Nieuwe wind bij SSI Schäfer
Strategische heroriëntering naar marktsectoren
In het hoofdkwartier van de groep in het Duitse Neunkirchen, vlakbij de plaats waar ook de allereerste activiteiten zijn gestart, werd de Europese pers uitgenodigd om van de nieuwe CEO Harrie Swinkels te vernemen hoe hij na een snelle reorganisatie SSI Schäfer wendbaar heeft gemaakt zodat het zich volledig kan richten op de specifieke klantenvereisten in de verschillende sectoren.
SSI Schäfer startte in Neunkirchen als een fabrikant van metalen bakken. Al in 1953 kwam het met een specifieke bak voor magazijnen met een aparte vorm (die nog te herkennen is in het logo). Die bakken kon het al snel mooi integreren in aangepaste rekken. Na verloop van tijd heeft het bedrijf een en ander geautomatiseerd. Die systeemgedachte – een geheel van bij elkaar passende producten – vormt nu nog steeds de basis van de aanpak. “Maar we hebben dat nu gemoderniseerd. We hebben een strategische oefening uitgevoerd en onszelf in vraag gesteld. Wie is SSI Schäfer? Voor ons is het duidelijk dat wij een geëngageerd bedrijf zijn: wij willen onze klanten goed bedienen. Wat we beloven, voeren we ook uit. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat we voor sommige klanten het hele project op ons nemen, inclusief de bouw van het magazijn. Om die dienstverlening verder te verbeteren, moeten we ons nog beter focussen op de verwachtingen van de klant. Onze hele structuur, inclusief de lokale vestigingen, zal zich volledig richten op de klanten om zo nog beter en sneller op hun vragen te kunnen antwoorden”, vertelt Harrie Swinkels.
De belangrijkste strategische ommekeer gaat over de invoering van sectorspecifieke oplossingen: food retail, food & beverage, retail & wholesale, healthcare & cosmetics, fashion en industry. Er wordt voor deze nieuwe afdelingen ook dedicated projectmanagement voorzien.
Michael Mohr, executive vice president Sales: “Als je bekijkt wat er in de voedingsdistributie en de modesector gebeurt, dan zie je meteen al tegenstrijdige tendensen. Er komen steeds meer kleine voedingswinkels in de steden. De grote ketens experimenteren tegelijk steeds meer met leveringen aan huis van e-commerce bestellingen. In de modewereld zien we een drastische tendens richting e-commerce met de sluiting van zeer veel winkels. Dat vraagt heel andere logistieke oplossingen, vaak met erg grote gecentraliseerde distributiecentra, uitgerust met geautomatiseerde systemen. We zien dat onze klanten met allerlei mogelijke oplossingen experimenteren en wij evolueren met hen mee.”
Een belangrijk aspect van het oplossingsgericht denken van het bedrijf is de blik over de muren van de onderneming. Bij SSI Schäfer weet men intussen dat een volledige oplossing niet meer uit één hand kan komen. Het is daarom nodig samen te werken met andere bedrijven om tot een volledige en uitgebalanceerde oplossing te komen. Dat besef heeft ook zijn impact op de manier waarop SSI Schäfer aan onderzoek en ontwikkeling doet. Zo is robotisering in de logistiek aan een sterke opmars bezig, maar toch houdt het bedrijf zich hier wat op de vlakte.
Harrie Swinkels: “De nieuwe ontwikkelingen in de markt houden wij goed in het oog, zonder dat we daar telkens zelf een eigen toepassing voor hebben. Wij werken samen met diverse aanbieders van specifieke oplossing. Daarnaast hebben we wel Ro-Ber (Robots Berlin) overgenomen, een specialist in portaalrobots, en dat bedrijf mag zich verder ontwikkelen.”
Die overnames gaan vaak over kleinere spelers met zeer specifieke oplossingen. In ons land heeft SSI Schäfer eerder al de AGV-specialist Motum en Automation Beyond Measure (ABM), bekend van de orderverzamelingstechnologie overgenomen.
