Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Om de vergroening van het logistiek transport aan te moedigen, heeft ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het voordeeltarief van nul eurocent/km vanaf 1 juli 2024 toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) zoals dat al het geval was op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU blijft echter verplicht voor ZEV. In Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Er worden op deze datum geen wegen met een tarief hoger dan nul toegevoegd in Vlaanderen noch in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bovendien heeft het Waalse Gewest een deel van de N246 in Tubeke (tussen KP 0 en KP 1,45) uit het geconcedeerde netwerk overgedragen naar het gemeentelijke wegennet. Op dit traject zal dus niet langer kilometerheffing voor vrachtwagens verschuldigd zijn.

Ter herinnering, de tarieven voor de kilometerheffing zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

De software van ingeschakelde OBU’s (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België zal automatisch worden geüpdatet met de nieuwe tarieven die vanaf 1 juli van kracht zijn. De zes dienstverleners zijn momenteel Axxès, Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions.

Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In België of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende voertuigen moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.

Het bedrag per gereden kilometer op betalende tolwegen hangt af van drie factoren: het gewest waar de weg ligt, de MTM en de Euro-emissienorm van het voertuig. De kilometerheffing hanteert drie MTM-categorieën (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van het voertuig en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.

Op 1 juli 2024 zullen de nieuwe tarieven te raadplegen zijn op de website van Viapass.

Foto: Viapass

Recente nieuwsberichten

Toshiba tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Almere

Toshiba Global Commerce Solutions (Toshiba) heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 7.000m² op Prologis Park Almere. Op die locatie opent Toshiba zijn nieuwe Retail Operations Center, waar de Europese retailactiviteiten zullen worden gecentraliseerd. Concreet worden 14 centra in Europa in één faciliteit geconsolideerd. Daarmee wil Toshiba zijn operationele efficiëntie verbeteren en meer en kwalitatief betere diensten aanbieden. Bovendien moet de beslissing bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 januari 2024

Vanaf maandag 1 januari 2024 treden er verschillende veranderingen op in het kilometerheffingssysteem. In Vlaanderen verandert het tarief van 686 kilometer wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU (on board unit) blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Food retailer Bartels-Langness investeert in eerste automatisch magazijn

Bartels-Langness (Bela), een onafhankelijk geleid familiebedrijf uit Kiel, is een van de grootste food retailers in Duitsland. Om de beschikbaarheid van goederen te vergroten en de service voor zijn eigen supermarkten en de winkels waaraan het levert verder te verbeteren, heeft Bela logistieke automatiseringsleverancier Swisslog aangesteld om het eerste automatiseringsproject in zijn 130-jarige bestaan uit te voeren. Daarbij treedt Swisslog op als de hoofdintegrator voor alle bouwtechnische en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster. Het project, met een prijskaartje van 13,9 miljoen euro, zal volgens de planning in juni 2025 worden voltooid.

TX Logistik rondt overname van Exploris af

TX Logistik AG, een dochteronderneming van Mercitalia Logistics, heeft de overname afgerond van Exploris Deutschland Holding GmbH Hamburg, een Europees spoorvrachtbedrijf. De overname maakt van TX Logistik de op één na grootste spoorvrachtvervoerder in Duitsland. Nadat het voorlopige contract in juli was ondertekend, werd de transactie nu afgerond na goedkeuring door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Corneel Geerts Transportgroup neemt Zwitserland-specialist Fransen J. Transport over

Na Sinex afgelopen zomer heeft Corneel Geerts Transportgroup een nieuwe overnamedeal gesloten. Per 1 januari 2024 neemt de transportgroep zowel de assets, de klanten als het personeel van transportbedrijf Fransen J. Transport uit Putte over. Fransen J. Transport is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in transport tussen de Benelux en Zwitserland, met dagelijks groupagevertrekken op Bazel, Zurich en Genève, in combinatie met een eigen in-house douaneafdeling.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid van Belgische transportsector

Naar jaarlijkse gewoonte heeft UPTR, de nationale beroepsfederatie voor de transport- en logistieke sector in België, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector. Daarvoor heeft het audit- en financieel expertisebureau BDO de resultaten doorgelicht van ongeveer 5.000 transportondernemingen (geregistreerd volgende de NACE-code 494 ‘goederenvervoer over de weg en verhuisbedrijven’), die hun balansen bij de Nationale Bank van België neerleggen.

PwC and Alteryx whitepaper on Accelerating Supply Chain Resiliency with Cloud Analytics

(Advertorial) Supply chains are the backbone of modern businesses, but they will keep facing disruptions influenced by ever-changing global economics and geopolitics.
The key to resilience? Robust data analysis. With unified data and automated analysis, you can increase supply chain profitability and design a clear path to a better customer experience. Explore the power of the Alteryx Analytics Automation platform and tap into PwC's digital transformation expertise.

De top 5 bedrijfstakken die in aanmerking komen voor magazijnautomatisering

(Advertorial) In een wereld waarin snelheid en efficiëntie de sleutel zijn tot zakelijk succes, biedt magazijnautomatisering een krachtig instrument om concurrentievoordeel te behalen. Of je nu actief bent in e-commerce, logistiek, productie, detailhandel of de gezondheidszorg, deze innovatie kan een gamechanger zijn. Geautomatiseerde magazijnen maken het mogelijk om snel te leveren, fouten te minimaliseren en zodoende de klanttevredenheid te verhogen.

Pepperl+Fuchs biedt oplossingen voor veilige X-As positionering

Pepperl+Fuchs gaat er prat op eenvoudige oplossingen te leveren om een veilige absolute positie te bepalen, iets waarvoor doorgaans erg complexe technologie nodig is. De Duitse leverancier van industriële sensortechnologie en explosiebeveiliging maakt daarbij een combinatie van de nieuwe PUS evaluatie-eenheid met de safePXV of met de WCS sensoren. Zo kunnen ondanks minieme aanpassingen aan de machine, veiligheidsfuncties worden bereikt die voldoen aan niveau SIL 3 en PL e.

Avasco Industries en Jungheinrich realiseren automatisch hoogbouwmagazijn in Diksmuide

Metaalverwerkend bedrijf Avasco Industries heeft Jungheinrich België, leverancier van logistiekoplossingen, in de arm genomen voor de realisatie van een hoogbouwmagazijn in Diksmuide. Het nieuwe automatische magazijn zal een hoogte van 36 meter bereiken en wordt uitgerust met automatische magazijnkranen voorzien van multi-deep shuttles.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.