Nomeco digitaliseert koudeketen-leveringen en track & trace met ZetesChronos

De Deense farmaceutische groothandel Nomeco A/S investeert in een nieuwe leveringsoplossing met volledige track & trace mogelijkheden om de distributie van geneesmiddelen in Denemarken te verbeteren. Door de leveringsprocessen te digitaliseren met de ZetesChronos ePOD-oplossing (electronic Proof of Delivery) kan de groothandel alle processtromen volgen en tegelijkertijd zorgen voor een ononderbroken koudeketen om kwetsbare geneesmiddelen te beschermen.

Nomeco levert geneesmiddelen aan apotheken in heel Denemarken. Vanuit drie distributiecentra verwerkt het dagelijks een groot aantal leveringen met een wagenpark van 45 voertuigen. Tot nu toe beheerde Nomeco het hele leveringsproces met een verouderd systeem met beperkte functionaliteit en onvoldoende leveringsprestaties.
Met het nieuwe systeem voor ePOD en track & trace kan Nomeco het volledige proces van de ‘first mile’ tot en met de ‘last mile’ controleren en optimaliseren, van het laden van bestelwagens en de routeoptimalisering tot en met de bezorging en de informatievoorziening voor het management. ZetesChronos geeft realtime informatie over de goederenbewegingen en de chauffeurs die de bezorging uitvoeren en waarborgt daarmee de traceerbaarheid van het hele proces. Chauffeurs kunnen elektronische handtekeningen registreren, foto’s maken als bewijs van geslaagde aflevering en rechtstreeks met alle betrokkenen communiceren voor volledige transparantie in de supply chain en verbeterde serviceniveaus. In de backoffice krijgen dispatchers realtime updates over alle leveringen, zodat ze de orderstatus volledig kunnen monitoren en de juiste beslissing kunnen nemen bij vragen of onduidelijkheden.
 
ZetesChronos maakt ook het monitoren van de productconditie mogelijk doordat het de chauffeur automatisch informeert over de juiste temperatuur waarin elk pakket moet worden vervoerd. Gedurende het hele bezorgproces verzamelt het systeem alle relevante data en genereert het een waarschuwing als de kritieke temperatuur bijna wordt overschreden. Op elk moment kunnen metingen worden uitgevoerd om kwaliteitsverlies en verspilling te voorkomen, waardoor Nomeco over een veilige, ononderbroken koudeketen beschikt.
 
In het kader van duurzame logistiek verwacht Nomeco eveneens het aantal extra ritten van en naar de apotheken tot het absolute minimum te kunnen beperken. Het ZetesChronos systeem ondersteunt namelijk dynamisch beheer van ongepland afhalen en bezorgen en kan ook de retourlogistiek in het leveringsproces integreren om tijd te besparen en lege kilometers en onnodige uitstoot te minimaliseren.
Foto: Unsplash

Recente nieuwsberichten

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.