In dat sectorspecifieke aanbod is er een steeds grotere rol weggelegd voor informatica. Nu al zijn één op de tien van de meer dan 10.000 medewerkers van SSI Schäfer softwareontwikkelaars. Het bedrijf heeft een tijd geleden ook een WMS-bedrijf overgenomen en ontwikkelt dat pakket WAMAS intussen steeds verder. WAMAS zou in sommige sectoren zoals in de voedingsdistributie nu al het meest gebruikte WMS-pakket ter wereld zijn. Dat opent ook weer nieuwe perspectieven om het pakket te gebruiken als een entreekaartje naar kleine groeibedrijven. Uwe Rohloff staat aan het hoofd van de softwareontwikkeling van SSI Schäfer: “Iedereen spreekt over WMS in de cloud, maar tegelijk zien we dat geen enkele grote aanbieder zich echt engageert om het ook te doen. We hebben in Duitsland een pilootproject uitgevoerd met twee grote cloudaanbieders (Azure en Telekom Cloud) en weten nu zeker dat we een goed werkende cloudoplossing kunnen uitwerken. In de VS hebben we ook een grote klant die al veel toepassingen heeft die in de cloud draaien en die ons vraagt om ook WAMAS op die manier te kunnen gebruiken. SSI Schäfer bestudeert die vragen nu. We bekijken ook of we een WMS-functionaliteit in de cloud niet heel goedkoop kunnen aanbieden aan kleine bedrijven zodat ze snel aan de slag kunnen. Op die manier kunnen wij hun groei opvolgen en kunnen hen dan bijkomende diensten aanbieden naarmate de vereisten evolueren.”
Die cloudtechnologie heeft echter nu al impact op het beheer van magazijnsoftware.
Uwe Rohloff: “De basis is het combineren van gegevens en dat kan het best in de cloud. Die dataverzameling gebeurt met nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie, machine learning, internet of things. Het gaat ook om een combinatie van interne en externe gegevens waarmee we het beheer van de volumes in een distributiecentrum steeds beter kunnen beheersen. Een goede rapportering zal de managers wijzen op mogelijke problemen zodat zij preventief kunnen ingrijpen.”
Aannemerij Schäfer
Opvallend in deze tijden van groeiende belangstelling voor informatica en technologie is dat SSI Schäfer ook formeel start met een eigen gebouwafdeling. Daarmee wil het bedrijf klanten ondersteunen die niet alleen de realisatie van de binnenkant van het magazijn aan een specialist willen uitbesteden, maar ook de bouw van het distributiecentrum zelf niet meer in eigen handen willen nemen. Stefan Behrend komt aan het hoofd van de afdeling Construction Management. “Onlangs nog hebben we een nieuw distributiecentrum voor Haribo gebouwd en ingericht”, vertelt hij. “We merken een groeiende belangstelling van onze klanten voor een dergelijke service. Dat heeft ook te maken met de eisen die aan nieuwe gebouwen worden gesteld op het vlak van energiezuinigheid en duurzame bouw. Wij zorgen ervoor dat zo’n bouwproject volgens de regels van de kunst verloopt bij de keuze van de materialen, maar ook qua energieverbruik. Daarvoor werken we ook weer samen met externe bureaus die bijvoorbeeld de certificaten daarvoor verstrekken.
SSI Schäfer lanceert de fulfilmentfabriek
De leverancier kondigt aan dat enkele van zijn klanten al het nieuwe ‘fulfilment factory’ implementeren. Het gaat om een oplossing voor bedrijven die hun e-commerce-activiteiten willen combineren met hun standaard logistieke processen. Zo kunnen ze hun distributiecentrum omvormen tot een omnichannel warehouse.
In combinatie met een bestaand opslagsysteem stelt SSI Schäfer voor om het proces van het picken tot het samenstellen en verzenden van het e-commerce order te automatiseren aan de hand van een systeem met hangende dragers. Zo is er de SSI Carrier als primaire ladingdrager, waaraan diverse secundaire ladingdragers kunnen hangen zoals kleerhangers, tassen of bakken. In dat geval is het gewicht van de goederen wel beperkt tot 3kg, wat past binnen een fashionmagazijn. Zwaardere goederen tot 10kg kunnen dan weer met de SSI Mover worden verwerkt.
Die overhead conveyors zijn voor SSI Schäfer een efficiënte en plaatsbesparende oplossing die verschillende functies kan combineren: goederen transporteren, bufferen, verdelen en sorteren. Samen met een aantal pickstations bij het begin van de keten waar goederen in de hangende tassen worden gestopt, en de verzendstations waar de verschillende bestelde producten samen in een doos komen, vormt het systeem een fulfilment factory die bestellingen efficiënt kan verwerken. Volgens de fabrikant kan de SSI Carrier tot 10.000 tassen per uur aan.