Nieuw HR-beleid nodig om tekort aan chauffeurs te beëindigen

Met het project Chauffeur 4.0 onderzochten VIL en UHasselt hoe de transportsector het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs een halt kan toeroepen. De resultaten tonen aan dat de sector nood heeft aan een nieuw personeelsbeleid, met de nadruk op het welzijn van de chauffeur. De ontwikkelde app ‘Perfect Driver’ moet alvast nieuwe deuren openen.

Uitgangspunt van het project was het problematische chauffeurstekort dat de volgende jaren nog acuter zal worden door de natuurlijke uitstroom van de oudere garde. Het project toonde verrassend aan dat de lage instroom niet te wijten is aan de perceptie van de lage verloning en het slechte imago van het beroep, maar wel aan de werkuren en de werkomstandigheden.
 
Ander personeelsbeleid nodig
Om meer instroom te genereren, zal de sector volgens de onderzoekers een shift moeten maken van een klassiek loongericht personeelsbeleid naar een volwaardig HR-beleid dat verder gaat dan het aanwerven, aansturen en uitbetalen van hun chauffeurs. “De huidige initiatieven om het imago van het beroep te verbeteren, moeten worden verdergezet, aangevuld met een cocktail aan maatregelen: grootschalige (media)campagnes, opgezet door de transportfederaties en/of het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek, jobdagen georganiseerd door de transporteurs en sensibilisering van jongeren in het secundair technisch of beroepsonderwijs. Door inzicht te geven in de inhoud van de job, de benodigde kennis, de opleidingsmogelijkheden en de loopbaanperspectieven, wordt op continue basis interesse opgewekt bij jongeren en zij-instromers. Vervolgens komt de tweede uitdaging: de chauffeurs behouden.”
 
Begeleiding, doorgroeimogelijkheden, opleiding
Het onderzoek toont ook aan dat het loonzakje en een sporadisch contact met de planner niet langer voldoende zijn om chauffeurs aan het bedrijf te binden. Ook in de transportsector zijn medewerkers vragende partij voor meer work-life balance en loopbaanperspectieven. “Het huidige jaarlijks personeelsverloop van 10% tot 15% wordt onhoudbaar in een sector waar krapte heerst”, aldus de onderzoekers. “Een uitgekiend personeelsbeleid moet zich focussen op meer persoonlijke begeleiding, aandacht voor het welzijn van de chauffeurs, aantrekkelijke opleidingen en doorgroeimogelijkheden bieden.”
 
Applicatie voor dagelijks contact
Voor de begeleiding van de chauffeurs werd een nieuwe applicatie ontwikkeld. De ‘Perfect Driver’ app moet de communicatie en de band tussen de chauffeur en het bedrijf versterken en stelt tegelijkertijd een nieuwe hippe vorm van opleiding en bijscholing voor. Het huidige aanbod omvat klassiekers als ‘het verbeteren van het veilig rijgedrag’ tot recentere populaire topics als ‘gezondheid achter het stuur’. Volgens de initiatiefnemers varen ook de werkgevers er wel bij, “want via een dashboard kunnen zij de prestaties en het welbevinden van hun chauffeurs volgen. Zo kunnen ze waar nodig gericht bijkomende opleidingen aanbieden om de zwakkere punten te remediëren en de chauffeur naar een hoger niveau te brengen.”
De app werd uitgetest bij projectdeelnemers Trafuco en Xwift. De app is gebruiksklaar voor geïnteresseerde bedrijven en kan gratis worden gedownload via het ontwikkelde platform: www.nextgendriver.be.
 
Projectdeelnemers zijn: Eutraco, Snel Logistic Solutions, Gilbert De Clercq, Hertsens, H.Essers, SD Worx, Trafuco, Transport Gheys, Transport Mervielde, Transport Michiels, TVM Belgium, Van Moer Group en Xwift. Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Foto: VIL

Recente nieuwsberichten

Incore in handen van ICT Group

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.

Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.

