Normative helpt Europese bedrijven emissierapportage na te leven

Binnenkort wordt in de EU de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) ingevoerd. Die uitgebreide wetgeving houdt in dat meer bedrijven de uitstoot van hun waardeketen (ook wel scope 3-emissies genoemd) zullen moeten rapporteren. Normative, het Zweedse bedrijf dat in 2014 werd opgericht om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen, wil met zijn rekenmodel voor CO2-uitstoot bedrijven helpen om hun volledige CO2-voetafdruk te meten, inclusief de uitstoot van hun waardeketen.

Uit recent onderzoek van McKinsey is gebleken dat de markt voor consumptiegoederen voor een enorme milieu-uitdaging staat. Van bedrijven in die sector wordt verwacht dat ze hun CO2-uitstoot tegen 2030 met meer dan de helft terugdringen. Volgens de CSRD dienen ongeveer 50.000 Europese bedrijven vanaf het boekjaar 2023 verslag uit te brengen over hun emissies.

Het is ingewikkeld om de totale uitstoot van de waardeketen van een bedrijf te meten. Dat komt deels omdat het moeilijk in kaart te brengen is hoeveel afzonderlijke leveranciers een bedrijf heeft. Dat geldt met name voor grote bedrijven, waarvan het aantal leveranciers vaak in de duizenden loopt.

Uit een onderzoek van de Boston Consulting Group blijkt dat bedrijven die hun emissies handmatig berekenen, een gemiddelde foutmarge tot 40% hebben. Dat bijna 40% van de emissies niet wordt meegerekend, betekent dat bedrijven hun volledige emissie niet correct rapporteren. Dat wil zeggen dat zij mogelijk niet aan de wettelijke voorschriften voldoen en van ‘greenwashing’ kunnen worden beschuldigd. Bovendien zullen alle maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan die op basis van onvolledige informatie worden genomen, niet de gewenste resultaten opleveren. Dat vormt een belemmering voor de wereldwijde inspanningen om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen.

Normative, aanbieder van het eerste rekenmodel voor CO2-uitstoot, wil bedrijven helpen om hun volledige CO2-voetafdruk te meten, inclusief de uitstoot van hun waardeketen. De emissies van die waardeketen worden gemeten met behulp van de hybride methodologie, zoals aanbevolen door het Greenhouse Gas Protocol. Daarbij wordt een eerste meting uitgevoerd op basis van de uitstootgegevens van een bedrijf. Normative baseert zich op een wetenschappelijk onderbouwde database van 30 miljoen datapunten om de uitstoot van de waardeketen te berekenen, die vervolgens kan worden verfijnd met op activiteit gebaseerde gegevens. De CO2-calculator past automatisering toe, waardoor het rekenproces wordt versneld en menselijke fouten tot een minimum worden beperkt. De uiteindelijke metingen kunnen worden gebruikt voor audits, naleving, reductiecertificeringen zoals SBTi, en andere bedrijfsrapportages.

Het meten van emissies biedt ook zakelijke kansen. In het genoemde McKinsey-onderzoek werd geconstateerd dat merken die op geloofwaardige wijze duurzaamheid in hun merkidentiteit hebben verankerd, goede groeicijfers laten zien.

Foto: Matthias Heyde via Unsplash

Recente nieuwsberichten

Logitrans stelt dubbele kwartpalletheffer voor

De Deense producent van ergonomisch hefmateriaal, Logitrans, komt op de markt met de DLQ200, een nieuwe kwartpalletheffer met een capaciteit van 200kg. Dankzij één lange vork kan het toestel twee kwartpalletjes tegelijkertijd van de europallet halen.

Swissterminal lanceert nieuwe binnenvaartdienst naar Antwerpen en Rotterdam

De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG en zijn partner DP World starten vanaf 1 januari 2021 met een regelmatige binnenvaartdienst van Basel-Kleinhüningen en Basel-Birsfelden naar verschillende deepsea-terminals in de havens van Rotterdam en Antwerpen.

Logista leeft Tabaksrichtlijn na dankzij traceerbaarheidsoplossing van Zetes

Logista is de grootste distributeur van tabaks- en andere producten in Zuid-Europa. Het bedrijf distribueert producten naar 300.000 winkels en verkooppunten in Spanje, Frankrijk, Italië, Portugal en Polen. Om aan de eisen van de Tabaksrichtlijn (TPD) te kunnen voldoen en de logistiek- en leveringsprocessen te optimaliseren heeft Logista de TPD-oplossingen van Zetes geïmplementeerd.

Jungheinrich krijgt goud voor duurzaam ondernemen

Voor de tweede keer op rij heeft heftruckproducent Jungheinrich goud gekregen voor zijn inzet op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Die status werd toegekend door het platform voor duurzaamheidsbeoordelingen EcoVadis. Met de erkenning behoort Jungheinrich tot de meest verantwoordelijke en duurzame bedrijven van de meer dan 55.000 gecertificeerde ondernemingen.

Witron bouwt dc voor grootste coöperatieve levensmiddelendistributeur in de VS

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG), met hoofdvestiging in Kansas City, is de grootste coöperatieve levensmiddelengroothandel in de Verenigde Staten. AWG staat er bekend om zijn eigen winkelmerken als Best Choice, Always Save, Clearly by Best Choice, en Best Choice Superior Selections.

Udea neemt omnichannel oplossing van Vanderlande in gebruik

Udea, een Nederlandse retailer in biologische voedingsmiddelen, heeft in zijn nieuwe distributiecentrum in Veghel een automatisch storage and retrieval systeem (AS/RS) van Vanderlande in gebruik genomen. De oplossing bestaat uit een goods-to-person Adapto-systeem, omnichannel picking stations en smart item robot (SIR) technology.

Virtual Supply Chain Innovations 2020 opent vandaag de deuren

Na alle commotie rond de organisatie van fysieke evenementen hebben we dit jaar gekozen voor een virtuele editie van Supply Chain Innovations. Vandaag is het eindelijk zover en werden  om 09.00u de deuren van Virtual Supply Chain Innovations 2020 geopend.

IT- en endpoint security webinar

(Advertorial) SDE beschermt al jaren de online activiteiten van haar klanten. Nu het steeds belangrijker wordt dat bedrijfsnetwerken altijd en van overal veilig toegankelijk zijn, wordt endpoint security een zorg voor elk bedrijf. Daarom organiseerde SDE in samenwerking met ClearMedia een webinar waarin IT-experten van beide bedrijven aan de hand van een klantencase uitleggen hoe zij hun klanten online beschermen.

Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.

Paulig automatiseert proces voor ordermanagement met Esker

Internationale food and beverage-onderneming Paulig levert producten als koffiesoorten en dranken, Tex-Mex en kruiden, snacks en plantaardige opties. De merken van de onderneming zijn Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green en Poco Loco. Het bedrijf heeft zijn ordermanagementproces geautomatiseerd met de AI-gedreven oplossing voor ordermanagement van Esker.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.