NewCold: efficiënte automatisering van een XXL-diepvries warehouse

(Advertorial) De Nederlandse logistieke dienstverlener NewCold heeft in Burley, Idaho een van de grootste diepvriesmagazijnen van Noord-Amerika geopend. Het nieuwe distributiecentrum is sterk geautomatiseerd waardoor een hoge capaciteit aan een laag energieverbruik mogelijk is.

Voor veel professionele en amateurkoks zijn frietjes en McCain onafscheidelijk. Iedereen die in het Noordwesten van de VS diepgevroren aardappelproducten van dit familiebedrijf heeft gekocht, heeft hoogstwaarschijnlijk een verpakking in handen gehad die eerder in het XXL-diepvriesmagazijn in Burley was opgeslagen. Het ultramoderne distributiecentrum dat eind 2019 in deze kleine stad werd geopend, maakt heel wat indruk met zijn 42-meter hoog hoogbouwmagazijn en zijn state-of-the-art automatisering. 
 
Het fulfilmentcentrum dat jaarlijks zo’n 700.000 pallets verwerkt, is gebouwd in samenwerking met TGW. De exploitant is de Nederlandse dienstverlener NewCold, die een netwerk aan diepvriesmagazijnen beheert in de VS, Australië en Europa. De belangrijkste klant van het diepvriesmagazijn in Burley is de McCain Foods.
 
Diepvries expertise van TGW
TGW had tijdens het selectieproces een duidelijk voordeel. NewCold kende het portfolio en de diepvriesexpertise van TGW uit eerdere gezamenlijke projecten. “Automatisering is een van de sleutels om aan de behoeften van onze klanten te voldoen. Ze zijn volop bezig met het reorganiseren van hun toeleveringsketens om de grootst mogelijke efficiëntie en de laagst mogelijke kosten te bereiken”, legt Peter Verharen, Vice President Project Management bij NewCold uit. “Automatisering is de enige manier om de doorvoer te realiseren die de markt vraagt.”
 
Volgens NewCold bieden geautomatiseerde diepvriesmagazijnen nog veel meer voordelen. Zo kan de benodigde ruimte tot 60 procent worden verminderd in vergelijking met handmatige magazijnen – een belangrijk argument in gebieden waar grond schaars en/of duur is. Andere bepalende factoren zijn het tekort aan geschoolde arbeidskrachten en de verlaging van de operationele kosten. Volgens NewCold kunnen personeelskosten in een geautomatiseerd magazijn tot 65 procent lager liggen dan in een handmatig distributiecentrum, terwijl ook het energieverbruik met ongeveer 50 procent kan worden verminderd.
 
Aandacht voor de medewerkers

Michael Schedlbauer, Industry Manager Grocery Retail bij TGW bevestigt: “Naast duurzaamheid en toenemende eisen van de klant, is het tekort aan geschoolde arbeidskrachten de voornaamste reden waarom bedrijven hun temperatuurgecontroleerde magazijnen automatiseren. Een dergelijke stap loont in diepvrieslogistiek nog meer de moeite.”
 
Het vinden, opleiden en behouden van medewerkers heeft de hoogste prioriteit bij NewCold. “Onze medewerkers zijn voor ons net zo belangrijk als klantvriendelijkheid en winstgevendheid op lange termijn”, zegt Verharen. Daarom richt de logistieke dienstverlener zich op twee succesfactoren: een goed salaris en opleiding. Dat laatste gebeurt met behulp van innovatieve software en technologie.
 
Tot twee derde aan energiebesparing

Naast slimme strategieën is moderne technologie de sleutel tot aanzienlijke energiebesparingen. “Met een geautomatiseerd diepvriesrmagazijn kan men niet alleen de productiviteit verhogen, maar ook tot twee derde van de koelenergie besparen”, merkt Schedlbauer op.
 
Een hoge opslagdichtheid is een centraal uitgangspunt als het gaat om nieuwbouwprojecten. In vergelijking met handmatige systemen is de totale oppervlakte nodig voor een geautomatiseerd magazijn aanzienlijk kleiner. NewCold heeft slechts een oppervlakte van 47.250 vierkante meter nodig voor een opslaglocatie van 90.000 pallets, omdat de goederen door storage- en retrievalmachines naar de 14 niveaus worden gedistribueerd. De maximale doorvoersnelheid is 189 pallets per uur (gelijktijdige storage en retrieval). Het hoogbouwmagazijn wordt permanent op -25 graden Celsius gehouden, terwijl de temperatuur in de pickruimte tussen de -5 en -2 graden Celsius ligt.
 
Storage en retrieval is gebaseerd op het ‘dark warehouse-concept, waardoor energie wordt bespaard. Intelligente materiaalstroomcontroles beperken de bewegingen van het transportsysteem en het openen van de deuren tot een minimum.
 