Stow Group democratiseert automatisering van warehouses met Movu Robotics

Stow Group, producent en leverancier van opslagoplossingen en geautomatiseerde magazijnsystemen, doopt zijn afdeling ‘stow Robotics’ – opgericht in 2021 – om tot ‘Movu Robotics’. Met het nieuwe merk, ontwikkeld om zijn business unit Robotics te versterken, wil de aanbieder tegemoetkomen aan de toenemende vraag van klanten naar automatiserings- en roboticaoplossingen.

Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie

Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.

WMS Prolag World voortaan compatibel met alle gangbare browsers

De Duitse softwarefabrikant CIM lanceert een nieuwe gebruikersinterface voor zijn warehouse management systeem Prolag World. Bijzonder aan de nieuwe ontwikkeling is dat het WMS-pakket van CIM daardoor voortaan browseronafhankelijk en volledig compatibel is met alle moderne desktop browsers. De software biedt volgens de ontwikkelaars een hoge mate aan gebruikersvriendelijkheid, flexibiliteit en helpt ook tijd en kosten te besparen.

Faes lanceert vernieuwde slimme stapelsoftware Stackassist

Faes, leverancier van verpakkingsoplossingen op maat en ondersteuning bij het verbeteren van verpakkingsprocessen in de supply chain, heeft zijn softwareoplossing Stackassist opnieuw gelanceerd. De slimme webbased stapelsoftware, die ondertussen tien jaar bestaat, kreeg niet enkel een modernere look & feel mee, maar werd volgens Faes ook volledig aangepast aan de logistieke uitdagingen die zijn klanten ervaren. Daarmee wil het bedrijf uit het Nederlandse Reusel naar eigen zeggen een betaalbare stapel- en beladingstool bieden die geavanceerde functies combineert met flexibiliteit en gebruikersgemak.

Weiss Technik neemt twee AutoStore-systemen van Dematic in gebruik

Datalogic introduceert PowerScan 9600 Auto Range handscanners

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, stelt de PowerScan 9600 Auto Range serie voor. De handscanners in deze serie zijn ontworpen voor toepassingen in de detailhandel, productie en transport & logistiek. Paradepaardje van de nieuwe Auto Range serie is volgens Datalogic de scan engine. Deze zou moeiteloos barcodes kunnen lezen van vlakbij tot op een afstand van 20 meter, waardoor het een gamechanger wordt genoemd in magazijntoepassingen waar zowel dichtbij als op grote afstand moet worden gescand.

Prologis koopt 6,5 hectare grond nabij Breda voor bouw van duurzaam warehouse

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft 6,5 hectare aan grond aangekocht op het duurzame bedrijventerrein Business Centre Treeport (BCT) in Zundert, nabij Breda. Prologis zal er een warehouse ontwikkelen met een oppervlakte van 47.246m², dat naar verwachting een BREEAM ‘Excellent’ certificaat zal ontvangen. De bouw van Prologis Park Breda DC4 is onlangs gestart en zal medio 2024 voltooid zijn.

Volvo schaalt serieproductie van elektrische trucks in Gent op

Volvo Trucks verhoogt de volumes van elektrische trucks en schaalt op met de serieproductie van de Volvo FH, de Volvo FM en de Volvo FMX Electric in de fabriek in Gent.

Manhattan Associates vernieuwt functionaliteit voor retourmanagement

Manhattan Associates, leverancier van supply chain-oplossingen en -technologie, komt met vernieuwde returns management-functionaliteit die het retourproces voor zowel consumenten als retailers moet optimaliseren. “Voor consumenten is de winkelervaring tegenwoordig belangrijker dan de aanwezige producten”, klinkt het bij Manhattan. “Retourzendingen zijn een ongemak voor consumenten en een grote kostenpost voor retailers.” Daarom moet de verbeterde returns management-functionaliteit retailers helpen hun klanten ook een uitstekende ervaring te bieden na de verkoop, waardoor loyaliteit en winstgevendheid toenemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.