NDQ Logistics plant nieuw crossdocking-magazijn in haven Zeebrugge
De Belgische logistieke speler NDQ Logistics heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een nieuw crossdocking-magazijn in de haven van Zeebrugge. Met het nieuwe magazijn hoopt NDQ dagelijks goederen van 240 vrachtwagens – afkomstig uit heel Europa – te centraliseren om ze vervolgens snel en efficiënt te verschepen naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Dat zou een stijging van 140% betekenen t.o.v. de huidige capaciteit van 100 vrachtwagens.
Het West-Vlaamse familiebedrijf NDQ Logistics is gespecialiseerd in de export van goederen naar het VK en Ierland. De traileroperator centraliseert goederen van vrachtwagens afkomstig uit alle uithoeken van Europa in zijn magazijn, om ze vervolgens in opleggers onbegeleid over Het Kanaal te verschepen. Momenteel verscheept NDQ Logistics ruim 100 trailers per dag over Het Kanaal. De afgelopen jaren investeerde het bedrijf 15 miljoen euro om in te kunnen spelen op de steeds groeiende exportvraag vanuit Europa. Het ontwikkelde een innovatief IT-systeem en schafte 200 nieuwe opleggers aan, wat het trailerpark op 600 stuks bracht. In 2023 opende NDQ een opslagmagazijn van 12.000m², rechtstreeks verbonden met het spoornet.
Om zijn site in de haven van Zeebrugge nog te kunnen uitbreiden, heeft NDQ een vergunningsaanvraag ingediend voor de uitbreiding van het crossdocking-magazijn, de bouw van een garage voor het onderhoud van de eigen trailers en een bijkomende trailerparking. In het crossdocking-magazijn worden goederen die binnenkomen via vrachtwagens in één beweging overgeladen op opleggers, om ze vervolgens over de Noordzee te verschepen. Met die nieuwe capaciteit zou het bedrijf dagelijks 240 ‘full truck loads’ (FTL) kunnen verwerken, tegenover 100 vandaag.
Het ontwerp van het crossdocking-magazijn voorziet in twee verdiepingen, waardoor de ruimte optimaal kan worden benut en veel grotere volumes goederen snel en efficiënt kunnen worden overgeladen. Naast efficiënt plaatsgebruik moeten de twee niveaus ook aanzienlijke tijdswinst opleveren tijdens de handlings. Die gebeuren onder meer met elektrische heftrucks, opgeladen door de eigen zonnepanelen.