NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge

De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten. “Onze verbinding met het spoor maakt ons transport nog efficiënter en duurzamer. Het is ook een antwoord op het nijpende chauffeurstekort”, vult Nicolas Dehaemers, oprichter en zaakvoerder van NDQ, aan.

Toen Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur NDQ in 2004 oprichtten, beschikten ze over drie oude opleggers. Vandaag telt de onderneming 600 trailers. In de drie jaar volgend op de Brexit in 2020, wist NDQ zijn transporten naar het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. Dagelijks vertrekken er nu 100 opleggers naar het VK. Daarbij voorziet NDQ transport van goederen voor uiteenlopende sectoren: van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal, van FMCG tot automotive.
De investeringen in nieuwe trailers, geïntegreerde IT-systemen en het magazijn met spoorverbinding liepen in totaal op tot 15 miljoen euro. “Onze focus op export naar het VK heeft gezorgd voor groei en die willen we verder uitbouwen”, zegt Nicolas Dehaemers. Het nieuwe magazijn, waar goederen kunnen worden overgeladen en waar ook kan worden gestockeerd, past in dat groeiverhaal.
 
Dankzij de spoorverbinding – het spoor loopt letterlijk tot binnen in het magazijn – kunnen goederen met de trein in Zeebrugge worden geleverd om vervolgens op trailers te worden geladen die naar het Verenigd Koninkrijk worden verscheept. Omgekeerd kunnen goederen afkomstig van over het Kanaal op treinen worden geladen die vervolgens per spoor over heel Europa kunnen worden getransporteerd.
De CEO is ervan overtuigd op die manier een enorme efficiëntiewinst te halen. “Deze connectie geeft ons ook de mogelijkheid om klanten aan te trekken van wie het magazijn zelf ook met het spoor verbonden is. Daardoor kunnen we nog grotere volumes verwerken en onze verdere groeiambities waarmaken.” Momenteel lopen er gesprekken met diverse nieuwe partners die ook met het spoor geconnecteerd zijn.
 
Tot besluit geeft Nicolas Dehaemers aan dat de transporten dankzij de spoorverbinding voortaan ook veel duurzamer kunnen verlopen. “Veel van onze klanten hebben daar, veel meer dan vroeger, oog voor. Onze connectie met het spoor haalt uiteindelijk vrachtwagens van de weg. En het is voor ons ook een antwoord op het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs, toch een probleem in onze sector.”
Foto: NDQ – Leyla Hesna

Recente nieuwsberichten

Dematic wordt AGV-reus na integratie van Egemin Automation

Na de overname door de Kion Group heeft Dematic de plannen aangekondigd voor de integratie van Egemin Automation in zijn organisatie. De integratie zal tegen eind 2017 worden voltooid en zal resulteren in de grootste aanbieder van automatisch geleide voertuigen (AGV).

Snel en efficiënt orders tegelijkertijd verzamelen met Pcdata’s PickCart!

Met de PickCart van Pcdata beschikt u over een eenvoudig en flexibel muti-orderpicksysteem. Het systeem biedt u een hogere productiviteit en betere kwaliteit dan andere orderpick technologieën zoals barcodescanning of voicepicking. De software berekent de meest optimale looproute door het warehouse en laat onnodig lange loopafstanden tot de verledentijd behoren.

Lifé Pharma verkrijgt transparantie met Qlik Sense van Credon

Lifé Pharma is een Waalse coöperatie die voor een netwerk van meer dan 300 zelfstandige apothekers in Wallonië optreedt als groothandelaar in geneesmiddelen en medische producten. Het bedrijf worstelde met het hoge tempo van digitalisering in de sector.

Hyster lanceert nieuwe meeloopstapelaar van 2 ton

De stapelaar is geschikt om pallets te stapelen en op te pakken uit stellingen tot een hoogte van 4 meter. De fabrikant noemt de S2.0 in het bijzonder geschikt voor het gebruik in magazijnen van doe-het-zelfzaken, kleinschalige opslag of productieactiviteiten met zware lasten.

Eerste paal logistiek centrum DB Schenker in Venlo

Op ‘Trade Port Noord’ in het Nederlands Limburgse Venlo werd vorige week het officiële startschot gegeven voor de bouw van een nieuw logistiek centrum. Op de logistieke hotspot bouwt Willy Naessens Nederland in opdracht van WDP een logistiek centrum van ongeveer 50.000 vierkante meter voor logistiek dienstverlener Schenker Logistics BeNeLux.

Onderzoek Descartes onderstreept belang van EDI

Tachtig procent van de Belgische en Nederlandse producenten, leveranciers, retailers en logistiek dienstverleners noemt electronic data interchange (EDI) een bedrijfskritische voorziening binnen de organisatie. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes Systems Group bij 140 bedrijven in België en Nederland.

8 redenen waarom u Supply Chain Innovations niet mag missen

1. 5 prominente keynote sprekers die het voornamelijk zullen hebben over de toekomst van supply chain management. 2. Meer dan 30 high level, niet commerciële uiteenzettingen met onder meer praktijkcases van Grand Vision, Everlam, Yusen Logistics, Bleckmann, New Valmar, Daikin, Barco, Tereos, AZ Groeninge, TVH Parts, Igepa, Ontex, PFS Liege, Bekaert, Dreamland, Dreamby & Collishop, JB De Decker, Sunny Europe, Heineken, Spaas, Fujifilm, Atlas Copco, Deventer Profielen, Chocolate World, H. Jagtenberg Plastics, Suitsupply,… 3.

Supply Chain Innovations – Maak kennis met het nieuwe shuttle-based distributiecentrum van TVH

De Supply Chain Innovations op 23 maart 2017 in Antwerp Expo is dé ideale ontmoetingsplaats voor de logistieke professional. Binnen één dag bent u weer volledig op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van Supply Chain Management.

IBM en Maersk brengen blockchainoplossing voor logistieke sector

IBM en Maersk werken samen aan een blockchainoplossing die het papierwerk rondom de wereldwijde supply chain digitaliseert. De oplossing moet tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld helpen managen en volgen, moet terug transparantie brengen in alle onderdelen van de logistieke keten en moet de veilige uitwisseling van informatie tussen handelspartners garanderen.

Boa Concept introduceert Plug-and-Carry 2.0

Daarmee brengt de aanbieder vijf jaar na de lancering van het eerste Plug-and-Carry-systeem nu een nieuwe generatie slimme modulaire transportbanden op de markt. Het nieuwe Plug-and-Carry 2.0-ontwerp moet zijn gebruikers nog autonomer maken: de configuratie is vereenvoudigd, het aantal losse onderdelen van de modulaire elementen is teruggebracht en bij het ontwerp is rekening gehouden met praktijkervaringen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.