NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge

De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten. “Onze verbinding met het spoor maakt ons transport nog efficiënter en duurzamer. Het is ook een antwoord op het nijpende chauffeurstekort”, vult Nicolas Dehaemers, oprichter en zaakvoerder van NDQ, aan.

Toen Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur NDQ in 2004 oprichtten, beschikten ze over drie oude opleggers. Vandaag telt de onderneming 600 trailers. In de drie jaar volgend op de Brexit in 2020, wist NDQ zijn transporten naar het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. Dagelijks vertrekken er nu 100 opleggers naar het VK. Daarbij voorziet NDQ transport van goederen voor uiteenlopende sectoren: van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal, van FMCG tot automotive.
De investeringen in nieuwe trailers, geïntegreerde IT-systemen en het magazijn met spoorverbinding liepen in totaal op tot 15 miljoen euro. “Onze focus op export naar het VK heeft gezorgd voor groei en die willen we verder uitbouwen”, zegt Nicolas Dehaemers. Het nieuwe magazijn, waar goederen kunnen worden overgeladen en waar ook kan worden gestockeerd, past in dat groeiverhaal.
 
Dankzij de spoorverbinding – het spoor loopt letterlijk tot binnen in het magazijn – kunnen goederen met de trein in Zeebrugge worden geleverd om vervolgens op trailers te worden geladen die naar het Verenigd Koninkrijk worden verscheept. Omgekeerd kunnen goederen afkomstig van over het Kanaal op treinen worden geladen die vervolgens per spoor over heel Europa kunnen worden getransporteerd.
De CEO is ervan overtuigd op die manier een enorme efficiëntiewinst te halen. “Deze connectie geeft ons ook de mogelijkheid om klanten aan te trekken van wie het magazijn zelf ook met het spoor verbonden is. Daardoor kunnen we nog grotere volumes verwerken en onze verdere groeiambities waarmaken.” Momenteel lopen er gesprekken met diverse nieuwe partners die ook met het spoor geconnecteerd zijn.
 
Tot besluit geeft Nicolas Dehaemers aan dat de transporten dankzij de spoorverbinding voortaan ook veel duurzamer kunnen verlopen. “Veel van onze klanten hebben daar, veel meer dan vroeger, oog voor. Onze connectie met het spoor haalt uiteindelijk vrachtwagens van de weg. En het is voor ons ook een antwoord op het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs, toch een probleem in onze sector.”
Foto: NDQ – Leyla Hesna

Recente nieuwsberichten

Aneka en Edmond Van Dyck & Sons smelten samen

Vanaf 2020 zullen de twee Antwerpse expediteurs een nieuw bedrijf vormen. Ze voegen hun structuur en personeel samen om hun meer dan 350 klanten samen optimaal te bedienen. De tweede helft van 2019 zal de fusie praktisch en organisatorisch verder worden uitgewerkt, om vanaf het voorjaar 2020 volledig operationeel te zijn onder de naam Steelduxx.

Geodis vertrouwt automatisering van Franse site toe aan Boa Concept

De logistieke dienstverlener heeft zijn logistieke platform in Douvrin (Noordwest-Frankrijk) geautomatiseerd met behulp van de modulaire conveyortechnologie van Boa Concept. Het conveyorsysteem van maar liefst 300 meter leidt er de operaties van verpakking tot de uitsortering in goede banen.

Bluecrux opent eerste kantoor in de Verenigde Staten

Het Mechelse advies- en softwarebureau Bluecrux heeft begin deze maand een nieuw kantoor geopend in New Yersey. De Belgische innovator wil met zijn software de Amerikaanse farmaceutische sector helpen om wetenschappers en laboranten efficiënter te laten werken bij de commercialisatie van nieuwe medicijnen en behandelingen.

Schneider Electric verhoogt supply chain visibiliteit met Shippeo

Met het platform van Shippeo wil Schneider Electric inzicht krijgen in de realtime locatie, status en ETA (Expected Time of Arrival) van alle uitgaande leveringen. Door het Shippeo platform in eerste instantie toe te passen voor de tracking van alle uitleveringen van de magazijnen naar de distributiepartners, wordt het voor het Customer Care Center mogelijk om snel leveringsproblemen te identificeren en proactief met partners en klanten te communiceren.

Frisdrankproducent Riedel implementeert ERP Infor MR3

Tot eind 2017 was Riedel — producent van o.a. Appelsientje, Taksi en Extran — onderdeel van FrieslandCampina. Na de afsplitsing moest de organisatie zich op alle vlakken van FrieslandCampina los maken, waardoor er nood ontstond aan een nieuw ERP-systeem.

VMS biedt nieuw concept voor modulaire plug-and-play conveyors

Avancon introduceert een nieuw concept om complexe interne transportsystemen met een uniforme basis te bouwen. Daarmee betreedt het Zwitserse bedrijf de snelgroeiende markt voor distributie- en sorteercentra. Vanaf 1 juli fungeert Veer Motion Solutions (VMS) als partner van Avancon in Nederland.

Bakker Belgium kiest Boom Logistics Center voor zijn distributie

Bakker Belgium, onderdeel van Greenyard, heeft Goodmans Boom Logistics Centre geselecteerd als logistieke uitvalsbasis voor de distributie van groenten en fruit voor Delhaize in België. Concreet sloten Bakker Belgium en Goodman een akkoord af voor de verhuur van 22.881m² magazijnruimte.

Zalando bouwt XXL distributiecentrum in Nederland

De Duitse e-commercereus gaat een fulfilment centrum in Nederland bouwen. Het dc wordt meteen het grootste en meest geautomatiseerde van Zalando. Het nieuwe dc in Bleiswijk zal zo’n 200 miljoen euro kosten en wordt 140.000m² groot. Somerset Capital Partners en USAA Realco-Europe ontwikkelen het pand.

Volvo kiest terug voor Lineas met nieuwe spoorverbinding richting China

De eerste officiële trein met Volvo’s uit China kwam eind vorige week aan in North Sea Port in Gent en vertrekt straks terug naar de Chinese havenstad Xi’an. Met deze trafiek bevestigt Volvo nogmaals zijn keuze voor duurzaam spoortransport en versterkt het bedrijf tegelijk de samenwerking met Lineas.

Vlaams consortium ontwikkelt unieke dronetechnologie voor hulpdiensten

Een aantal Vlaamse technologiebedrijven hebben tijdens een realistische rampoefening drones gedemonstreerd om hulpdiensten te ondersteunen. Het project 3DSafeguard-VL, dat de ontwikkeling van die technologie voor ogen had, wordt aanzien als het belangrijkste dronetechnologieproject van Vlaanderen en kan vanaf nu op brede schaal worden ingezet bij politie- en brandweerdiensten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.