Nieuw HR-beleid nodig om tekort aan chauffeurs te beëindigen

Met het project Chauffeur 4.0 onderzochten VIL en UHasselt hoe de transportsector het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs een halt kan toeroepen. De resultaten tonen aan dat de sector nood heeft aan een nieuw personeelsbeleid, met de nadruk op het welzijn van de chauffeur. De ontwikkelde app ‘Perfect Driver’ moet alvast nieuwe deuren openen.

Uitgangspunt van het project was het problematische chauffeurstekort dat de volgende jaren nog acuter zal worden door de natuurlijke uitstroom van de oudere garde. Het project toonde verrassend aan dat de lage instroom niet te wijten is aan de perceptie van de lage verloning en het slechte imago van het beroep, maar wel aan de werkuren en de werkomstandigheden.
 
Ander personeelsbeleid nodig
Om meer instroom te genereren, zal de sector volgens de onderzoekers een shift moeten maken van een klassiek loongericht personeelsbeleid naar een volwaardig HR-beleid dat verder gaat dan het aanwerven, aansturen en uitbetalen van hun chauffeurs. “De huidige initiatieven om het imago van het beroep te verbeteren, moeten worden verdergezet, aangevuld met een cocktail aan maatregelen: grootschalige (media)campagnes, opgezet door de transportfederaties en/of het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek, jobdagen georganiseerd door de transporteurs en sensibilisering van jongeren in het secundair technisch of beroepsonderwijs. Door inzicht te geven in de inhoud van de job, de benodigde kennis, de opleidingsmogelijkheden en de loopbaanperspectieven, wordt op continue basis interesse opgewekt bij jongeren en zij-instromers. Vervolgens komt de tweede uitdaging: de chauffeurs behouden.”
 
Begeleiding, doorgroeimogelijkheden, opleiding
Het onderzoek toont ook aan dat het loonzakje en een sporadisch contact met de planner niet langer voldoende zijn om chauffeurs aan het bedrijf te binden. Ook in de transportsector zijn medewerkers vragende partij voor meer work-life balance en loopbaanperspectieven. “Het huidige jaarlijks personeelsverloop van 10% tot 15% wordt onhoudbaar in een sector waar krapte heerst”, aldus de onderzoekers. “Een uitgekiend personeelsbeleid moet zich focussen op meer persoonlijke begeleiding, aandacht voor het welzijn van de chauffeurs, aantrekkelijke opleidingen en doorgroeimogelijkheden bieden.”
 
Applicatie voor dagelijks contact
Voor de begeleiding van de chauffeurs werd een nieuwe applicatie ontwikkeld. De ‘Perfect Driver’ app moet de communicatie en de band tussen de chauffeur en het bedrijf versterken en stelt tegelijkertijd een nieuwe hippe vorm van opleiding en bijscholing voor. Het huidige aanbod omvat klassiekers als ‘het verbeteren van het veilig rijgedrag’ tot recentere populaire topics als ‘gezondheid achter het stuur’. Volgens de initiatiefnemers varen ook de werkgevers er wel bij, “want via een dashboard kunnen zij de prestaties en het welbevinden van hun chauffeurs volgen. Zo kunnen ze waar nodig gericht bijkomende opleidingen aanbieden om de zwakkere punten te remediëren en de chauffeur naar een hoger niveau te brengen.”
De app werd uitgetest bij projectdeelnemers Trafuco en Xwift. De app is gebruiksklaar voor geïnteresseerde bedrijven en kan gratis worden gedownload via het ontwikkelde platform: www.nextgendriver.be.
 
Projectdeelnemers zijn: Eutraco, Snel Logistic Solutions, Gilbert De Clercq, Hertsens, H.Essers, SD Worx, Trafuco, Transport Gheys, Transport Mervielde, Transport Michiels, TVM Belgium, Van Moer Group en Xwift. Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Foto: VIL

Recente nieuwsberichten

Delhaize en Montea bouwen e-commerce home delivery center in Vorst

Vastgoedinvesteerder Montea bouwt voor Delhaize een nieuw home shop center op de voormalige Lipton-site in Vorst. De site aan de rand van Brussel, waar Delhaize een groot Home Delivery-klantenbestand heeft, is volgens de retailer de ideale uitvalsbasis om zijn klanten in het Brusselse beter te bedienen met nog versere producten, door de kortere afstand die moet worden afgelegd en producten die daardoor minder lang onderweg zijn.

