NDQ Logistics plant nieuw crossdocking-magazijn in haven Zeebrugge

Foto: NDQ Logistics

De Belgische logistieke speler NDQ Logistics heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een nieuw crossdocking-magazijn in de haven van Zeebrugge. Met het nieuwe magazijn hoopt NDQ dagelijks goederen van 240 vrachtwagens – afkomstig uit heel Europa – te centraliseren om ze vervolgens snel en efficiënt te verschepen naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Dat zou een stijging van 140% betekenen t.o.v. de huidige capaciteit van 100 vrachtwagens.

Het West-Vlaamse familiebedrijf NDQ Logistics is gespecialiseerd in de export van goederen naar het VK en Ierland. De traileroperator centraliseert goederen van vrachtwagens afkomstig uit alle uithoeken van Europa in zijn magazijn, om ze vervolgens in opleggers onbegeleid over Het Kanaal te verschepen. Momenteel verscheept NDQ Logistics ruim 100 trailers per dag over Het Kanaal. De afgelopen jaren investeerde het bedrijf 15 miljoen euro om in te kunnen spelen op de steeds groeiende exportvraag vanuit Europa. Het ontwikkelde een innovatief IT-systeem en schafte 200 nieuwe opleggers aan, wat het trailerpark op 600 stuks bracht. In 2023 opende NDQ een opslagmagazijn van 12.000m², rechtstreeks verbonden met het spoornet.

Om zijn site in de haven van Zeebrugge nog te kunnen uitbreiden, heeft NDQ een vergunningsaanvraag ingediend voor de uitbreiding van het crossdocking-magazijn, de bouw van een garage voor het onderhoud van de eigen trailers en een bijkomende trailerparking. In het crossdocking-magazijn worden goederen die binnenkomen via vrachtwagens in één beweging overgeladen op opleggers, om ze vervolgens over de Noordzee te verschepen. Met die nieuwe capaciteit zou het bedrijf dagelijks 240 ‘full truck loads’ (FTL) kunnen verwerken, tegenover 100 vandaag.

Het ontwerp van het crossdocking-magazijn voorziet in twee verdiepingen, waardoor de ruimte optimaal kan worden benut en veel grotere volumes goederen snel en efficiënt kunnen worden overgeladen. Naast efficiënt plaatsgebruik moeten de twee niveaus ook aanzienlijke tijdswinst opleveren tijdens de handlings. Die gebeuren onder meer met elektrische heftrucks, opgeladen door de eigen zonnepanelen.

Recente nieuwsberichten

Arvato neemt ATC Computer Transport & Logistics over

Arvato, een technologiegeoriënteerde wereldwijde 3PL-dienstverlener gespecialiseerd in supply chain management en e-commerce, heeft de overname afgerond van ATC Computer Transport & Logistics, na de voltooiing van alle wettelijke en antitrust-goedkeuringen. Het Ierse ATC Computer Transport & Logistics biedt gespecialiseerd ‘high-security’ transport, ‘white glove’ leveringen en technische diensten voor ‘hyperscale’ datacenter operators, hightech expediteurs, colocatie providers en Software-as-a-Service (SaaS) bedrijven.

Galp vergroot zichtbaarheid van leveringen met cloud-oplossing van Zetes

Galp is een Portugees bedrijf dat wereldwijd actief is in de olie- en gasindustrie. Voor de bulkdistributie van LPG, benzine en diesel naar de duizenden verkooppunten in Portugal maakt het energiebedrijf gebruik van een groot wagenpark dat tijdens piekperioden tot 150 trucks kan oplopen. Bij die operatie is het essentieel dat Galp realtime inzicht in het leveringsproces heeft om fouten te voorkomen en het serviceniveau te verhogen. Daarnaast wilde de organisatie ook de productiviteit bij leveringen verhogen met behulp van GPS-navigatie en monitoring processen.

Brady helpt onstabiele lithium-ionbatterijen detecteren

Brady Corporation, producent en leverancier van o.a. labels, pictogrammen, veiligheidsproducten, printers en software voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen, introduceert een nieuwe oplossing met realtime temperatuurbewaking om onstabiele lithium-ionbatterijen in opslag snel te detecteren. De oplossing meet automatisch temperatuurverschillen van 0,5°C per seconde en helpt onstabiele batterijen snel te isoleren voordat ze een veiligheidsrisico vormen.

Beste wensen van Value Chain

Het team van Value Chain wenst u en uw naasten van ganser harte alle goeds voor 2025!

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.