Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Niet alleen performantie doorslaggevend

Hoe smart glasses het welzijn van medewerkers beïnvloeden

Tim Hilken, assistent-professor aan de Universiteit van Maastricht: “Mensen die soortgelijke technologie in het dagelijkse leven gebruiken, tonen meer vertrouwen in de smart glasses, halen er meer voordeel uit en ervaren een grotere jobtevredenheid.”

Toen Boeing in 1995 met ‘augmented reality’ experimenteerde om vliegtuigen te bouwen, leek het een kwestie van enkele jaren vooraleer elk bedrijf gebruik zou maken van smart glasses. Drie decennia later lijkt de grote doorbraak nog altijd uit te blijven. Hoewel de technologie reuzensprongen heeft gemaakt, gaan bedrijven niet massaal overstag. Onderzoekers van de Universiteit van Maastricht spitsten zich toe op het effect van smart glasses op het welzijn van de gebruikers. Affiniteit met technologie blijkt een doorslaggevende factor bij het al dan niet omarmen van augmented reality.

Augmented reality smart glasses (ARSG’s) krijgen al vele jaren een gouden toekomst toebedeeld. In de logistieke sector moeten ze helpen de efficiëntie en de nauwkeurigheid van het orderverzamelproces te verbeteren en een antwoord bieden op de snelle groei van het e-commercegebeuren. Industrieleiders als DHL, UPS, FedEx en DB Schenker onderkennen dat potentieel, wat resulteert in een verwachte wereldwijde jaarlijkse markgroei van 27,3 procent tussen 2025 en 2030. Zoomen we in op de Belgische supply chains, dan blijft het aantal succesvol uitgerolde projecten vooralsnog beperkt. Aan het efficiëntiepotentieel valt die sputterende integratiecurve nochtans niet toe te schrijven. Onderzoek van de Universiteit van Košice in Slovakije wees er in 2021 op dat picking met behulp van ARSG’s de productiviteit en snelheid van DHL respectievelijk 15 procent en 25 procent opkrikten. Bij Coca-Cola stegen de prestaties met 6 tot 8 procent en bij Intel nam de snelheid met 29 procent toe.

Effect op welzijn onderbelicht


Tim Hilken, assistent-professor aan de Universiteit van Maastricht, stelt dat ARSG’s de laboratoriumomgeving al enkele jaren ontgroeid zijn. “Er is een grote kruisbestuiving met de consumentenbeleving”, zegt hij. “Hoe meer we soortgelijke toestellen in het dagelijkse leven gebruiken, hoe sneller de producenten volgen en hoe beter de technologie. Het grootste potentieel zie ik weggelegd voor de training en ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers. Het aantal op de markt verkrijgbare toestellen neemt alleen maar toe en ook het software-ecosysteem verbreedt. De gaming wereld fungeert bijvoorbeeld als katalysator en maakt het gegeven minder futuristisch. Langs die weg treedt er een grotere aanvaarding op. Al resten er nog altijd bekommernissen op het vlak van privacy en controle.”

Terwijl de meeste studies zich voornamelijk op de prestatievoordelen van ARSG’s richten, focussen Tim Hilken en zijn collega’s Anne Windhausen, Jonas Helder, Dominik Mahr, Roberta di Palma en Lieven Quintens zich op het welzijn van de gebruikers. Ze genoten daartoe ondersteuning van LIOF, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Nederlands Limburg, de Maastricht University School of Business and Economics (SBE), het SBE DEXLab en het Brightlands Institute for Supply Chain Innovation.

Tim Hilken: “Eerder onderzoek toonde aan dat veel medewerkers zich zorgen maken over de psychologische risico’s van het gebruik van ARSG’s. Nadelige effecten op het welzijn leiden mogelijk tot weerstand. Studies die succesvolle en onsuccesvolle ARSG-implementaties vergeleken, wijzen op de betrokkenheid van medewerkers als onderscheidende factor: je hebt weinig aan een hogere performantie wanneer je medewerkers na verloop van tijd gedemotiveerd afhaken.”

shutterstock_1712828770

De integratie van ARSG’s brengt technische, organisatorische en ergonomische uitdagingen met zich mee.

