Nieuwe cobot van Fanuc staat ook zijn mannetje in productieomgevingen

Na de introductie in Tokio eind 2019 brengt Fanuc zijn lichtgewicht collaboratieve robots nu ook naar Europa. De eerste productie-eenheden van de CRX-10iA – een lichtgewicht collaboratieve robot (40kg) met een payload van 10kg (22,04lb) – worden vanaf augustus 2020 in Europese showrooms tentoongesteld, waarna levering aan de eerste klanten snel moet volgen.

De ontwikkelaars hebben o.a. veel aandacht besteed aan de veiligheid van deze collaboratieve robot. Zo stopt de CRX-10iA met bewegen bij het minste contact met de mens. Als hij een hard voorwerp tegenkomt, gaat de robot automatisch achteruit. De operators kunnen ook handmatig drie assen van de robot wegduwen. Het gladde ontwerp van de robot biedt ook bescherming tegen knellen, waardoor het een ideale partner is voor productiemedewerkers. De CRX-10iA is gecertificeerd volgens de ISO 10218-1 veiligheidsnorm.
 
De cobot kan zowel in de coöperatieve modus met een maximumsnelheid van 1000 millimeter per seconde werken als in de stand-alone modus met snelheden tot 2000 millimeter per seconde. Een moduswissel is nuttig ’s nachts of in het weekend, bijvoorbeeld, wanneer de robot taken alleen kan uitvoeren zonder dat er mensen in de buurt zijn.
 
Een andere nieuwe functie is dat klanten zelf CRX-10iA software-updates kunnen uitvoeren, waardoor de mogelijkheden van de cobot worden uitgebreid door middel van diverse applicatie-updates. Voor de aanpassing van grijpers, sensoren of camera’s levert Fanuc softwareontwikkelingskits om snel en eenvoudig verbinding te kunnen maken met accessoires van derden.
De CRX-10iA voldoet ook aan de industriële norm IP67, die het mogelijk maakt machines te laden en te lossen in een vochtige omgeving. Ook zeer fijne stofdeeltjes, zoals bij polijsttoepassingen, vormen geen probleem. De controller en het tablet zijn ontworpen om te voldoen aan de industriële standaard IP54 en zijn daarom ook geschikt voor industriële productieomgevingen.
 
De CRX-10iA is ontworpen om gemiddeld tot acht jaar te draaien zonder onderhoud. Volgens Fanuc hoeven motoren, verloopstukken, sensoren, kabels en smeermiddelen binnen die tijd meestal niet te worden vervangen als ze op de juiste manier worden gebruikt. Voor klanten betekent dat zowel een lage total cost of ownership als minimale stilstand in de productie. Mocht door een foutieve handling toch een herstelling aan de orde zijn, dan kunnen onderdelen worden vervangen dankzij een eenvoudig te verwijderen cover.
 
De CRX-10iA is verkrijgbaar in twee versies: een standaardmodel met een bereik van 1249 millimeter (49,17 inch) en een model met lange arm met een bereik van 1418 millimeter (55,82 inch). De robot met lange arm is zo ontworpen dat hij zijn arm direct over de basis kan zwaaien. Daardoor kan hij bijvoorbeeld onderdelen van een tafel voor hem oppakken en achter hem op de tafel plaatsen in een rechtlijnige beweging. Naast palletiseerwerkzaamheden is de CRX-10iA ook geschikt voor het automatiseren van werkzaamheden zoals schroeven, lassen, het oppakken van onderdelen uit rekken of uit transportbanden en het inpakken in dozen of het laden van ruwe onderdelen in een CNC-machine en het uitladen van de onderdelen als deze klaar zijn.
Foto: Fanuc

Recente nieuwsberichten

Axfood steunt op Witron voor groots omnichannel distributiecentrum

Eind 2023 voltooit Witron een verregaand geautomatiseerd distributiecentrum van meer dan 100.000m² voor supermarktketen Axfood in de buurt van de Zweedse hoofdstad Stockholm. Daarmee realiseert de systeemintegrator uit het Duitse Parkstein zijn grootste project ooit.

UPS voorspelt retourpiek gezien online shopping record

Volgens voorspellingen van UPS zal de Belgische piek voor e-commerce retouren – rekening houdend met de solden – vandaag, 16 januari, plaatsvinden. De wereldwijde retourpiek viel op 2 januari en was goed voor 1,9 miljoen retouren, een stijging met maar liefst 26% in vergelijking met de piekdag vorig jaar.

België moet digitale kloof overbruggen

België hinkt achterop inzake digitale vooruitgang. Dat blijkt uit de tweede editie van de ‘Global Digital Readiness Index’ van technologiebedrijf Cisco. Het onderzoek berekent de digitale vooruitgang van 141 landen in de wereld en steunt daarbij op gegevens van o.a.

Manhattan Associates en Twilio bieden oplossing voor klantenbinding

Manhattan Associates gaat een samenwerking aan met het cloudcommunicatieplatform Twilio. Met het partnership wordt een geïntegreerde communicatieoplossing geboden waarmee retailers klanten in verschillende regio’s en via meerdere communicatiekanalen aan zich kunnen binden.

Liege Airport Cargo Handling Services boekt productiviteitswinst met Slot Booking applicatie

LACHS (Liege Airport Cargo Handling Services), een van de belangrijkste grondafhandelaren op Liege Airport, heeft met succes de Slot Booking for Air Cargo van Nallian geïmplementeerd. Het betreft een van de collaborative applicaties in de LGG Cargo Cloud.

12Return lanceert retourservice ‘ReturnDock’

Het in Nederland gevestigde 12Return heeft een retourservice gelanceerd onder de naam ReturnDock. Het betreft een wereldwijd platform en netwerk van lokale retourcentra dat merken ondersteunt die actief zijn in Direct-to-Customer commerce en naar klanten wereldwijd verzenden.

Nederlandse transportsector lijdt onder milieuregels

Volgens een rapport van ABN Amro wordt de sector Transport en Logistiek bij onze noorderburen in 2020 dubbel geraakt. Enerzijds krijgt de sector in 2020 last van de afvlakkende groei van de Nederlandse economie. Anderzijds wordt de sector indirect geraakt door het stikstofbeleid.

North Sea Port in Gent krijgt nieuw bedrijvenpark ‘Hexaport’

In de Gentse North Sea Port richt vastgoedontwikkelaar Hexagon een nieuw bedrijvenpark op de voormalige Balmatt-site (een producent van asbestproducten uit de jaren ’70). Het nieuwe bedrijvenpark ligt aan de Langerbruggestraat, aan de oostoever van het Kanaal Gent-Terneuzen en maakt deel uit van project Hexaport: een site van 4,4 hectare met ook 17.000m² bestaande bedrijfsgebouwen die vastgoedontwikkelaar Hexagon gaat renoveren.

Trolley erin en rijden maar?

Het hoe, wat en waarom van het implementeren van een routetrein (Whitepaper) Grote vloten vorkheftrucks zijn vandaag de dag nog steeds de meest voorkomende optie voor productielogistiek. De groeiende trend in het gebruik van routetreinen laat echter zien dat bedrijven de kracht en mogelijkheden hiervan steeds meer onderzoeken.

StreetScooter stelt emissievrij koel-vriesvoertuig voor

StreetScooter Nederland introduceert een nieuwe ready-to-go oplossing voor emissievrije koel- of vrieslevering in de stad. Daartoe ontwikkelde het bedrijf in samenwerking met Carrosseriefabriek Harderwijk de StreetScooter Work L met een koel-vriesopbouw.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.