NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge

De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten. “Onze verbinding met het spoor maakt ons transport nog efficiënter en duurzamer. Het is ook een antwoord op het nijpende chauffeurstekort”, vult Nicolas Dehaemers, oprichter en zaakvoerder van NDQ, aan.

Toen Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur NDQ in 2004 oprichtten, beschikten ze over drie oude opleggers. Vandaag telt de onderneming 600 trailers. In de drie jaar volgend op de Brexit in 2020, wist NDQ zijn transporten naar het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. Dagelijks vertrekken er nu 100 opleggers naar het VK. Daarbij voorziet NDQ transport van goederen voor uiteenlopende sectoren: van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal, van FMCG tot automotive.
De investeringen in nieuwe trailers, geïntegreerde IT-systemen en het magazijn met spoorverbinding liepen in totaal op tot 15 miljoen euro. “Onze focus op export naar het VK heeft gezorgd voor groei en die willen we verder uitbouwen”, zegt Nicolas Dehaemers. Het nieuwe magazijn, waar goederen kunnen worden overgeladen en waar ook kan worden gestockeerd, past in dat groeiverhaal.
 
Dankzij de spoorverbinding – het spoor loopt letterlijk tot binnen in het magazijn – kunnen goederen met de trein in Zeebrugge worden geleverd om vervolgens op trailers te worden geladen die naar het Verenigd Koninkrijk worden verscheept. Omgekeerd kunnen goederen afkomstig van over het Kanaal op treinen worden geladen die vervolgens per spoor over heel Europa kunnen worden getransporteerd.
De CEO is ervan overtuigd op die manier een enorme efficiëntiewinst te halen. “Deze connectie geeft ons ook de mogelijkheid om klanten aan te trekken van wie het magazijn zelf ook met het spoor verbonden is. Daardoor kunnen we nog grotere volumes verwerken en onze verdere groeiambities waarmaken.” Momenteel lopen er gesprekken met diverse nieuwe partners die ook met het spoor geconnecteerd zijn.
 
Tot besluit geeft Nicolas Dehaemers aan dat de transporten dankzij de spoorverbinding voortaan ook veel duurzamer kunnen verlopen. “Veel van onze klanten hebben daar, veel meer dan vroeger, oog voor. Onze connectie met het spoor haalt uiteindelijk vrachtwagens van de weg. En het is voor ons ook een antwoord op het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs, toch een probleem in onze sector.”
Foto: NDQ – Leyla Hesna

Recente nieuwsberichten

Gefco werkt met Actility en Wakeo aan nieuwe track & trace oplossing voor motoren

Zodra motoren de fabriek verlaten, worden ze opgeslagen en op ‘cradles’ naar de dealervestigingen vervoerd. Een tekort aan cradles brengt extra kosten en problemen met zich mee voor het productiebeheer. De kisten zijn moeilijk te tracken, gaan soms verloren of worden gestolen.

Trimble brengt rapporteringsmodule voor beter gebruik van boordcomputerdata

Met de nieuwe rapporteringsmodule van Trimble moeten transport- en logistieke bedrijven hun efficiëntie met behulp van boordcomputerdata verbeteren. De nieuwe module helpt fleetmanagers om informatie eenvoudig en duidelijker te bekijken en te analyseren teneinde hun processen te optimaliseren.

Kardex Remstar LR35 groot succes in België

(advertorial) De introductie van de Kardex Remstar LR35 in België is zeer succesvol te noemen. Verschillende klanten uit diverse sectoren spreken enthousiast over de positieve effecten van de LR35 op de magazijnvloer. Chocolate World (Hans Bruyndonx) Het is nog beter dan ik had voorzien.

Dematic zorgt voor intelligent magazijnbeheer

Dematic lanceert iQ InSights, een Asset Performance Management- of APM- programma dat gegevens voor orderverwerking en magazijnbeheer intelligent met elkaar verbindt. Daarbij toont de software alle nuttige informatie in de vorm van real-time analyses, visualisaties en eventuele waarschuwingen.

Delhaize en Euro Pool System winnen ‘Supply Chain Award - Project of the Year 2018’

Het project ‘The Reverse Logistics Distribution Centre of the Future’ is een samenwerking tussen Delhaize en Euro Pool System waarbij beide bedrijven erin slaagden het proces van retours uit de Delhaize-winkels te optimaliseren. De prijs van het publiek ging naar Wase Werkplaats/Muris.

FedEx boost intercontinentale handel met extra route VS-Dubai

Expresvervoerbedrijf FedEx Express heeft de frequentie van zijn Boeing 777F-vlucht tussen Memphis en Dubai opgevoerd om de intercontinentale handel tussen het Midden-Oosten en de VS makkelijker te maken. Bovendien gaan de vluchten op de route Memphis-Dubai ook over Europa, waardoor bedrijven meer toegang krijgen tot die belangrijke markt.

Vente-Exclusive verdubbelt magazijnoppervlakte

De Belgische kledingwebshop Vente-Exclusive groeide de afgelopen tien jaar met gemiddeld twintig procent. Door die aanhoudende groei werd het magazijn in Lot te klein en is de oppervlakte ervan nu verdubbeld tot 12.000 vierkante meter. Ook de hoofdzetel in Ruisbroek is intussen te klein geworden.

Nieuwe joint venture ‘DP World Liège Container Terminals SA’

Tercofin en DP World Inland gaan in Luik de krachten bundelen om een betere inland containerservice aan te bieden. De nieuwe joint venture ‘DP World Liège Container Terminals SA’ omvat zowel de Liège Container Terminal (LCT) van Tercofin als de terminal van DP World op Trilogiport in Luik.

DB Schenker pleit voor strengere doelstellingen CO2- reductie

Na toetreding tot het wereldwijde klimaatinitiatief EV 100, besloot DB Schenker onlangs zijn eigen vloot van distributievoertuigen geleidelijk over te schakelen naar elektromobiliteit. Het doel is alle voertuigen tot 3,5 ton te voorzien van elektrische aandrijving of brandstofcellen tegen uiterlijk 2030.

Tractie-accu maakt e-mobiliteit toegankelijker

De Zwitserse fabrikant van accusystemen Ecovolta heeft een gestandaardiseerde Li-Ion tractie-accu ontwikkeld waarmee elektrische auto’s voordeliger en sneller in serieproductie kunnen worden gemaakt. Met de accu zouden fabrikanten ook bestaande of kleinere autoseries snel naar elektromobiliteit kunnen ombouwen en kunnen binnen enkele weken prototypes worden gemaakt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.