NewCold: efficiënte automatisering van een XXL-diepvries warehouse

(Advertorial) De Nederlandse logistieke dienstverlener NewCold heeft in Burley, Idaho een van de grootste diepvriesmagazijnen van Noord-Amerika geopend. Het nieuwe distributiecentrum is sterk geautomatiseerd waardoor een hoge capaciteit aan een laag energieverbruik mogelijk is.

Voor veel professionele en amateurkoks zijn frietjes en McCain onafscheidelijk. Iedereen die in het Noordwesten van de VS diepgevroren aardappelproducten van dit familiebedrijf heeft gekocht, heeft hoogstwaarschijnlijk een verpakking in handen gehad die eerder in het XXL-diepvriesmagazijn in Burley was opgeslagen. Het ultramoderne distributiecentrum dat eind 2019 in deze kleine stad werd geopend, maakt heel wat indruk met zijn 42-meter hoog hoogbouwmagazijn en zijn state-of-the-art automatisering. 
 
Het fulfilmentcentrum dat jaarlijks zo’n 700.000 pallets verwerkt, is gebouwd in samenwerking met TGW. De exploitant is de Nederlandse dienstverlener NewCold, die een netwerk aan diepvriesmagazijnen beheert in de VS, Australië en Europa. De belangrijkste klant van het diepvriesmagazijn in Burley is de McCain Foods.
 
Diepvries expertise van TGW
TGW had tijdens het selectieproces een duidelijk voordeel. NewCold kende het portfolio en de diepvriesexpertise van TGW uit eerdere gezamenlijke projecten. “Automatisering is een van de sleutels om aan de behoeften van onze klanten te voldoen. Ze zijn volop bezig met het reorganiseren van hun toeleveringsketens om de grootst mogelijke efficiëntie en de laagst mogelijke kosten te bereiken”, legt Peter Verharen, Vice President Project Management bij NewCold uit. “Automatisering is de enige manier om de doorvoer te realiseren die de markt vraagt.”
 
Volgens NewCold bieden geautomatiseerde diepvriesmagazijnen nog veel meer voordelen. Zo kan de benodigde ruimte tot 60 procent worden verminderd in vergelijking met handmatige magazijnen – een belangrijk argument in gebieden waar grond schaars en/of duur is. Andere bepalende factoren zijn het tekort aan geschoolde arbeidskrachten en de verlaging van de operationele kosten. Volgens NewCold kunnen personeelskosten in een geautomatiseerd magazijn tot 65 procent lager liggen dan in een handmatig distributiecentrum, terwijl ook het energieverbruik met ongeveer 50 procent kan worden verminderd.
 
Aandacht voor de medewerkers

Michael Schedlbauer, Industry Manager Grocery Retail bij TGW bevestigt: “Naast duurzaamheid en toenemende eisen van de klant, is het tekort aan geschoolde arbeidskrachten de voornaamste reden waarom bedrijven hun temperatuurgecontroleerde magazijnen automatiseren. Een dergelijke stap loont in diepvrieslogistiek nog meer de moeite.”
 
Het vinden, opleiden en behouden van medewerkers heeft de hoogste prioriteit bij NewCold. “Onze medewerkers zijn voor ons net zo belangrijk als klantvriendelijkheid en winstgevendheid op lange termijn”, zegt Verharen. Daarom richt de logistieke dienstverlener zich op twee succesfactoren: een goed salaris en opleiding. Dat laatste gebeurt met behulp van innovatieve software en technologie.
 
Tot twee derde aan energiebesparing

Naast slimme strategieën is moderne technologie de sleutel tot aanzienlijke energiebesparingen. “Met een geautomatiseerd diepvriesrmagazijn kan men niet alleen de productiviteit verhogen, maar ook tot twee derde van de koelenergie besparen”, merkt Schedlbauer op.
 
