Netwerkeffect zorgt voor slimmer procesbeheer in transport en logistiek

Transporeon is een partnership aangegaan met industrie-analist Adrian Gonzalez, voorzitter van Adelante SCM en oprichter van Talking Logistics, om het ‘Transportation Pulse Report 2021’ te lanceren. Dat rapport bundelt inzichten en aanbevelingen van industrieleiders over de hele wereld en schetst hoe de sector zich verder kan ontwikkelen door het netwerkeffect van end-to-end logistieke platformen te omarmen.

In het Transportation Pulse Report 2021 worden drie grote uitdagingen geïdentificeerd waarmee alle spelers in de sector worden geconfronteerd: lege ritten, wachttijden en CO2-uitstoot. Dat laatste is al een topprioriteit voor beleidsmakers die strijden tegen broeikasgassen in het transport.
In dit verband schetst het verslag hoe verladers, vervoerders, expediteurs en andere belanghebbenden uit de sector eenvoudigweg uitdagingen als lege ritten en lange wachttijden kunnen aanpakken door een netwerkgerichte aanpak en deelname aan de platformeconomie. “De nabije toekomst van onze industrie gaat niet over nieuwe dingen zoals onbemande trucks, bezorgrobots, drones en hyperloop. We moeten beter aansluiten en nauwer samenwerken om netwerkeffecten te benutten”, meent Adrian Gonzalez. “Het is in het belang van iedereen voor operationele verbetering. En het verhogen van de efficiëntie is nog steeds de sleutel tot het bereiken van hogere marges in de transport en logistiek.” 
 
Door de antwoorden van meer dan 300 supply chain en logistieke professionals wereldwijd te analyseren, laat het rapport een belangrijk verschil zien tussen verladers en vervoerders/3PL’s (logistieke dienstverleners). Beide richten zich op verschillende industriële trends. Bij de verladers kreeg “een grotere zichtbaarheid van de realtime vraag, tarieven en capaciteit” het hoogste percentage van ‘#1 Desired Outcome’ stemmen (20%). Bij de vervoerders/3PL’s staat “reduceer/elimineer lege kilometers” bovenaan de lijst (20%).
Bovendien is bijna twee derde van de respondenten (65%) van mening dat er “veel” of “zeer veel” ruimte voor verbetering is in de manier waarop de transportprocessen op dit moment worden ontworpen en beheerd. Minder dan één op de tien (7%) gelooft dat er slechts “weinig” of “zeer weinig” ruimte voor verbetering is.
 
Op basis van die bevindingen willen Adrian Gonzalez en Transporeon ondersteuning bieden bij het realiseren van netwerkeffecten die nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken: een slimmer beheer van processen in transport en logistiek, met als resultaat minder lege ritten, kortere wachttijden en een vermindering van de CO2-uitstoot.
Het volledige rapport kan op de website van Transporeon worden gedownload.

Recente nieuwsberichten

Picavi verzorgt wereldwijde uitrol van pick-by-vision smart glasses vanop afstand

Het Amerikaanse Neovia Logistics is momenteel bezig met de wereldwijde uitrol van smart glasses in zijn vestigingen. Opvallend aan het project is dat de ondersteuning bij de installatie – gezien de huidige coronapandemie – vanop afstand gebeurt door het team van Picavi, leverancier van pick-by-vision-systemen.

Descartes Analytics biedt inzicht in logistieke en supply chain data

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de logistiek, lanceert met ‘Descartes Analytics’ een nieuwe oplossing voor logistieke en supply chain activiteiten. Descartes Analytics biedt klanten de mogelijkheid voor analyse en rapportage van de grote hoeveelheid data die ze uit andere Descartes-oplossingen verkrijgen.

Shippeo-tool monitort real-time herstel van Covid-19 per sector

Shippeo, aanbieder van oplossingen voor supply chain visibiliteit, heeft een tool ontwikkeld om het Covid-19 herstel per sector live te monitoren. De ‘Supply Chain Recovery Map’ biedt actueel inzicht in het economische herstel per sector, gebaseerd op data van ruim 3.000 fabrieken en magazijnen in Europa, met bijbehorende transportation flows.

Phi Data lanceert SmartProximity voor safety distancing op de werkvloer

Phi Data, ontwikkelaar en integrator van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie- en lokalisatie, lanceert met SmartProximity, een gebruiksklare oplossing om safety distancing op de werkvloer te ondersteunen en op te volgen.

PostNL bouwt eerste sorteer- en distributiecentrum in België

Om verder in te spelen op de groeiende e-commerce markt, start PostNL met de bouw van een hoogtechnologisch sorteer- en distributiecentrum in Willebroek. In 2019 nam PostNL al drie hoogtechnologische sorteer- en distributiecentra in gebruik in Nederland.

Renovatie en uitbreiding River Terminal Wielsbeke gestart

De Vlaamse Waterweg nv en POM West-Vlaanderen zijn van start gegaan met de verdere renovatie en uitbreidingswerken van de binnenvaartterminal in Wielsbeke. River Terminal Wielsbeke is een regionaal overslagcentrum langs de Leie. In dit overslagcentrum worden goederen gestockeerd en wisselen ze van transportmiddel, bijvoorbeeld van vrachtwagen naar binnenschip of omgekeerd.

PostNL neemt minderheidsbelang in healthcare-tak van CB

Nog nieuws van PostNL is dat het voornemens is een partnership aan te gaan met logistiek dienstverlener CB. Vanuit het nieuwe partnership ‘CB Healthcare’ willen PostNL en CB intensiever gaan samenwerken en klanten in de zorgsector voorzien van een breed aanbod aan logistieke oplossingen, zoals de levering van wondzorgproducten en incontinentiemateriaal aan huis en bij zorginstellingen.

PwC drijft samen met Cognite en OutSystems industriële digitalisering op

PwC, Cognite en OutSystems hebben een strategisch partnership gesloten om klanten in de maakindustrie en energie- en nutssectoren te voorzien van oplossingen voor digitale transformatie. Met het partnership willen ze datawetenschappers en ingenieurs in die sectoren de mogelijkheid bieden om applicaties te ontwikkelen waarbij data effectief worden ingezet door ze uit complexe datapijplijnen te halen en ze te contextualiseren.

Inther Group lanceert oplossing voor Falsified Medicines Directive

Sinds 2019 moet elke verpakking van een voorschriftplichtig geneesmiddel voorzien zijn van een uniek serienummer dat is vastgelegd in een centrale Europese database. Die Europese richtlijn, Falsified Medicines Directive (FMD), moet de omloop van vervalste geneesmiddelen tegengaan.

Petfood e-tailer Zoomalia breidt intralogistiek uit met Boa Concept

Zoomalia, dat in 2009 door de huidige CEO Pierre-Adrien Thollet werd opgericht, realiseerde in 2019 een groei van 60% met een omzet van bijna 40 miljoen euro. Om aan de blijvende groei en het toenemende aantal bestellingen te kunnen blijven voldoen, besloot de Franse e-tailer gespecialiseerd in de online verkoop van dierenvoeding, zijn intralogistieke installatie uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.