NewCold: efficiënte automatisering van een XXL-diepvries warehouse

(Advertorial) De Nederlandse logistieke dienstverlener NewCold heeft in Burley, Idaho een van de grootste diepvriesmagazijnen van Noord-Amerika geopend. Het nieuwe distributiecentrum is sterk geautomatiseerd waardoor een hoge capaciteit aan een laag energieverbruik mogelijk is.

Voor veel professionele en amateurkoks zijn frietjes en McCain onafscheidelijk. Iedereen die in het Noordwesten van de VS diepgevroren aardappelproducten van dit familiebedrijf heeft gekocht, heeft hoogstwaarschijnlijk een verpakking in handen gehad die eerder in het XXL-diepvriesmagazijn in Burley was opgeslagen. Het ultramoderne distributiecentrum dat eind 2019 in deze kleine stad werd geopend, maakt heel wat indruk met zijn 42-meter hoog hoogbouwmagazijn en zijn state-of-the-art automatisering. 
 
Het fulfilmentcentrum dat jaarlijks zo’n 700.000 pallets verwerkt, is gebouwd in samenwerking met TGW. De exploitant is de Nederlandse dienstverlener NewCold, die een netwerk aan diepvriesmagazijnen beheert in de VS, Australië en Europa. De belangrijkste klant van het diepvriesmagazijn in Burley is de McCain Foods.
 
Diepvries expertise van TGW
TGW had tijdens het selectieproces een duidelijk voordeel. NewCold kende het portfolio en de diepvriesexpertise van TGW uit eerdere gezamenlijke projecten. “Automatisering is een van de sleutels om aan de behoeften van onze klanten te voldoen. Ze zijn volop bezig met het reorganiseren van hun toeleveringsketens om de grootst mogelijke efficiëntie en de laagst mogelijke kosten te bereiken”, legt Peter Verharen, Vice President Project Management bij NewCold uit. “Automatisering is de enige manier om de doorvoer te realiseren die de markt vraagt.”
 
Volgens NewCold bieden geautomatiseerde diepvriesmagazijnen nog veel meer voordelen. Zo kan de benodigde ruimte tot 60 procent worden verminderd in vergelijking met handmatige magazijnen – een belangrijk argument in gebieden waar grond schaars en/of duur is. Andere bepalende factoren zijn het tekort aan geschoolde arbeidskrachten en de verlaging van de operationele kosten. Volgens NewCold kunnen personeelskosten in een geautomatiseerd magazijn tot 65 procent lager liggen dan in een handmatig distributiecentrum, terwijl ook het energieverbruik met ongeveer 50 procent kan worden verminderd.
 
Aandacht voor de medewerkers

Michael Schedlbauer, Industry Manager Grocery Retail bij TGW bevestigt: “Naast duurzaamheid en toenemende eisen van de klant, is het tekort aan geschoolde arbeidskrachten de voornaamste reden waarom bedrijven hun temperatuurgecontroleerde magazijnen automatiseren. Een dergelijke stap loont in diepvrieslogistiek nog meer de moeite.”
 
Het vinden, opleiden en behouden van medewerkers heeft de hoogste prioriteit bij NewCold. “Onze medewerkers zijn voor ons net zo belangrijk als klantvriendelijkheid en winstgevendheid op lange termijn”, zegt Verharen. Daarom richt de logistieke dienstverlener zich op twee succesfactoren: een goed salaris en opleiding. Dat laatste gebeurt met behulp van innovatieve software en technologie.
 
Tot twee derde aan energiebesparing

Naast slimme strategieën is moderne technologie de sleutel tot aanzienlijke energiebesparingen. “Met een geautomatiseerd diepvriesrmagazijn kan men niet alleen de productiviteit verhogen, maar ook tot twee derde van de koelenergie besparen”, merkt Schedlbauer op.
 
Een hoge opslagdichtheid is een centraal uitgangspunt als het gaat om nieuwbouwprojecten. In vergelijking met handmatige systemen is de totale oppervlakte nodig voor een geautomatiseerd magazijn aanzienlijk kleiner. NewCold heeft slechts een oppervlakte van 47.250 vierkante meter nodig voor een opslaglocatie van 90.000 pallets, omdat de goederen door storage- en retrievalmachines naar de 14 niveaus worden gedistribueerd. De maximale doorvoersnelheid is 189 pallets per uur (gelijktijdige storage en retrieval). Het hoogbouwmagazijn wordt permanent op -25 graden Celsius gehouden, terwijl de temperatuur in de pickruimte tussen de -5 en -2 graden Celsius ligt.
 