Technologische affiniteit is doorslaggevend


De vorsers interviewden zowel magazijnmanagers als orderpickers. Daarnaast bouwden ze een minimagazijn in het universiteitslaboratorium. “Die testomgeving rustten we uit met rekken en te verzamelen items”, legt Tim Hilken uit. “Onze studenten fungeerden als panel. We bezorgden elke tester een lijst met te verzamelen items en stelden twee types smart glasses ter beschikking: een Vuzix en een HoloLens. De ene wees de medewerkers de weg aan de hand van pijlen, terwijl de andere meer generieke instructies gaf over de te bezoeken locaties. De testduur was met een dertigtal minuten eerder kort. Dat impliceert dat we het effect van de ASGR’s op de ergonomie slechts in heel beperkte mate konden meenemen.”

De resultaten bevestigen dat ARSG’s de efficiëntie van het orderverzamelen verbeteren en het aantal fouten verlagen. Bovendien toont het onderzoek aan dat ARSG’s de perceptie van welzijn verhogen in vergelijking met traditionele ondersteunende hulpmiddelen.

T. Hilken: “Toch leidt het gebruik van ARSG’s niet voor alle medewerkers tot een hogere werktevredenheid of een opgekrikte productiviteit. Mensen die vergelijkbare technologie in het dagelijkse leven gebruiken, tonen meer vertrouwen in de smart glasses, halen er meer voordeel uit en ervaren een grotere jobtevredenheid. Daartegenover staat dat ARSG’s voor mensen met een heel lage technische bekwaamheid meer kwaad dan goed kunnen doen en in sommige gevallen zelfs de productiviteit negatief beïnvloeden.”

Individuele aanpak


Die bevindingen onderstrepen dat je de implementatie van ARSG’s best afstemt op de individuele medewerker of groepjes medewerkers. Een ‘one-size-fits-all’-aanpak is niet aan de orde. “De integratie van ARSG’s brengt technische, organisatorische en ergonomische uitdagingen met zich mee”, aldus Tim Hilken. “De implementatie vereist bijscholing en omscholing om nieuwe methoden aan te leren en verouderde processen achter zich te laten. Zulke trainingsinitiatieven omvatten onder andere het gebruik van software en technieken om problemen op te lossen. Door medewerkers de nodige vaardigheden en kennis bij te brengen, kunnen bedrijven de vaardigheidskloof aanpakken en ARSG’s met succes integreren. Zo’n benadering leidt tot meer werktevredenheid, meer productiviteit en een grotere bereidheid om nieuwe technologieën toe te passen.”

Gezien de digitale mindset van nieuwe en toekomstige generaties medewerkers, lijkt de aanvaarding van smart glasses de volgende jaren nog te verbreden. “In dat opzicht dragen ze mogelijk zelfs bij tot de ‘employer branding’”, meent Tim Hilken. “Jonge medewerkers omarmen immers net die bedrijven die inzetten op nieuwe technologieën. Op onze campus vervolledigt de headset na de smartphone en laptop nu al de top drie van populairste digitale toestellen.”

Komt de grote doorbraak van smart glasses er alsnog? “De voordelen op het vlak van performantie zijn er nu al. Met de juiste benadering en onboarding creëer je een grotere aanvaarding bij je team. Met het oog op het comfort en de ergonomie van de medewerkers is het uiteraard ook een optie om de smart glasses een beperkt aantal uren per dag te gebruiken. Vanuit mijn perspectief zie ik dus verschillende positieve signalen”, besluit Tim Hilken.

KD

Smart glasses en oogklachten


Researchers van het University Medical Center Hamburg-Eppendorf onderzochten in 2024 de effecten van smart glasses op het gezichtsvermogen van 43 medewerkers bij twee Duitse bedrijven. Ze combineerden oogheelkundige onderzoeken en vragenlijsten. Bij het basisonderzoek waren de verschillen in gezichtsvermogen klein en statistisch niet significant. Toch ervoeren sommige personen een verslechtering, vooral in de gezichtsscherpte op korte afstand. Deelnemers ouder dan veertig jaar hadden 16,1 keer meer kans op een verslechtering in vergelijking met deelnemers jonger dan veertig. De meest gemelde oogklachten waren vermoeide ogen, wrijven en een branderig gevoel. De onderzoekers adviseerden om voor het gebruik van smart glasses een oogtest aan te bieden bij een bedrijfsarts.

Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.