NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge

De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten. “Onze verbinding met het spoor maakt ons transport nog efficiënter en duurzamer. Het is ook een antwoord op het nijpende chauffeurstekort”, vult Nicolas Dehaemers, oprichter en zaakvoerder van NDQ, aan.

Toen Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur NDQ in 2004 oprichtten, beschikten ze over drie oude opleggers. Vandaag telt de onderneming 600 trailers. In de drie jaar volgend op de Brexit in 2020, wist NDQ zijn transporten naar het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. Dagelijks vertrekken er nu 100 opleggers naar het VK. Daarbij voorziet NDQ transport van goederen voor uiteenlopende sectoren: van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal, van FMCG tot automotive.
De investeringen in nieuwe trailers, geïntegreerde IT-systemen en het magazijn met spoorverbinding liepen in totaal op tot 15 miljoen euro. “Onze focus op export naar het VK heeft gezorgd voor groei en die willen we verder uitbouwen”, zegt Nicolas Dehaemers. Het nieuwe magazijn, waar goederen kunnen worden overgeladen en waar ook kan worden gestockeerd, past in dat groeiverhaal.
 
Dankzij de spoorverbinding – het spoor loopt letterlijk tot binnen in het magazijn – kunnen goederen met de trein in Zeebrugge worden geleverd om vervolgens op trailers te worden geladen die naar het Verenigd Koninkrijk worden verscheept. Omgekeerd kunnen goederen afkomstig van over het Kanaal op treinen worden geladen die vervolgens per spoor over heel Europa kunnen worden getransporteerd.
De CEO is ervan overtuigd op die manier een enorme efficiëntiewinst te halen. “Deze connectie geeft ons ook de mogelijkheid om klanten aan te trekken van wie het magazijn zelf ook met het spoor verbonden is. Daardoor kunnen we nog grotere volumes verwerken en onze verdere groeiambities waarmaken.” Momenteel lopen er gesprekken met diverse nieuwe partners die ook met het spoor geconnecteerd zijn.
 
Tot besluit geeft Nicolas Dehaemers aan dat de transporten dankzij de spoorverbinding voortaan ook veel duurzamer kunnen verlopen. “Veel van onze klanten hebben daar, veel meer dan vroeger, oog voor. Onze connectie met het spoor haalt uiteindelijk vrachtwagens van de weg. En het is voor ons ook een antwoord op het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs, toch een probleem in onze sector.”
Foto: NDQ – Leyla Hesna

Recente nieuwsberichten

Meer nauwkeurige winkelvoorraad en snellere picking dankzij native IoT-support

Manhattan Associates introduceert voor het eerst een Store Inventory- and Fulfilment-oplossing (SIF) voor omnichannel fulfilment in de retail, gebaseerd op IoT. De SIF-oplossing van de softwareleverancier beschikt nu over native RFID-ondersteuning, wat de nauwkeurigheid van de winkelvoorraad en de snelheid van de afhandeling van de winkelorders aanzienlijk moet verbeteren.

Ford creëert robot in combinatie met zelfrijdende auto voor autonome thuisleveringen

Autoconstructeur Ford bouwt samen met Agility Robotics aan een oplossing voor de autonome levering van pakketten aan huis. Daarbij zullen zelfrijdende auto’s worden uitgerust met een robot die zelfstandig uit de auto kan stappen en het pakket tot aan de deur van de bestemmeling brengt.

Robotpakken in de logistiek nog niet voor morgen

Exoskeletons of robotpakken geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. Vandaag worden exoskeletons succesvol ingezet voor revalidatie in de gezondheidssector en vinden ze hun eerste toepassingen in de industrie. De vraag is of de technologie ook bij logistieke operaties, zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen, voor ondersteuning kan zorgen.

UPS gaat voor hernieuwbare energie

De Amerikaanse koerierdienst heeft een samenwerking opgezet met Clean Energy Fuels Corp om in de komende zeven jaar 170 miljoen gallon (zowat 643,5 miljoen liter) aan hernieuwbaar aardgas (RNG) aan te kopen. Hernieuwbaar aardgas speelt een belangrijke rol in de strategie die UPS uitwerkte om zijn alternatieve brandstofverbruik op te trekken tot 40% van de totale grondbrandstof tegen 2025.

Nachtbehandeling van containers op gemengde gevoelens onthaald

Positief nieuws voor de Belgische transportwereld, want na jarenlange vraag van de transportfederaties en maandenlang onderhandelen gaat containerbehandelaar PSA Antwerp op 3 juni van start met een proefproject van zes maanden voor de nachtbehandeling van trucks op zijn containerterminals (Europa Terminal en Noordzee Terminal).

Weerts Supply Chain breidt uit naar Limburg

Weerts Supply Chain (WSC), de logistieke poot van het Waalse familiebedrijf Weerts Group, breidt na thuisbasis Luik en Vorst (Audi), nu ook uit naar Vlaanderen. In het kader van zijn uitbreidingsstrategie investeert WSC in een eerste fase in twee nieuwe projecten in Limburg.

Manhattan Associates stimuleert robotisering in DC’s

Het ‘Manhattan Automation Network’ is een nieuw programma van Manhattan Associates, in samenwerking met enkele leveranciers van oplossingen voor magazijnautomatisering, om de ontwikkeling en implementatie van automatisering en robotica in distributiecentra te versnellen.

Artificiële intelligentie drukt stempel op online winkelen

Uit de Q1 Shopping Index van Salesforce, een analyse van het online winkelgedrag van 500 miljoen consumenten, blijkt dat het eerste kwartaal van dit jaar de eerste keer in de recente geschiedenis was dat onderzoeksresultaten over online winkelen niet werden gedomineerd door mobiel.

Eerstesteenlegging Log!Ville

Op 22 mei 2019 wordt op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel de eerste steen gelegd van Log!Ville. Dat moet een open demo- & innovatiecentrum worden, waar logistieke bedrijven in Vlaanderen nieuwe toepassingen en concepten kunnen ontdekken en demonstreren.

Crown stelt nieuwe compacte dubbele stapelaar voor

Met de DS 3040 introduceert Crown een nieuwe heftruck die de prestaties van een stapelaar combineert met de flexibiliteit van een pallettruck. Met een hefvermogen van maximaal twee ton en hefhoogten tot 2300 millimeter is de nieuwe meeloopstapelaar in de eerste plaats ontworpen voor gebruik in krappe winkel- of magazijnomgevingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.