Nieuw HR-beleid nodig om tekort aan chauffeurs te beëindigen

Met het project Chauffeur 4.0 onderzochten VIL en UHasselt hoe de transportsector het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs een halt kan toeroepen. De resultaten tonen aan dat de sector nood heeft aan een nieuw personeelsbeleid, met de nadruk op het welzijn van de chauffeur. De ontwikkelde app ‘Perfect Driver’ moet alvast nieuwe deuren openen.

Uitgangspunt van het project was het problematische chauffeurstekort dat de volgende jaren nog acuter zal worden door de natuurlijke uitstroom van de oudere garde. Het project toonde verrassend aan dat de lage instroom niet te wijten is aan de perceptie van de lage verloning en het slechte imago van het beroep, maar wel aan de werkuren en de werkomstandigheden.
 
Ander personeelsbeleid nodig
Om meer instroom te genereren, zal de sector volgens de onderzoekers een shift moeten maken van een klassiek loongericht personeelsbeleid naar een volwaardig HR-beleid dat verder gaat dan het aanwerven, aansturen en uitbetalen van hun chauffeurs. “De huidige initiatieven om het imago van het beroep te verbeteren, moeten worden verdergezet, aangevuld met een cocktail aan maatregelen: grootschalige (media)campagnes, opgezet door de transportfederaties en/of het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek, jobdagen georganiseerd door de transporteurs en sensibilisering van jongeren in het secundair technisch of beroepsonderwijs. Door inzicht te geven in de inhoud van de job, de benodigde kennis, de opleidingsmogelijkheden en de loopbaanperspectieven, wordt op continue basis interesse opgewekt bij jongeren en zij-instromers. Vervolgens komt de tweede uitdaging: de chauffeurs behouden.”
 
Begeleiding, doorgroeimogelijkheden, opleiding
Het onderzoek toont ook aan dat het loonzakje en een sporadisch contact met de planner niet langer voldoende zijn om chauffeurs aan het bedrijf te binden. Ook in de transportsector zijn medewerkers vragende partij voor meer work-life balance en loopbaanperspectieven. “Het huidige jaarlijks personeelsverloop van 10% tot 15% wordt onhoudbaar in een sector waar krapte heerst”, aldus de onderzoekers. “Een uitgekiend personeelsbeleid moet zich focussen op meer persoonlijke begeleiding, aandacht voor het welzijn van de chauffeurs, aantrekkelijke opleidingen en doorgroeimogelijkheden bieden.”
 
Applicatie voor dagelijks contact
Voor de begeleiding van de chauffeurs werd een nieuwe applicatie ontwikkeld. De ‘Perfect Driver’ app moet de communicatie en de band tussen de chauffeur en het bedrijf versterken en stelt tegelijkertijd een nieuwe hippe vorm van opleiding en bijscholing voor. Het huidige aanbod omvat klassiekers als ‘het verbeteren van het veilig rijgedrag’ tot recentere populaire topics als ‘gezondheid achter het stuur’. Volgens de initiatiefnemers varen ook de werkgevers er wel bij, “want via een dashboard kunnen zij de prestaties en het welbevinden van hun chauffeurs volgen. Zo kunnen ze waar nodig gericht bijkomende opleidingen aanbieden om de zwakkere punten te remediëren en de chauffeur naar een hoger niveau te brengen.”
De app werd uitgetest bij projectdeelnemers Trafuco en Xwift. De app is gebruiksklaar voor geïnteresseerde bedrijven en kan gratis worden gedownload via het ontwikkelde platform: www.nextgendriver.be.
 
Projectdeelnemers zijn: Eutraco, Snel Logistic Solutions, Gilbert De Clercq, Hertsens, H.Essers, SD Worx, Trafuco, Transport Gheys, Transport Mervielde, Transport Michiels, TVM Belgium, Van Moer Group en Xwift. Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Foto: VIL

Recente nieuwsberichten

Datalogic lanceert PowerScanTM 9600 DPX-serie voor DPM-traceerbaarheid

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de PowerScanTM 9600 DPX-serie. Het betreft een industriële handscanner ontworpen voor ‘direct part marking’ (DPM)-toepassingen. De nieuwe serie robuuste scanners biedt verschillende functies en oplossingen voor bedrijven die te maken hebben met uitdagingen op het gebied van traceerbaarheid en leent zich onder meer voor toepassingen in de auto-industrie, de lucht- en ruimtevaart, elektronica, de bandensector en de gezondheidszorg.

