NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge

De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten. “Onze verbinding met het spoor maakt ons transport nog efficiënter en duurzamer. Het is ook een antwoord op het nijpende chauffeurstekort”, vult Nicolas Dehaemers, oprichter en zaakvoerder van NDQ, aan.

Toen Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur NDQ in 2004 oprichtten, beschikten ze over drie oude opleggers. Vandaag telt de onderneming 600 trailers. In de drie jaar volgend op de Brexit in 2020, wist NDQ zijn transporten naar het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. Dagelijks vertrekken er nu 100 opleggers naar het VK. Daarbij voorziet NDQ transport van goederen voor uiteenlopende sectoren: van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal, van FMCG tot automotive.
De investeringen in nieuwe trailers, geïntegreerde IT-systemen en het magazijn met spoorverbinding liepen in totaal op tot 15 miljoen euro. “Onze focus op export naar het VK heeft gezorgd voor groei en die willen we verder uitbouwen”, zegt Nicolas Dehaemers. Het nieuwe magazijn, waar goederen kunnen worden overgeladen en waar ook kan worden gestockeerd, past in dat groeiverhaal.
 
Dankzij de spoorverbinding – het spoor loopt letterlijk tot binnen in het magazijn – kunnen goederen met de trein in Zeebrugge worden geleverd om vervolgens op trailers te worden geladen die naar het Verenigd Koninkrijk worden verscheept. Omgekeerd kunnen goederen afkomstig van over het Kanaal op treinen worden geladen die vervolgens per spoor over heel Europa kunnen worden getransporteerd.
De CEO is ervan overtuigd op die manier een enorme efficiëntiewinst te halen. “Deze connectie geeft ons ook de mogelijkheid om klanten aan te trekken van wie het magazijn zelf ook met het spoor verbonden is. Daardoor kunnen we nog grotere volumes verwerken en onze verdere groeiambities waarmaken.” Momenteel lopen er gesprekken met diverse nieuwe partners die ook met het spoor geconnecteerd zijn.
 
Tot besluit geeft Nicolas Dehaemers aan dat de transporten dankzij de spoorverbinding voortaan ook veel duurzamer kunnen verlopen. “Veel van onze klanten hebben daar, veel meer dan vroeger, oog voor. Onze connectie met het spoor haalt uiteindelijk vrachtwagens van de weg. En het is voor ons ook een antwoord op het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs, toch een probleem in onze sector.”
Foto: NDQ – Leyla Hesna

Recente nieuwsberichten

Groep Volga-Dnepr en CargoLogicAir sluiten akkoord met Liege Airport

De Groep Volga-Dnepr (VDG) en zijn partner, de Britse luchtvrachtmaatschappij CargoLogicAir (CLA), hebben een strategisch samenwerkingsakkoord gesloten met Liege Airport. Met dat akkoord willen ze in Luik een regionaal centrum oprichten om hun plaats op de Europese markt te versterken en hun vrachtvolume te vergroten.

Beschikbare transportcapaciteit daalt opnieuw sinds maart

Ook in de vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon zoals ieder kwartaal de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De nieuwste editie van de TMM onthult dat, als gevolg van het seizoensherstel in het begin van het jaar, de beschikbare transportcapaciteit sinds maart opnieuw aan het dalen is.

Swisslog en Kuka lanceren samen robotgebaseerde palletiseeroplossing

De robotgebaseerde ACPaQ-oplossing automatiseert een van de belangrijkste activiteiten voor succesvol retailen: uit homogene, single-SKU pallets klantspecifieke mixed pallets samenstellen voor individuele winkels. Het innovatieve palletiseersysteem heeft een erg modulair ontwerp en kan worden ingezet in zowel kamer- of omgevingstemperatuur als in gekoelde zones.

Dematic introduceert piece picking robot

De nieuwe piece picking robot van Dematic moet de laatste stap in de afhandeling van bestellingen – waarbij goederen in verschillende vormen en formaten vaak manueel worden verwerkt – nauwkeuriger en efficiënter doen verlopen. De robot kiest, grijpt en tilt individuele items met diverse afmetingen en plaatst ze in de juiste containers of bakken om het order af te ronden.

Transporeon Group en TIM Consult gaan samenwerking aan

Het internationale consultancybureau TIM Consult werd in 1995 in Duitsland opgericht en biedt logistiek bedrijfsadvies, marktkennis en tenderdiensten in alle vervoersmodaliteiten en industrieën. Door de samenwerking zal het portfolio van TIM Consult worden toegevoegd aan het Transporeon Group platform.

Descartes breidt GLN-oplossing uit door overname Velocity Mail

Descartes Systems Group, actief in de integratie van handelsverkeer tussen logistiek-intensieve organisaties, heeft verschillende onderdelen overgenomen van Velocity Mail, een elektronisch transportnetwerk dat internationale luchtvrachtmaatschappijen voorziet van scan- en trackingoplossingen voor post- en pakketzendingen.

Belg krijgt sleutelfunctie bij Chep Europe

De Belg Christophe Campe is aangesteld als nieuwe senior vice president European Supply Chain bij Chep, wereldwijd aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain. In zijn nieuwe functie wordt Christophe Campe verantwoordelijk voor de 350 Europese servicecenters van Chep en het beheer van de hele logistiek binnen het Chep-netwerk in Europa.

JLL verwacht stijgende automatiseringsgraad in magazijnen

Naar jaarlijkse gewoonte belicht vastgoedspecialist een belangrijke markttrend in de logistiek. Dit jaar nam de organisatie de automatisering van de logistieke distributie onder de loep. Uit het rapport ‘Labour & Automation’ blijkt dat in België logistieke activiteiten steeds vaker geautomatiseerd worden, al dan niet met robots voor eenvoudige repetitieve handelingen.

Eerste praktische toepassing van genetwerkte vrachtwagenkonvooien gaat van start in Duitsland

Logistieke dienstverlener DB Schenker heeft samen met zijn partners MAN Truck & Bus en de Universiteit voor toegepaste wetenschappen Hochschule Fresenius 2 digitaal genetwerkte vrachtwagens ingezet voor tests in een praktijkomgeving op de A9-snelweg.

Prettige vakantie!

Na een mooie eerste jaarhelft knijpt het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen ook de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 21 augustus gaan we opnieuw uit de startblokken met telkens een nieuwsbrief op dinsdag en donderdag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.