‘Pallet Control Tower Online’ voor EPAL europallets is live

Pallet Control Tower (PCTO) is live gegaan. Het betreft een 24/7 online platform dat ‘collection’, ‘delivery’ en ‘matching’ van EPAL europallets zowel virtueel als fysiek mogelijk maakt, mede dankzij de in eigen huis ontwikkelde btw-vrije e-Credit.

Roboticaonderneming Magazino 100% in handen van Jungheinrich

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich neemt zijn landgenoot Magazino, een roboticaspecialist uit München, volledig over. Sinds 2020 bezit Jungheinrich aandelen van Magazino. Na de uitbreiding in 2022 waar het aandeelhouderschap tot 21,7% werd verhoogd, verwerft Jungheinrich nu alle aandelen van de oprichters en de voormalige medeaandeelhouders, waaronder Cellcom, Fiege Logistik en Körber.

Schoonmaakbedrijf Group-f beheert wagenpark met Webfleet

Group-f, gevestigd in Kontich, specialiseert zich naast particuliere schoonmaak en de reiniging van kantoren ook in de verhuur van hoogwerkers. De vloot van het familiebedrijf telt niet minder dan 250 voertuigen, waaronder bestelwagens, hoogwerkers, vrachtwagens en assets.

Dachser en Fercam stichten joint venture voor groupage en contractlogistiek in Italië

Logistiek dienstverlener Fercam gaat zijn divisies Distributie (groupage) en Logistiek (contractlogistiek) onderbrengen in een joint venture met Dachser onder de naam ‘Dachser & Fercam Italia S.r.l.’. Daarbij zal het aandeel van Dachser in de nieuwe onderneming 80% bedragen, terwijl Fercam AG 20% zal bezitten.

Nutreco versterkt digitale strategie met CloudSuite Food & Beverage van Infor

Nutreco, producent en handelaar in aquacultuur en dierenvoeding, heeft de Infor CloudSuite Food & Beverage geïmplementeerd. Door de overstap naar dat platform krijgt Nutreco niet alleen nieuwe functionaliteit, maar ook toegang tot technologie zoals artificiële intelligentie, process mining, en Robotic Process Automation.

Schrijf je nu in: Masterclass Voorraadbeheer

(Advertorial) De voorraden optimaal houden is voor veel bedrijven vandaag nog steeds een grote uitdaging. Met als gevolg heel wat overschotten en financieel verlies. Nochtans biedt een goed uitgekiende voorraad- en supply chain-strategie de oplossing voor een optimaal voorraadbeheer.

Dematic levert zijn grootste AutoStore-systeem in Groot-Brittannië

In 2021 nam de Britse onderneming Direct Corporate Clothing het bedrijf InCorporateWear over, om WWUGL te vormen. Sindsdien is WWUGL de grootste onafhankelijke leverancier van werkkleding, uniformen en persoonlijke beschermingsmiddelen in het Verenigd Koninkrijk.

Seamless Transition to E‑invoicing ‑ Comprehensive Guide (feat. Forrester)

(Advertorial) Alles weten over de aanstaande revolutie in e-facturatie? Volg dan zeker ons exclusieve webinar, met niemand minder dan Forrester als speciale gast. Niet te missen: ⦁ Begrijp de uitdagingen van e-facturatie en leer hoe je ze overwint.

Betrouwbaarheid. Gegarandeerd.

(Advertorial) Onze systemen zijn ontworpen voor maximale doorstroming, 24/7/365. Ons externe monitoringteam lost 90% van de systeemproblemen zonder fysieke tussenkomst. Kortom: we garanderen operationele beschikbaarheid, prestaties en geen hoofdpijn voor u. Klik hier voor meer informatie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.