Normative helpt Europese bedrijven emissierapportage na te leven

Binnenkort wordt in de EU de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) ingevoerd. Die uitgebreide wetgeving houdt in dat meer bedrijven de uitstoot van hun waardeketen (ook wel scope 3-emissies genoemd) zullen moeten rapporteren. Normative, het Zweedse bedrijf dat in 2014 werd opgericht om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen, wil met zijn rekenmodel voor CO2-uitstoot bedrijven helpen om hun volledige CO2-voetafdruk te meten, inclusief de uitstoot van hun waardeketen.

Uit recent onderzoek van McKinsey is gebleken dat de markt voor consumptiegoederen voor een enorme milieu-uitdaging staat. Van bedrijven in die sector wordt verwacht dat ze hun CO2-uitstoot tegen 2030 met meer dan de helft terugdringen. Volgens de CSRD dienen ongeveer 50.000 Europese bedrijven vanaf het boekjaar 2023 verslag uit te brengen over hun emissies.

Het is ingewikkeld om de totale uitstoot van de waardeketen van een bedrijf te meten. Dat komt deels omdat het moeilijk in kaart te brengen is hoeveel afzonderlijke leveranciers een bedrijf heeft. Dat geldt met name voor grote bedrijven, waarvan het aantal leveranciers vaak in de duizenden loopt.

Uit een onderzoek van de Boston Consulting Group blijkt dat bedrijven die hun emissies handmatig berekenen, een gemiddelde foutmarge tot 40% hebben. Dat bijna 40% van de emissies niet wordt meegerekend, betekent dat bedrijven hun volledige emissie niet correct rapporteren. Dat wil zeggen dat zij mogelijk niet aan de wettelijke voorschriften voldoen en van ‘greenwashing’ kunnen worden beschuldigd. Bovendien zullen alle maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan die op basis van onvolledige informatie worden genomen, niet de gewenste resultaten opleveren. Dat vormt een belemmering voor de wereldwijde inspanningen om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen.

Normative, aanbieder van het eerste rekenmodel voor CO2-uitstoot, wil bedrijven helpen om hun volledige CO2-voetafdruk te meten, inclusief de uitstoot van hun waardeketen. De emissies van die waardeketen worden gemeten met behulp van de hybride methodologie, zoals aanbevolen door het Greenhouse Gas Protocol. Daarbij wordt een eerste meting uitgevoerd op basis van de uitstootgegevens van een bedrijf. Normative baseert zich op een wetenschappelijk onderbouwde database van 30 miljoen datapunten om de uitstoot van de waardeketen te berekenen, die vervolgens kan worden verfijnd met op activiteit gebaseerde gegevens. De CO2-calculator past automatisering toe, waardoor het rekenproces wordt versneld en menselijke fouten tot een minimum worden beperkt. De uiteindelijke metingen kunnen worden gebruikt voor audits, naleving, reductiecertificeringen zoals SBTi, en andere bedrijfsrapportages.

Het meten van emissies biedt ook zakelijke kansen. In het genoemde McKinsey-onderzoek werd geconstateerd dat merken die op geloofwaardige wijze duurzaamheid in hun merkidentiteit hebben verankerd, goede groeicijfers laten zien.

Foto: Matthias Heyde via Unsplash

Recente nieuwsberichten

Haventransport Stella Artois gaat voortaan via biertrein

AB InBev zal voortaan het grootste deel van haar haventransport organiseren per trein. Vanaf 2020 zal de brouwer door zijn modal shift zo’n 20.000 vrachtwagens per jaar van de Antwerpse ring halen. Het nieuwe treintraject wordt mogelijk gemaakt op initiatief van AB InBev en Katoen Natie, het magazijn waar de treinen gevuld worden met Stella Artois, en dankzij partners Lineas en DP World.

Hardis Group introduceert beeldherkenning en artificial intelligence in de logistiek

Hardis Group lanceert Vision Insights powered by Xi IoT. De nieuwe oplossing creëert een digitale tweeling van een reëel logistiek magazijn door gebruik te maken van geautomatiseerde beeldherkenning voor alle objecten en activa in een magazijn, fabriek of winkel.

Onderzoek brengt de uitdagingen van Europese verladers en vervoerders aan het licht

Aangezien de Europese markt voor wegtransport nog steeds erg versnipperd is, worden supply chain professionals geconfronteerd met een complexe sector. Maar liefst 50% van de verladers werkt met meer dan 30 vervoerders tegelijkertijd, wat een goede kennis van de markt vergt om dit efficiënt te organiseren.

Aventeon integreert betaaloplossing in software voor last mile distributie

Aventeon is aanbieder van de softwareoplossing Logistics.ONE en is actief binnen de driehoek transport, value added services en service logistiek. Om het werkproces van bezorgers en chauffeurs te vergemakkelijken heeft Aventeon nu de integratie gerealiseerd met de myPOS mobiele betaalterminal.

IT-bedrijf zweert bij ‘no cure, no pay’

Het jonge Gentse IT-bedrijf DMVH gaat er prat op dat een IT-project pas geslaagd is wanneer het resultaat aan alle verwachtingen beantwoordt. Daarbij steekt de IT-nieuwkomer zelf zijn nek uit: “zonder oplossing, geen factuur”, klinkt het. Oprichters Koen De Mol (DM) en Ben Van Hees (VH) geloven dat een IT-integratie sneller, efficiënter, pijnlozer en dus ook goedkoper kan. Daarvan wisten ze ook David Geens (ex-Nucleus) te overtuigen.

Transbox United omgedoopt tot Contargo Transbox

Containerbedrijf Transbox United gaat voortaan verder onder de naam Contargo Transbox. Daarmee wil het bedrijf zich als onderdeel van het Europese containernetwerk van de Contargo-groep profileren. “Twee jaar geleden hebben wij de aandelen van United Container Transport in de joint venture Transbox United overgenomen”, aldus Michel van Meurs, regionaal salesmanager westelijke zeehavens (foto).

Kuehne + Nagel breidt Pharma Hub in België uit

Sinds de recente uitbreiding is het distributiecentrum voor farma in Geel een van de grootste binnen het wereldwijde PharmaChain netwerk van Kuehne + Nagel. Dat netwerk omvat wereldwijd meer dan 220 operaties, 600.000m² sectorspecifieke magazijnruimte en een team van speciaal opgeleide operatoren.

Dematic lanceert micro-fulfillment oplossing

Met de nieuwe automatiseringsoplossing van Dematic moeten klanten met een hoge omloopsnelheid snel en flexibel alle klantorders vanuit kleine opslagruimtes kunnen verwerken. Daarmee kunnen ze lokaal beschikbare ruimte maximaal benutten om op een winstgevende wijze invulling te geven aan de omnichannel distributiestrategie en e-commerce orders van klanten binnen enkele uren te leveren.

Performance Portal van Trimble is vernieuwd

Trimble Transport & Logistics ontwikkelt boordcomputers, draadloze communicatietools en webgebaseerde backoffice applicaties voor grote en kleine bedrijven in de logistieke sector. Met zijn Performance Portal biedt Trimble een holistisch overzicht van de prestaties van zowel chauffeurs als vrachtauto’s.

Nieuws van TomTom

Er vallen verschillende nieuwtjes te rapen bij TomTom. Zo wordt er een nieuwe versie gelanceerd van Road Event Reporter, een webgebaseerde tool voor het doorgeven van wegafsluitingen, werkzaamheden en -evenementen. Met de applicatie kunnen o.a.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.