NewCold: efficiënte automatisering van een XXL-diepvries warehouse

(Advertorial) De Nederlandse logistieke dienstverlener NewCold heeft in Burley, Idaho een van de grootste diepvriesmagazijnen van Noord-Amerika geopend. Het nieuwe distributiecentrum is sterk geautomatiseerd waardoor een hoge capaciteit aan een laag energieverbruik mogelijk is.

Voor veel professionele en amateurkoks zijn frietjes en McCain onafscheidelijk. Iedereen die in het Noordwesten van de VS diepgevroren aardappelproducten van dit familiebedrijf heeft gekocht, heeft hoogstwaarschijnlijk een verpakking in handen gehad die eerder in het XXL-diepvriesmagazijn in Burley was opgeslagen. Het ultramoderne distributiecentrum dat eind 2019 in deze kleine stad werd geopend, maakt heel wat indruk met zijn 42-meter hoog hoogbouwmagazijn en zijn state-of-the-art automatisering. 
 
Het fulfilmentcentrum dat jaarlijks zo’n 700.000 pallets verwerkt, is gebouwd in samenwerking met TGW. De exploitant is de Nederlandse dienstverlener NewCold, die een netwerk aan diepvriesmagazijnen beheert in de VS, Australië en Europa. De belangrijkste klant van het diepvriesmagazijn in Burley is de McCain Foods.
 
Diepvries expertise van TGW
TGW had tijdens het selectieproces een duidelijk voordeel. NewCold kende het portfolio en de diepvriesexpertise van TGW uit eerdere gezamenlijke projecten. “Automatisering is een van de sleutels om aan de behoeften van onze klanten te voldoen. Ze zijn volop bezig met het reorganiseren van hun toeleveringsketens om de grootst mogelijke efficiëntie en de laagst mogelijke kosten te bereiken”, legt Peter Verharen, Vice President Project Management bij NewCold uit. “Automatisering is de enige manier om de doorvoer te realiseren die de markt vraagt.”
 
Volgens NewCold bieden geautomatiseerde diepvriesmagazijnen nog veel meer voordelen. Zo kan de benodigde ruimte tot 60 procent worden verminderd in vergelijking met handmatige magazijnen – een belangrijk argument in gebieden waar grond schaars en/of duur is. Andere bepalende factoren zijn het tekort aan geschoolde arbeidskrachten en de verlaging van de operationele kosten. Volgens NewCold kunnen personeelskosten in een geautomatiseerd magazijn tot 65 procent lager liggen dan in een handmatig distributiecentrum, terwijl ook het energieverbruik met ongeveer 50 procent kan worden verminderd.
 
Aandacht voor de medewerkers

Michael Schedlbauer, Industry Manager Grocery Retail bij TGW bevestigt: “Naast duurzaamheid en toenemende eisen van de klant, is het tekort aan geschoolde arbeidskrachten de voornaamste reden waarom bedrijven hun temperatuurgecontroleerde magazijnen automatiseren. Een dergelijke stap loont in diepvrieslogistiek nog meer de moeite.”
 
Het vinden, opleiden en behouden van medewerkers heeft de hoogste prioriteit bij NewCold. “Onze medewerkers zijn voor ons net zo belangrijk als klantvriendelijkheid en winstgevendheid op lange termijn”, zegt Verharen. Daarom richt de logistieke dienstverlener zich op twee succesfactoren: een goed salaris en opleiding. Dat laatste gebeurt met behulp van innovatieve software en technologie.
 
Tot twee derde aan energiebesparing

Naast slimme strategieën is moderne technologie de sleutel tot aanzienlijke energiebesparingen. “Met een geautomatiseerd diepvriesrmagazijn kan men niet alleen de productiviteit verhogen, maar ook tot twee derde van de koelenergie besparen”, merkt Schedlbauer op.
 
Een hoge opslagdichtheid is een centraal uitgangspunt als het gaat om nieuwbouwprojecten. In vergelijking met handmatige systemen is de totale oppervlakte nodig voor een geautomatiseerd magazijn aanzienlijk kleiner. NewCold heeft slechts een oppervlakte van 47.250 vierkante meter nodig voor een opslaglocatie van 90.000 pallets, omdat de goederen door storage- en retrievalmachines naar de 14 niveaus worden gedistribueerd. De maximale doorvoersnelheid is 189 pallets per uur (gelijktijdige storage en retrieval). Het hoogbouwmagazijn wordt permanent op -25 graden Celsius gehouden, terwijl de temperatuur in de pickruimte tussen de -5 en -2 graden Celsius ligt.
 
Storage en retrieval is gebaseerd op het ‘dark warehouse-concept, waardoor energie wordt bespaard. Intelligente materiaalstroomcontroles beperken de bewegingen van het transportsysteem en het openen van de deuren tot een minimum.
 
De installatie in Burley stelde TGW voor de extra uitdaging om pallets specifiek voor de Amerikaanse markt te behandelen. Vrachtwagens leveren de goederen niet alleen op systeempallets aan, maar ook op zogenaamde ‘slip sheets’ van dunne kraftliner. In de goederenontvangstruimte verplaatsen vorkheftrucks alle leveringen naar systeempallets, waar ze worden gewogen en contour gecontroleerd. Daarna worden de ladingdragers opgeslagen. Een palletwisselapparaat zorgt voor het oderspecifiek ophalen van de goederen, of het nu gaat om systeempallets, klantenpallets of slipsheets.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2022/newcold-efficient-intralogistics-for-xxl-freezer

Recente nieuwsberichten

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.