Een hoge opslagdichtheid is een centraal uitgangspunt als het gaat om nieuwbouwprojecten. In vergelijking met handmatige systemen is de totale oppervlakte nodig voor een geautomatiseerd magazijn aanzienlijk kleiner. NewCold heeft slechts een oppervlakte van 47.250 vierkante meter nodig voor een opslaglocatie van 90.000 pallets, omdat de goederen door storage- en retrievalmachines naar de 14 niveaus worden gedistribueerd. De maximale doorvoersnelheid is 189 pallets per uur (gelijktijdige storage en retrieval). Het hoogbouwmagazijn wordt permanent op -25 graden Celsius gehouden, terwijl de temperatuur in de pickruimte tussen de -5 en -2 graden Celsius ligt.
 
Storage en retrieval is gebaseerd op het ‘dark warehouse-concept, waardoor energie wordt bespaard. Intelligente materiaalstroomcontroles beperken de bewegingen van het transportsysteem en het openen van de deuren tot een minimum.
 
De installatie in Burley stelde TGW voor de extra uitdaging om pallets specifiek voor de Amerikaanse markt te behandelen. Vrachtwagens leveren de goederen niet alleen op systeempallets aan, maar ook op zogenaamde ‘slip sheets’ van dunne kraftliner. In de goederenontvangstruimte verplaatsen vorkheftrucks alle leveringen naar systeempallets, waar ze worden gewogen en contour gecontroleerd. Daarna worden de ladingdragers opgeslagen. Een palletwisselapparaat zorgt voor het oderspecifiek ophalen van de goederen, of het nu gaat om systeempallets, klantenpallets of slipsheets.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2022/newcold-efficient-intralogistics-for-xxl-freezer

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich neemt nieuwe fabriek in Tsjechië officieel in gebruik

Leverancier van intralogistiek-oplossingen Jungheinrich heeft zijn nieuwste productievestiging voor hef- en magazijntrucks in Chomutov (Tsjechië) officieel geopend. Voortaan zal de productie van de reachtrucks met bewegende hefmast worden gecentraliseerd in de 37.000m² grote vestiging.

Amazon verpakt individuele items in papieren zakken op maat

Amazon test in Europa en de VS nieuwe verpakkingsmachines die op maat gemaakte papieren zakken maken voor individuele artikelen. Zo wil de e-commercegigant het verpakkingsvolume voor duizenden alledaagse artikelen verminderen.

DSV breidt healthcare cluster verder uit in North Sea Port

Logistiek dienstverlener DSV start met de bouw van een duurzaam magazijn van 110.000m² aan het Gentse Kluizendok. De focus ligt daarbij volledig op de opslag en distributie voor de healthcare sector. Denk hierbij aan materieel voor klinische proeven, geneesmiddelen, medische apparatuur, natuurlijke gezondheidsproducten, dierengeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.

H.Essers neemt Italiaanse transporteur Romano Trasporti over

Logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Italiaanse transportbedrijf Romano Trasporti over. Romano Trasporti heeft zijn thuisbasis in het zuiden van Italië, maar is zowel nationaal als internationaal actief, en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de healthcare sector. De familie Romano zocht naar eigen zeggen naar een gelijkgestemde partner om verdere stabiele groei mogelijk te maken. Voor H.Essers past de acquisitie in zijn groeistrategie om zijn logistieke healthcare netwerk in Italië uit te breiden en te versterken.

CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen

IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.

Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen

Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.

Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023

(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.

Maak kennis met Optimact op ICT & Logistiek 2023

(Advertorial) Zoals elk jaar is Optimact weer van de partij op ICT&Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht, dé hotspot voor technologische vernieuwing in de logistieke wereld. Onze focus? Bedrijven die kampen met voorraadproblemen en lange doorlooptijden laten zien dat het anders - en beter – kan met onze IT-oplossing. Met de juiste strategie en software kunnen alle spelers in de IT- en logistieke arena hun voorraadketen beheren én beheersen.

Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië

De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.

DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux

DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.