Brown Thomas Arnotts verlaagt kosten en verbetert klantervaring met ZetesAthena

Brown Thomas Arnotts, een van de grootste luxeretailers van Ierland, versnelt zijn omnichannelgroei met de ZetesAthena In-Store Management Solution. De oplossing verbetert winkelactiviteiten en ‘click & collect’ diensten door winkelpersoneel te voorzien van intuïtieve software en realtime gegevens. Gevolgen van de implementatie zijn een betere klantervaring en een beter bedrijfsresultaat.

Simac Phi Data en BlooLoc bundelen krachten voor warehouse-efficiëntie

Simac Phi Data, gespecialiseerd in Smart Edge, is een strategisch partnership aangegaan met zijn Belgische sectorgenoot BlooLoc met als doel magazijnen efficiënter te helpen beheren. Met zijn yooBeeEYE-oplossing geeft BlooLoc logistiek verantwoordelijken een visueel overzicht van wat zich waar in een magazijn bevindt. De oplossing vormt volgens de partners een goede aanvulling op de logistieke oplossingen van Simac Phi Data voor voorraadbeheer en warehousing.

Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Güde bestelt automatisch miniloadmagazijn bij Jungheinrich

Güde GmbH laat Jungheinrich, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, een volautomatisch kleingoedmagazijn bouwen voor zijn productie-eenheid in Sauerland (Duitsland). De fabrikant van veerringen, gebogen draadonderdelen en schroef- en asborgingen wil zo zijn capaciteit uitbreiden en zijn processen stroomlijnen om op de voortdurende groei te kunnen reageren en zich op de toekomst voor te bereiden. Voorheen maakte het bedrijf alleen gebruik van handgestuurde hef- en magazijntrucks en rekinstallaties.

Dachser breidt opslagcapaciteit in Nederland uit

Logistiek dienstverlener Dachser gaat wederom een nieuw warehouse voor contractlogistiek in Waddinxveen in gebruik nemen. De bouw van het pand is in volle gang en wordt naar verwachting in juni 2024 opgeleverd. Het warehouse wordt gebouwd op het Distripark Doelwijk aan de A12, waar Dachser momenteel al met vier panden aanwezig is. Het nieuwe warehouse biedt ruimte voor 10.000 pallets, waardoor de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen komt.

Petit Forestier verkleint CO2-uitstoot met TMS van Generix Group

Petit Forestier is een Frans familiebedrijf, opgericht in 1907, dat gespecialiseerd is in koeltransport. Om zijn CO2-uitstoot te helpen verminderen en de prestaties van zijn transportactiviteiten te verbeteren doet het bedrijf een beroep op de TMS-oplossing van Generix Group.

E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen

De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.

Jungheinrich voorziet nieuwe trucks standaard van telemetrie

Jungheinrich rust alle nieuw bestelde trucks die in zijn Europese fabrieken worden geproduceerd voortaan standaard uit met telemetrie-eenheden. De trucks zijn dus af fabriek volledig ‘netwerkbaar’ en klaar voor intelligente integratie in het magazijn. Met behulp van het vlootmanagementsysteem Jungheinrich FMS kunnen klanten die gegevens gebruiken om hun vloot optimaal in te zetten. Om het Jungheinrich vlootmanagementsysteem te kunnen gebruiken is de Starter Kit beschikbaar. De Starter Kit heeft vijf kernfuncties: voorraadbeheer, locatiebeheer, gebruikersbeheer, draaiuren en de After Sales afdeling Call4Service.

Datalogic investeert in Oversonic Robotics

Medio 2023 berichtten we al over het partnership dat Datalogic – aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering – en Datasensing – een bedrijf uit de Datalogic Group dat gespecialiseerd is in o.a. sensoren en visuele systemen – sloten met Oversonic Robotics. Nu laat Datalogic weten dat het een minderheidsbelang in Oversonic Robotics heeft verworven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.