Nieuwe cobot van Fanuc staat ook zijn mannetje in productieomgevingen

Na de introductie in Tokio eind 2019 brengt Fanuc zijn lichtgewicht collaboratieve robots nu ook naar Europa. De eerste productie-eenheden van de CRX-10iA – een lichtgewicht collaboratieve robot (40kg) met een payload van 10kg (22,04lb) – worden vanaf augustus 2020 in Europese showrooms tentoongesteld, waarna levering aan de eerste klanten snel moet volgen.

De ontwikkelaars hebben o.a. veel aandacht besteed aan de veiligheid van deze collaboratieve robot. Zo stopt de CRX-10iA met bewegen bij het minste contact met de mens. Als hij een hard voorwerp tegenkomt, gaat de robot automatisch achteruit. De operators kunnen ook handmatig drie assen van de robot wegduwen. Het gladde ontwerp van de robot biedt ook bescherming tegen knellen, waardoor het een ideale partner is voor productiemedewerkers. De CRX-10iA is gecertificeerd volgens de ISO 10218-1 veiligheidsnorm.
 
De cobot kan zowel in de coöperatieve modus met een maximumsnelheid van 1000 millimeter per seconde werken als in de stand-alone modus met snelheden tot 2000 millimeter per seconde. Een moduswissel is nuttig ’s nachts of in het weekend, bijvoorbeeld, wanneer de robot taken alleen kan uitvoeren zonder dat er mensen in de buurt zijn.
 
Een andere nieuwe functie is dat klanten zelf CRX-10iA software-updates kunnen uitvoeren, waardoor de mogelijkheden van de cobot worden uitgebreid door middel van diverse applicatie-updates. Voor de aanpassing van grijpers, sensoren of camera’s levert Fanuc softwareontwikkelingskits om snel en eenvoudig verbinding te kunnen maken met accessoires van derden.
De CRX-10iA voldoet ook aan de industriële norm IP67, die het mogelijk maakt machines te laden en te lossen in een vochtige omgeving. Ook zeer fijne stofdeeltjes, zoals bij polijsttoepassingen, vormen geen probleem. De controller en het tablet zijn ontworpen om te voldoen aan de industriële standaard IP54 en zijn daarom ook geschikt voor industriële productieomgevingen.
 
De CRX-10iA is ontworpen om gemiddeld tot acht jaar te draaien zonder onderhoud. Volgens Fanuc hoeven motoren, verloopstukken, sensoren, kabels en smeermiddelen binnen die tijd meestal niet te worden vervangen als ze op de juiste manier worden gebruikt. Voor klanten betekent dat zowel een lage total cost of ownership als minimale stilstand in de productie. Mocht door een foutieve handling toch een herstelling aan de orde zijn, dan kunnen onderdelen worden vervangen dankzij een eenvoudig te verwijderen cover.
 
De CRX-10iA is verkrijgbaar in twee versies: een standaardmodel met een bereik van 1249 millimeter (49,17 inch) en een model met lange arm met een bereik van 1418 millimeter (55,82 inch). De robot met lange arm is zo ontworpen dat hij zijn arm direct over de basis kan zwaaien. Daardoor kan hij bijvoorbeeld onderdelen van een tafel voor hem oppakken en achter hem op de tafel plaatsen in een rechtlijnige beweging. Naast palletiseerwerkzaamheden is de CRX-10iA ook geschikt voor het automatiseren van werkzaamheden zoals schroeven, lassen, het oppakken van onderdelen uit rekken of uit transportbanden en het inpakken in dozen of het laden van ruwe onderdelen in een CNC-machine en het uitladen van de onderdelen als deze klaar zijn.
Foto: Fanuc

Recente nieuwsberichten

Virtueel evenement over automatisering en uitdagingen in de voedingsindustrie

(Advertorial) Dematic organiseert op 23 en 24 juni een virtueel evenement over de rol en toegevoegde waarde van automatisering voor het oplossen van de volgende uitdagingen: ● Vergrijzing zorgt voor een tekort aan werknemers ● Door maatwerk te produceren groeit de behoefte aan track & trace ● Vraag naar efficiëntere, duurzamere productie neemt toe Registreer hier gratis…

Dachser breidt crossdock center in Willebroek uit

Omdat de vestiging van Dachser in Willebroek na vijftien jaar te klein was geworden, verhuisde de logistiek dienstverlener in 2014 naar een nieuw dedicated crossdock center op industrieterrein de Hulst. Door de groei van Europese groupage-activiteiten is ook dat gebouw ondertussen evenwel te klein geworden.

