Netwerkeffect zorgt voor slimmer procesbeheer in transport en logistiek

Transporeon is een partnership aangegaan met industrie-analist Adrian Gonzalez, voorzitter van Adelante SCM en oprichter van Talking Logistics, om het ‘Transportation Pulse Report 2021’ te lanceren. Dat rapport bundelt inzichten en aanbevelingen van industrieleiders over de hele wereld en schetst hoe de sector zich verder kan ontwikkelen door het netwerkeffect van end-to-end logistieke platformen te omarmen.

In het Transportation Pulse Report 2021 worden drie grote uitdagingen geïdentificeerd waarmee alle spelers in de sector worden geconfronteerd: lege ritten, wachttijden en CO2-uitstoot. Dat laatste is al een topprioriteit voor beleidsmakers die strijden tegen broeikasgassen in het transport.
In dit verband schetst het verslag hoe verladers, vervoerders, expediteurs en andere belanghebbenden uit de sector eenvoudigweg uitdagingen als lege ritten en lange wachttijden kunnen aanpakken door een netwerkgerichte aanpak en deelname aan de platformeconomie. “De nabije toekomst van onze industrie gaat niet over nieuwe dingen zoals onbemande trucks, bezorgrobots, drones en hyperloop. We moeten beter aansluiten en nauwer samenwerken om netwerkeffecten te benutten”, meent Adrian Gonzalez. “Het is in het belang van iedereen voor operationele verbetering. En het verhogen van de efficiëntie is nog steeds de sleutel tot het bereiken van hogere marges in de transport en logistiek.” 
 
Door de antwoorden van meer dan 300 supply chain en logistieke professionals wereldwijd te analyseren, laat het rapport een belangrijk verschil zien tussen verladers en vervoerders/3PL’s (logistieke dienstverleners). Beide richten zich op verschillende industriële trends. Bij de verladers kreeg “een grotere zichtbaarheid van de realtime vraag, tarieven en capaciteit” het hoogste percentage van ‘#1 Desired Outcome’ stemmen (20%). Bij de vervoerders/3PL’s staat “reduceer/elimineer lege kilometers” bovenaan de lijst (20%).
Bovendien is bijna twee derde van de respondenten (65%) van mening dat er “veel” of “zeer veel” ruimte voor verbetering is in de manier waarop de transportprocessen op dit moment worden ontworpen en beheerd. Minder dan één op de tien (7%) gelooft dat er slechts “weinig” of “zeer weinig” ruimte voor verbetering is.
 
Op basis van die bevindingen willen Adrian Gonzalez en Transporeon ondersteuning bieden bij het realiseren van netwerkeffecten die nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken: een slimmer beheer van processen in transport en logistiek, met als resultaat minder lege ritten, kortere wachttijden en een vermindering van de CO2-uitstoot.
Het volledige rapport kan op de website van Transporeon worden gedownload.

Recente nieuwsberichten

IT-bedrijf zweert bij ‘no cure, no pay’

Het jonge Gentse IT-bedrijf DMVH gaat er prat op dat een IT-project pas geslaagd is wanneer het resultaat aan alle verwachtingen beantwoordt. Daarbij steekt de IT-nieuwkomer zelf zijn nek uit: “zonder oplossing, geen factuur”, klinkt het. Oprichters Koen De Mol (DM) en Ben Van Hees (VH) geloven dat een IT-integratie sneller, efficiënter, pijnlozer en dus ook goedkoper kan. Daarvan wisten ze ook David Geens (ex-Nucleus) te overtuigen.

Performance Portal van Trimble is vernieuwd

Trimble Transport & Logistics ontwikkelt boordcomputers, draadloze communicatietools en webgebaseerde backoffice applicaties voor grote en kleine bedrijven in de logistieke sector. Met zijn Performance Portal biedt Trimble een holistisch overzicht van de prestaties van zowel chauffeurs als vrachtauto’s.

Nieuws van TomTom

Er vallen verschillende nieuwtjes te rapen bij TomTom. Zo wordt er een nieuwe versie gelanceerd van Road Event Reporter, een webgebaseerde tool voor het doorgeven van wegafsluitingen, werkzaamheden en -evenementen. Met de applicatie kunnen o.a.

Aventeon integreert betaaloplossing in software voor last mile distributie

Aventeon is aanbieder van de softwareoplossing Logistics.ONE en is actief binnen de driehoek transport, value added services en service logistiek. Om het werkproces van bezorgers en chauffeurs te vergemakkelijken heeft Aventeon nu de integratie gerealiseerd met de myPOS mobiele betaalterminal.

Transbox United omgedoopt tot Contargo Transbox

Containerbedrijf Transbox United gaat voortaan verder onder de naam Contargo Transbox. Daarmee wil het bedrijf zich als onderdeel van het Europese containernetwerk van de Contargo-groep profileren. “Twee jaar geleden hebben wij de aandelen van United Container Transport in de joint venture Transbox United overgenomen”, aldus Michel van Meurs, regionaal salesmanager westelijke zeehavens (foto).

Dematic lanceert micro-fulfillment oplossing

Met de nieuwe automatiseringsoplossing van Dematic moeten klanten met een hoge omloopsnelheid snel en flexibel alle klantorders vanuit kleine opslagruimtes kunnen verwerken. Daarmee kunnen ze lokaal beschikbare ruimte maximaal benutten om op een winstgevende wijze invulling te geven aan de omnichannel distributiestrategie en e-commerce orders van klanten binnen enkele uren te leveren.

Kuehne + Nagel breidt Pharma Hub in België uit

Sinds de recente uitbreiding is het distributiecentrum voor farma in Geel een van de grootste binnen het wereldwijde PharmaChain netwerk van Kuehne + Nagel. Dat netwerk omvat wereldwijd meer dan 220 operaties, 600.000m² sectorspecifieke magazijnruimte en een team van speciaal opgeleide operatoren.

Cotap neemt logistiek in eigen handen met MendriX

De Nederlandse leverancier van vloeren Cotap staat voortaan zelf in voor de regie van zijn logistieke processen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op TMS van MendriX. Cotap is een van de grootste leveranciers van vloeren in Nederland. Het bedrijf levert met 125 medewerkers vloeren aan ruim 1000 klanten (woonspeciaalzaken, parketspeciaalzaken en grootschalige ketens) in Nederland, België en Luxemburg.

Capgemini opent nieuw Idean kantoor in Brussel

Capgemini, wereldwijd aanbieder van consulting-, technologie- en outsourcingdiensten, heeft een nieuw Idean kantoor geopend in Brussel. Idean is een snelgroeiend designbureau, met hoofdkantoor in Palo Alto, dat digitale strategieën en ervaringen creëert.

Online supermarkt Picnic legt zonnepanelen op bezorgwagens

Het Nederlandse bedrijf Picnic legt zich al een viertal jaar toe op het gratis bezorgen van boodschappen wanneer het de klant het beste uitkomt. Daarbij zet het bedrijf elektrische bezorgwagens in. Om het bezorgen van boodschappen zo duurzaam mogelijk te maken, gaat het bedrijf onder de naam ‘Picnic Solar, de daken van zijn bezorgwagens nu van zonnepanelen voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.