Storage en retrieval is gebaseerd op het ‘dark warehouse-concept, waardoor energie wordt bespaard. Intelligente materiaalstroomcontroles beperken de bewegingen van het transportsysteem en het openen van de deuren tot een minimum.
 
De installatie in Burley stelde TGW voor de extra uitdaging om pallets specifiek voor de Amerikaanse markt te behandelen. Vrachtwagens leveren de goederen niet alleen op systeempallets aan, maar ook op zogenaamde ‘slip sheets’ van dunne kraftliner. In de goederenontvangstruimte verplaatsen vorkheftrucks alle leveringen naar systeempallets, waar ze worden gewogen en contour gecontroleerd. Daarna worden de ladingdragers opgeslagen. Een palletwisselapparaat zorgt voor het oderspecifiek ophalen van de goederen, of het nu gaat om systeempallets, klantenpallets of slipsheets.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2022/newcold-efficient-intralogistics-for-xxl-freezer

Recente nieuwsberichten

Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Still breidt productgamma uit met NXV smallegangentruck

Met de NXV lanceert Still een nieuwe man-down smallegangentruck. Daarbij zet de producent hoog in op ergonomie. Zo is de truck voorzien van een ergonomische bestuurdersstoel met optionele kanteltechnologie, proportionele stoel- en voetplaatverstelling en de mogelijkheid om alle bedieningselementen aan de behoeften van de bestuurder aan te passen.

Logistics Capital Partners koopt logistieke site voor speculatief ontwikkelingsproject

Een jaar na de ontwikkeling van zijn eerste Belgische magazijn in Nijvel verwerft Logistics Capital Partners, een pan-Europees platform voor logistieke ontwikkeling en asset management, 6,6 hectare in Bilzen voor de speculatieve ontwikkeling van 42.100m².

DSV behaalt ROI van minder dan 6 maanden met Storeganizer

DSV, wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft in zijn multi-client magazijn in het Nederlandse Tholen het Storeganizer-opslagsysteem geïntegreerd. Storeganizer, dat wordt ondersteund door het Belgische conTeyor, is een opslagsysteem dat magazijnen in staat moet stellen meer kleine artikelen per oppervlakte op te slaan door het gebruik van de rackruimte te optimaliseren.

Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.

Kasper Deforche wordt nieuwe CEO voor JLL Belux

Vanaf 1 november 2021 zal Kasper Deforche de functie van CEO voor België en Luxemburg invullen bij vastgoedbedrijf JLL. Kasper Deforche is voormalig CEO van Wereldhave Belgium, een Gereglementeerde Vastgoed-vennootschap (GVV) genoteerd op Euronext Brussel, en was er verantwoordelijk voor het uitschrijven en aansturen van de strategie in een snel veranderende winkelvastgoedmarkt en het recente crisisbeheer tijdens de COVID-19-pandemie.

H.Essers betrekt duurzame nieuwe hoofdzetel

Vorige maand nam H.Essers zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik. Het nieuwe hoofdkantoor biedt plaats aan 135 medewerkers, maar kan zonder verbouwingen worden uitgebreid tot 185 medewerkers. Het gebouw bevindt zich op de bestaande site van de logistiek dienstverlener in Genk Noord.

Komatsu breidt wisselstukken magazijn uit

Komatsu is een Japanse producent van bouwmachines. Hun magazijn in België levert wisselstukken over heel Europa, Afrika en Midden-Oosten. Om de opslagcapaciteit van hun magazijn te verhogen, plaatste Komatsu in het verleden reeds 12 verticale plateauliften van Vanas.

Fost Plus zet met MyFost nieuwe stap in digitale transformatie van recyclageketen

Fost Plus heeft onder de naam MyFost een volledig vernieuwd aangiftesysteem gelanceerd. MyFost omvat een set tools en features waarmee bedrijven kunnen aangeven welke verpakkingen ze op de markt brengen. Op die manier dekken ze de kosten gelinkt aan de selectieve inzameling, sortering en recyclage van hun verpakkingen.

De vijf meest voorkomende problemen bij automatisering en hun oplossing

Vroeger waren geautomatiseerde processen leuk om te hebben, tegenwoordig struikelen we over praktische vraagstukken omdat we automatisering over de hele organisatie willen uitrollen. Volgens Claudia Lannes, solution engineering manager bij Celonis, bestaat het pad over het algemeen uit vijf stappen en uitdagingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.