Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Om de vergroening van het logistiek transport aan te moedigen, heeft ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het voordeeltarief van nul eurocent/km vanaf 1 juli 2024 toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) zoals dat al het geval was op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU blijft echter verplicht voor ZEV. In Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Er worden op deze datum geen wegen met een tarief hoger dan nul toegevoegd in Vlaanderen noch in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bovendien heeft het Waalse Gewest een deel van de N246 in Tubeke (tussen KP 0 en KP 1,45) uit het geconcedeerde netwerk overgedragen naar het gemeentelijke wegennet. Op dit traject zal dus niet langer kilometerheffing voor vrachtwagens verschuldigd zijn.

Ter herinnering, de tarieven voor de kilometerheffing zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

De software van ingeschakelde OBU’s (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België zal automatisch worden geüpdatet met de nieuwe tarieven die vanaf 1 juli van kracht zijn. De zes dienstverleners zijn momenteel Axxès, Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions.

Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In België of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende voertuigen moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.

Het bedrag per gereden kilometer op betalende tolwegen hangt af van drie factoren: het gewest waar de weg ligt, de MTM en de Euro-emissienorm van het voertuig. De kilometerheffing hanteert drie MTM-categorieën (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van het voertuig en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.

Op 1 juli 2024 zullen de nieuwe tarieven te raadplegen zijn op de website van Viapass.

Foto: Viapass

Recente nieuwsberichten

Mondi en Robopac bieden samen duurzame verpakkingsoplossing voor pallets

Mondi, een wereldspeler in duurzame verpakking en papier, is een samenwerking aangegaan met Robopac, een wereldwijde producent van palletwikkelmachines, om een naadloze en meer duurzame papierwikkeloplossing te bieden voor de opslag en het transport van pallets.

Jungheinrich creëert grootste zonnecarport in Hamburg

Jungheinrich, leverancier van intralogistiekoplossingen, heeft het parkeerterrein voor medewerkers van het hoofdkantoor in Hamburg overdekt met een 1100m² grote fotovoltaïsche installatie. Met 630 fotovoltaïsche modules en een piekvermogen van ongeveer 200 kilowattpiek is de zonneparking naar verluidt de grootste in zijn soort in Hamburg.

PwC's Agile Procurement Framework als antwoord in een tijdperk van disruptie

(Advertorial) In een wereld van snelle veranderingen is het behouden van flexibiliteit essentieel. Onze uitgebreide methode gaat dieper in op flexibele inkoopstrategieën en agile organisatiemodellen, die een snelle marktreactie mogelijk maken.

Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial) Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa.

AI forecasting pionier Garvis komt in handen van Logility

Het Amerikaanse Logility, Inc., leverancier van oplossingen voor supply chain planning, neemt het Belgische Garvis over. Garvis is een Belgische SaaS-startup die grote taalmodellen (ChatGPT) combineert met AI-native demand forecasting. Logility zal dankzij de overname naar eigen zeggen een nieuw supply chain planningskader mogelijk maken dat beter en sneller dan met conventionele methoden vraag en voorraad op elkaar afstemt.

Bedrijven in transport en logistiek blijven rekruteren

Volgens de recentste Jobbarometer van ManpowerGroup zullen bedrijven in de sector transport en logistiek verder jobs blijven creëren. Van de in juli 2023 door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector is 46% van plan zijn personeelsbestand tegen het einde van het jaar uit te breiden, terwijl 11% van plan is dat te verminderen.

Contargo neemt HE-Logistics B.V. over

Sinds 1 september 2023 maakt de Nederlandse transportonderneming HE-Logistics B.V. deel uit van Contargo Road Logistics. Met de overname breidt Contargo zijn positie op het gebied van containervervoer door middel van directe truckverbindingen binnen de Benelux verder uit.

Cebeo opent nieuw distributiecentrum in Blandain (Doornik)

Cebeo, met hoofdzetel in Waregem, is een toonaangevende distributeur van elektrotechnisch materiaal en oplossingen voor bouwprofessionals die actief zijn in de residentiële, tertiaire en industriële markt. De voorraad omvat meer dan 50.000 referenties, die de volgende dag geleverd kunnen worden.

Lyko ondersteunt uitbreiding met Fastpick van Vanderlande

Om de snelle groei aan te kunnen en om door te kunnen breken in opkomende Europese markten, ging de Zweedse haar- en schoonheidsspecialist Lyko op zoek naar een nieuwe oplossing die kan zorgen voor meer efficiëntie en capaciteit en op een kleine oppervlakte kan worden geïnstalleerd.

Delhaize en Montea bouwen e-commerce home delivery center in Vorst

Vastgoedinvesteerder Montea bouwt voor Delhaize een nieuw home shop center op de voormalige Lipton-site in Vorst. De site aan de rand van Brussel, waar Delhaize een groot Home Delivery-klantenbestand heeft, is volgens de retailer de ideale uitvalsbasis om zijn klanten in het Brusselse beter te bedienen met nog versere producten, door de kortere afstand die moet worden afgelegd en producten die daardoor minder lang onderweg zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.