IDS creëert meer transparantie met RTTV-oplossing van Shippeo

Shippeo, aanbieder van oplossingen voor ‘realtime transportation visibility’ (RTTV), gaat een strategisch partnership aan met IDS, gespecialiseerd in 4PL Logistics Control Towers. Met de actieve betrokkenheid van zijn klant DSM, een wereldspeler op het gebied van voeding, gezondheid en duurzaam leven, is IDS gestart met de implementatie van Shippeo’s RTTV-platform.

P&O Ferrymasters bouwt warehouse voor havengebonden logistiek in Genk

P&O Ferrymasters heeft een overeenkomst gesloten met Genk Green Logistics voor de bouw van een nieuw magazijn van 10.000m² in de buurt van de haven van Genk. Daarmee wil P&O Ferrymasters naar eigen zeggen zijn pan-Europese spoorweg-, weg- en warehousingnetwerk verder versterken en met havengerichte logistieke oplossingen tegemoet komen aan de bedrijven die hun supply chain willen herconfigureren op dit cruciale moment voor internationale handel en economisch herstel.

Rainbow Logistics IT onder de vleugels van Navitrans

Op 1 juni 2021 werden alle Navitrans-activiteiten van het Nederlandse Rainbow Logistics IT ondergebracht bij Navitrans. Dat betekent dat het volledige Rainbow Navitrans team voortaan verder gaat onder de vleugels van Navitrans Benelux. Na de integratie van de Deense partner Adacta in 2016 is dit een volgende stap in de groeistrategie van de in Kortrijk gevestigde softwareleverancier, die sinds begin 2020 in handen is van het Canadese Valsoft.

Group of Butchers optimaliseert met SaaS WMS van Davanti en robuuste scanners

Group of Butchers produceert voornamelijk private label vleeswaren voor de retail, het gespecialiseerde kanaal en de out-of-home-markt. Dat doet het met een team van ruim zevenhonderd medewerkers op vijftien productielocaties, verspreid over Nederland, België en Duitsland.

Future Logistics Hub leidt West-Vlaamse kmo’s naar Physical Internet

Physical Internet is een belangrijke sleutel voor een duurzame logistieke toekomst. Daarom ontwikkelt POM West-Vlaanderen met de Future Logistics Hub in de ABC-toren van Zeebrugge een interactief belevingscentrum om bedrijven, organisaties en universiteits- en hogeschoolstudenten te informeren en te inspireren.

Transuniverse Forwarding heeft met Europa Road een nieuwe partner in Engeland

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft een samenwerkingsakkoord in de groepage gesloten met de Britse groep Europa Worldwide. Concreet betekent dit dat de divisie ‘Europa Road’ van Europa Worldwide sinds 1 juni 2021 exclusief agent in Engeland van de Belgische groepagespecialist is en omgekeerd.

Dematic automatiseert distributiecentrum voor Kering in Noord-Italië

Dematic, aanbieder van intralogistieke oplossingen, maakt bekend dat het geautomatiseerde distributiecentrum voor de wereldwijde luxegroep Kering in het Noord-Italiaanse Trecate bijna is voltooid. De nieuwe wereldwijde logistieke hub van Kering heeft een oppervlakte van ruim 162.000m².

Webinar: Belangrijke inzichten in digitale transformatie en de technologie cruciaal om het verschil te maken.

(Advertorial) Wat is de impact van COVID-19 op onze Belgische bedrijven en hun digitale transformatie? En hoe kan de juiste technologie uw transformatie stimuleren en uw organisatie wendbaar genoeg maken om te evolueren in een dynamische markt?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.