Nieuw HR-beleid nodig om tekort aan chauffeurs te beëindigen

Met het project Chauffeur 4.0 onderzochten VIL en UHasselt hoe de transportsector het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs een halt kan toeroepen. De resultaten tonen aan dat de sector nood heeft aan een nieuw personeelsbeleid, met de nadruk op het welzijn van de chauffeur. De ontwikkelde app ‘Perfect Driver’ moet alvast nieuwe deuren openen.

Uitgangspunt van het project was het problematische chauffeurstekort dat de volgende jaren nog acuter zal worden door de natuurlijke uitstroom van de oudere garde. Het project toonde verrassend aan dat de lage instroom niet te wijten is aan de perceptie van de lage verloning en het slechte imago van het beroep, maar wel aan de werkuren en de werkomstandigheden.
 
Ander personeelsbeleid nodig
Om meer instroom te genereren, zal de sector volgens de onderzoekers een shift moeten maken van een klassiek loongericht personeelsbeleid naar een volwaardig HR-beleid dat verder gaat dan het aanwerven, aansturen en uitbetalen van hun chauffeurs. “De huidige initiatieven om het imago van het beroep te verbeteren, moeten worden verdergezet, aangevuld met een cocktail aan maatregelen: grootschalige (media)campagnes, opgezet door de transportfederaties en/of het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek, jobdagen georganiseerd door de transporteurs en sensibilisering van jongeren in het secundair technisch of beroepsonderwijs. Door inzicht te geven in de inhoud van de job, de benodigde kennis, de opleidingsmogelijkheden en de loopbaanperspectieven, wordt op continue basis interesse opgewekt bij jongeren en zij-instromers. Vervolgens komt de tweede uitdaging: de chauffeurs behouden.”
 
Begeleiding, doorgroeimogelijkheden, opleiding
Het onderzoek toont ook aan dat het loonzakje en een sporadisch contact met de planner niet langer voldoende zijn om chauffeurs aan het bedrijf te binden. Ook in de transportsector zijn medewerkers vragende partij voor meer work-life balance en loopbaanperspectieven. “Het huidige jaarlijks personeelsverloop van 10% tot 15% wordt onhoudbaar in een sector waar krapte heerst”, aldus de onderzoekers. “Een uitgekiend personeelsbeleid moet zich focussen op meer persoonlijke begeleiding, aandacht voor het welzijn van de chauffeurs, aantrekkelijke opleidingen en doorgroeimogelijkheden bieden.”
 
Applicatie voor dagelijks contact
Voor de begeleiding van de chauffeurs werd een nieuwe applicatie ontwikkeld. De ‘Perfect Driver’ app moet de communicatie en de band tussen de chauffeur en het bedrijf versterken en stelt tegelijkertijd een nieuwe hippe vorm van opleiding en bijscholing voor. Het huidige aanbod omvat klassiekers als ‘het verbeteren van het veilig rijgedrag’ tot recentere populaire topics als ‘gezondheid achter het stuur’. Volgens de initiatiefnemers varen ook de werkgevers er wel bij, “want via een dashboard kunnen zij de prestaties en het welbevinden van hun chauffeurs volgen. Zo kunnen ze waar nodig gericht bijkomende opleidingen aanbieden om de zwakkere punten te remediëren en de chauffeur naar een hoger niveau te brengen.”
De app werd uitgetest bij projectdeelnemers Trafuco en Xwift. De app is gebruiksklaar voor geïnteresseerde bedrijven en kan gratis worden gedownload via het ontwikkelde platform: www.nextgendriver.be.
 
Projectdeelnemers zijn: Eutraco, Snel Logistic Solutions, Gilbert De Clercq, Hertsens, H.Essers, SD Worx, Trafuco, Transport Gheys, Transport Mervielde, Transport Michiels, TVM Belgium, Van Moer Group en Xwift. Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Foto: VIL

Recente nieuwsberichten

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.