Nederlandse transportsector kampt met personeelstekort
In onze nieuwsbrief van dinsdag 12 september brachten we verslag uit van de Manpower Barometer Q4/2017, die voorzag dat de aanwervingen binnen de sector Transport, logistiek en communicatie in ons land het volgende kwartaal erg beperkt zullen zijn.
Een prognose die geheel in contrast blijkt te staan met de bevindingen van de Nederlanders. De laatste conjunctuurenquête van Transport en Logistiek Nederland (TLN) wijst namelijk op een nijpend tekort aan arbeidskrachten bij de Nederlandse transportondernemingen.
Uit de conjunctuurenquête van TNL blijkt dat de bedrijvigheid in de Nederlandse transportsector het hoogste punt in zes jaar tijd bereikt, onder meer dankzij de aantrekkende economie.
De deelmarkten die het meest van de groei profiteren, zijn de sierteeltsector en het vervoer van bouwmaterialen. Ook het tank-/silovervoer en geconditioneerd transport deden het goed in het tweede kwartaal. De internationale bedrijvigheid laat een stijgende lijn zien. Hier geven de transporteurs voor het eerst in meerdere jaren een cijfer boven de 8,0.
Het omzetniveau stijgt ten opzichte van het voorgaande kwartaal en het winstniveau stijgt naar het hoogste punt sinds eind 2015. Volgens TLN is dat zeker nodig, want in de komende jaren komen er nog stevige investeringen in onder andere duurzaam en schoner materieel aan.
Aan die heropleving zit evenwel een keerzijde, want het tekort aan personeel wordt steeds groter. Bijna 40% van de Nederlandse transportondernemingen meldden voor het tweede kwartaal een tekort aan arbeidskrachten.
Onder meer door de vergrijzing en de sterk aantrekkende arbeidsmarkt kampt de sector, net nu ze weer opkrabbelt na de crisis, met een enorme krapte op de arbeidsmarkt. De vacaturegraad is op het hoogste punt in bijna 10 jaar. Ondanks allerlei succesvolle wervingstrajecten blijft het lastig voldoende bekwaam personeel te vinden.