Nieuwe Traigo48-serie elektrische vorkheftrucks bij Toyota

Foto: Toyota Material Handling Europe
Toyota Material Handling Europe introduceert de nieuwe Toyota Traigo48-serie elektrische vorkheftrucks. De Traigo48-serie moet zorgen voor maximale productiviteit en veelzijdigheid in uiteenlopende toepassingen, zoals laden, lossen, stapelen en horizontaal transport. De modellen zijn verkrijgbaar in zowel 3-wiel- als 4-wiel-varianten met een hefvermogen van 1,5 tot 2,0 ton, een hefhoogte tot 7,5 meter en een maximale snelheid van 20 km/u. Daardoor leent de Traigo48 zich voor intensief gebruik, zowel binnen als buiten.
De Traigo48-serie biedt flexibele energie-opties, zodat klanten de oplossing kunnen kiezen die het best bij hun operationele behoeften past. Zo is er keuze uit de lithium-ionaccu’s (LIB) voor snel en efficiënt tussentijds laden zonder onderhoud, en de traditionele loodzuuraccu’s (LAB) voor bedrijven die gebruikmaken van wisselbatterijen. Bij de standaard Traigo48-modellen met loodzuurbatterijen maakt een zijpaneeldeur een snelle en efficiënte batterijwissel mogelijk.
Voor klanten die maximale ergonomie en ruimtebesparing willen, introduceert Toyota de Traigo_i, een speciaal ontworpen model met een geïntegreerde lithium-ionbatterij. Dat zorgt voor een ruimere bestuurderscabine met veel beenruimte en optimaal rijcomfort. Ook is de Traigo_i uitgerust met een geïntegreerde oplaadpoort in het contragewicht voor eenvoudig opladen.
De nieuwe Traigo48 zou tot 18% minder energie verbruiken dan het vorige model. De combinatie van Toyota’s SyncoDrive-technologie en een krachtige IPM (internal permanent magnet)-synchroonmotor moet resulteren in soepele en snelle bewegingen bij laad- en loswerkzaamheden. Voor extra productiviteit kan de Traigo48 worden uitgerust met een optionele high-performance hefmotor, ideaal voor intensieve toepassingen.
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Traigo48-serie werd ook aan ergonomie gedacht. Dat vertaalt zich in een kleiner stuurwiel en verstelbare stuurkolom voor moeiteloze bediening, een nieuwe armsteun met keuze uit verschillende bedieningen, een geïntegreerd kleuren touchscreen voor een intuïtieve gebruikerservaring, en verbeterde zichtbaarheid dankzij een verlaagd dashboard en optioneel panoramadak met glazen ruit.
Tot slot moet een volledig afgeveerde bestuurderscabine met schokdempers zorgen voor een soepele en stille rit, wat trillingen vermindert en het comfort verhoogt – ook tijdens lange shiften.