden beschuldigd. Bovendien zullen alle maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan die op basis van onvolledige informatie worden genomen, niet de gewenste resultaten opleveren. Dat vormt een belemmering voor de wereldwijde inspanningen om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen.

Normative, aanbieder van het eerste rekenmodel voor CO2-uitstoot, wil bedrijven helpen om hun volledige CO2-voetafdruk te meten, inclusief de uitstoot van hun waardeketen. De emissies van die waardeketen worden gemeten met behulp van de hybride methodologie, zoals aanbevolen door het Greenhouse Gas Protocol. Daarbij wordt een eerste meting uitgevoerd op basis van de uitstootgegevens van een bedrijf. Normative baseert zich op een wetenschappelijk onderbouwde database van 30 miljoen datapunten om de uitstoot van de waardeketen te berekenen, die vervolgens kan worden verfijnd met op activiteit gebaseerde gegevens. De CO2-calculator past automatisering toe, waardoor het rekenproces wordt versneld en menselijke fouten tot een minimum worden beperkt. De uiteindelijke metingen kunnen worden gebruikt voor audits, naleving, reductiecertificeringen zoals SBTi, en andere bedrijfsrapportages.

Het meten van emissies biedt ook zakelijke kansen. In het genoemde McKinsey-onderzoek werd geconstateerd dat merken die op geloofwaardige wijze duurzaamheid in hun merkidentiteit hebben verankerd, goede groeicijfers laten zien.

Foto: Matthias Heyde via Unsplash

Recente nieuwsberichten

Avery Dennison heeft duurzame ‘direct thermal linerless label’-oplossing ontwikkeld

Avery Dennison Label and Packaging Materials EMENA stelt AD XeroLinr DT voor. Het betreft een nieuw FSC-gecertificeerd en fenolvrije ‘direct thermal (DT) linerless’ oplossing die volgens de leverancier vooral relevant is voor de logistieke en e-commerce-sector, waar het volume van verzonden pakketten dagelijks blijft toenemen.

Andrew Manship wordt volgende CEO van Vanderlande

Vanderlande, aanbieder van oplossingen voor procesautomatisering in warehouses, luchthavens en pakketdiensten, heeft Andrew Manship (foto) aangesteld als de volgende chief executive officer van het bedrijf. Op 1 januari 2024 neemt Andrew Manship de fakkel over van de huidige CEO, Remo Brunschwiler, die van plan is zijn executive management-carrière vanaf dan in te ruilen voor niet-uitvoerende managementfuncties.

Vermijd het Bullwhip-effect: schat je voorraadbeheer accuraat in met Optimact

(Advertorial) Al gehoord van het Bullwhip-effect? Het start wanneer er een schaarste aan goederen ontstaat en bedrijven in paniek meer goederen bestellen dan ze eigenlijk nodig hebben. Denk maar aan het hamsteren van wc-papier maar dan op bedrijfsniveau.

PwC België en Alteryx gaan samen digitale transformatie stimuleren

PwC België en Alteryx willen vanaf dit jaar (2023) gezamenlijk inzetten op data analytics om vaart te zetten achter de digitale transformatie van hun klanten. Daarbij wordt het selfservice-systeem van het Alteryx Analytics Automation Platform, met drag-and-drop bouwblokken voor procesautomatisering, gecombineerd met PwC’s ervaring in digitale transformatie en sectorkennis.

Dynamische & flexibele oplossingen bij Dematic in hal 10, stand C41

(Advertorial) Dematic maakt dit jaar zijn debuut op de LogiMAT 2023 in Stuttgart van 25 tot 27 april: Voor de eerste keer presenteren wij onze oplossingen voor een volledig geautomatiseerde supply chain samen met KION Group zusjes Linde Material Handling, STILL en Baoli.

Kickstart uw S&OP proces

(Advertorial) Weinig supply chain specialisten hoeven overtuigd te worden van de enorme meerwaarde van een gestructureerd S&OP proces. Toch zien we in de realiteit bijzonder weinig bedrijven het concept effectief toepassen. Wie een S&OP proces wil opzetten kiest best voor hands on benadering.

Panasonic lanceert afvalvrije internationale transportservice voor farmaceutische industrie

Panasonic Connect Europe heeft een circulair transportsysteem voor temperatuurgecontroleerde geneesmiddelen gelanceerd dat continenten met elkaar verbindt. Met behulp van de vacuümgeïsoleerde doos Vixell en in samenwerking met farmaceutisch transportbedrijf Nissin Corporation, zal de service in eerste instantie routes aanbieden tussen de EU, de VS en Japan.

Mercadona realiseert zevende DC voor diepvriesproducten met Witron

De Spaanse supermarktketen Mercadona voorziet klanten in Spanje en Portugal zowel via fysieke winkels als via online verkoop van goederen. Eind december 2022 tekende Mercadona opnieuw een contract met logistiek partner Witron voor het ontwerpen en implementeren van een nieuw distributiecentrum voor diepvriesproducten in Parc Sagunt (Valencia, Spanje).

Picanol kiest voor modal shift naar binnenvaart

Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt wereldwijd in meer dan 100 landen aan weverijen. Samen met zijn huistransporteur Group GTS, en onder begeleiding van De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen, is de weefmachineproducent overgegaan op de modal shift.

Datalogic introduceert Memor 11-serie mobiele computers

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de Memor 11-serie van mobiele computers gelanceerd. Met deze toevoeging aan de bestaande Memor-serie levert Datalogic verbeterde, robuuste PDA’s voor toepassing in de detailhandel, opslag, transport en logistiek en productie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.