De installatie in Burley stelde TGW voor de extra uitdaging om pallets specifiek voor de Amerikaanse markt te behandelen. Vrachtwagens leveren de goederen niet alleen op systeempallets aan, maar ook op zogenaamde ‘slip sheets’ van dunne kraftliner. In de goederenontvangstruimte verplaatsen vorkheftrucks alle leveringen naar systeempallets, waar ze worden gewogen en contour gecontroleerd. Daarna worden de ladingdragers opgeslagen. Een palletwisselapparaat zorgt voor het oderspecifiek ophalen van de goederen, of het nu gaat om systeempallets, klantenpallets of slipsheets.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2022/newcold-efficient-intralogistics-for-xxl-freezer

Recente nieuwsberichten

Savoye en Innovecs sluiten partnership om supply chains te helpen verbeteren

Innovecs, een wereldwijd opererend IT-bedrijf voor de digitale transformatie, en Savoye, producent en integrator van (intra)logistieke oplossingen, hebben in het Verenigd Koninkrijk een strategisch partnership gesloten.

TVH vangt groei op met nieuw DC in Waregem

TVH, gespecialiseerd in onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines, investeert in een nieuw distributiecentrum voor zijn logistieke afdeling in Waregem. Het West-Vlaamse bedrijf zal uitbreiden met 50.000 vierkante meter, waardoor het 30 meter hoge distributiecentrum het grootste van TVH wordt.

Onderzoek naar logistiek vestigingsklimaat in België

Volgens een recent Europees onderzoek door logistiek en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International zal de Belgische vastgoedmarkt in 2024 stabiliseren. Na een forse terugval van 1,2 miljoen vierkante meter in 2022 naar (ingeschat) 920.000 vierkante meter in 2023 komt de opname dit jaar uit op 940.000 vierkante meter. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag. Voor het onderzoek bevroeg BCI de top van in Europa opererende logistiek vastgoedontwikkelaars en beleggers.

TTI doet een beroep op Swisslog voor AutoStore-implementatie

Supply chains en het bestelgedrag van klanten zijn de afgelopen drie jaar enorm veranderd. Voor TTI, een vooraanstaande distributeur van elektronische componenten met hoofdzetel in Fort Worth, Texas (VS), betekende dit dat het bedrijf zijn magazijnautomatisering snel moest uitbreiden.

Musgrave gaat voor groei met Adapto shuttletechnologie van Vanderlande

Musgrave, de toonaangevende Ierse detail- en groothandelaar in voedingsmiddelen, is eind 2023 operationeel gegaan met een geïntegreerde magazijnoplossing van Vanderlande, die onder andere bestaat uit het Adapto shuttle-based AS/RS (automatic storage and retrieval system). De oplossing is geïnstalleerd in de vestiging van Musgrave in het westen van Dublin en moet de toekomstige groeiambities van het bedrijf ondersteunen en het tekort aan arbeidskrachten helpen opvangen.

Michiel van Veen benoemd tot country manager UPS Benelux

De Nederlander Michiel van Veen is aangesteld als de nieuwe country manager voor UPS Benelux. In die rol is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de Small Package activiteiten en het bevorderen van bedrijfsontwikkeling en strategie binnen de Benelux regio.

Nieuw kantoor voor Ravas in België

Ravas, aanbieder van mobiele weegtechnologie, opent een nieuw kantoor in Lokeren.

Delaware Belux breidt senior leadershipteam uit

IT- en managementdienstverlener Delaware Belux verwelkomt drie nieuw benoemde partners in zijn senior leadershipteam: Sven Peleman, Stefaan Vandeputte en Francois Jaucot.

H.Essers voortaan ook een merk in de Nederlandse markt

De Nederlandse chemiebedrijven van Meeus Group en de Nederlandse logistiek dienstverleners Gebroeders Hoefnagels Transport en Verheul Transport gaan voortaan officieel verder onder de naam H.Essers. Daarmee wil de Belgische logistieke speler ook in Nederland uitgroeien tot een van de grootste merken in multimodale chemie- en infralogistiek. Door de eerder overgenomen bedrijven onder één sterke merknaam te verenigen, wil H.Essers zijn slagkracht en geografische spreiding op de logistieke markt accentueren.

Management buy-out bij Move Intermodal

Move Intermodal, gespecialiseerd in intermodaal vervoer, realiseert een management buy-out. CEO Luc Driessen die al sinds jaar en dag aan boord is bij het bedrijf met hoofdzetel in Genk, koopt de aandelen van Down 2 Earth Capital terug. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM faciliteert deze buy-out en neemt een minderheidsaandeel van 15%. Luc Driessen is meerderheidsaandeelhouder, de rest is verspreid over het directieteam van Move Intermodal en enkele private investeerders. Deze mijlpaal betekent volgens de betrokkenen meteen ook de start van verdere Europese groeiplannen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.